بیماری ها, درمان, دیورتیک, یبوست

درمان یبوست | چگونه می توان دیورتیکولیت درخانه درمان کرد؟

عرق طبیعی چربی خون
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی یبوست را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”روغن اسطوخدوس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d9%88%d8%ae%d8%af%d9%88%d8%b3-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”زردچوبه” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d8%b1%d8%af%da%86%d9%88%d8%a8%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”زنجبیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a8%db%8c%d9%84-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b4%d8%af%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”چای سبز” link=”https://attarchian.com/product/%da%86%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”سیر” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”آلوئه ورا” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%a6%d9%87-%d9%88%d8%b1%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”حبوبات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”لوبیا سیاه” link=”https://attarchian.com/product/%d9%84%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

دیورتیکولیت چیست؟

دیورتیکولیت بیماری است که دستگاه گوارش را درگیر می کند. دیورتیکول ها جیب های کوچکی هستند که می توانند روی لایه داخلی دستگاه گوارش شما ایجاد شوند. هنگامی که این کیسه ها تشکیل می شوند، دیورتیکولوز نامیده می شوند. این بیماری معمولا بعد از ۴۰ سالگی رخ می دهد.
توجه داشته باشید که این بیماری در اکثر مردم علائم قابل ذکری ندارد. فشار بر یبوست می تواند باعث ایجاد این کیسه ها شود. در کل هنگامی که یک یا چند کیسه ملتهب یا عفونی می شود، آن را دیورتیکولیت می نامند.

دیورتیکولیت می تواند باعث: گرفتگی شدید شکم، درد شکمی در سمت چپ پایین، حالت تهوع، تب و لرز شود.
اما از چه داروها و درمان هایی می توان استفاده کرد تا دیورتیکولیت را درمان کنیم؟ برای رسیدن به جواب این سوال پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

درمان یبوست

داروها و درمان های خانگی یبوست

بسیاری از افراد بدون هیچ گونه درمانی احساس بهتری دارند، اما بسیاری از آنها به آنتی بیوتیک نیاز خواهند داشت. پزشک ممکن است تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به درمان علائم شما توصیه کند، به خصوص اگر وضعیت شما خفیف باشد. داروها و درمان های خانگی هم وجود دارد که می تواند دیورتیکولیت را درمان کند ما در این جا به بعصی از آنها می پردازیم.

  • رژیم مایع

برای یک دوره حاد دیورتیکولیت، پزشک ممکن است رژیم مایع را توصیه کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که رژیم غذایی مایع روشن را برای چند روز قبل از تغییر رژیم غذایی کم فیبر برای کمک به استراحت دستگاه گوارش خود دنبال کنید.

رژیم مایع روشن: غذا هایی چون: آبگوشت، یخ ها بدون تکه های میوه یا تفاله، ژلاتین، آب بدون خمیر مانند سیب، آب، قهوه یا چای بدون شیر یا خامه جزو رژیم مایع روشن هستند.

از دستورات پزشک خود پیروی کنید و بیش از حد توصیه شده در رژیم مایع نمانید. با شروع احساس بهتر شدن، غذاهای کم فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهای کم فیبر مثل: میوه های پخته یا کنسرو شده بدون پوست یا دانه، سبزیجات پخته یا کنسرو شده بدون پوست، آب میوه و سبزیجات بدون تفاله، تخم مرغ و مرغ، ماهی، شیر، ماست، پنیر، ماکارونی سفید، برنج، نان سفید تصفیه شده را بعد از رژیم مایع استفاده کنید.

  • داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) ممکن است به تسکین برخی از دردهای شما کمک کند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) توصیه نمی شود زیرا خطر خونریزی و سایر عوارض را افزایش می دهند.

مکمل فیبر، مانند psyllium (Metamucil) یا متیل سلولز (Citrucel)، ممکن است به یبوست و اسهال کمک کند. آنها با بزرگ شدن مدفوع و دفع راحت تر آن کمک می کنند. مکمل های فیبر می توانند باعث ایجاد گاز معده و نفخ در اولین مصرف آنها شوند. قبل از افزودن مکمل فیبر به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

  • پروبیوتیک ها برای درمان یبوست

برخی از مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک ها علائم دیورتیکولیت را کاهش می دهند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند مشابه باکتری هایی که در دستگاه گوارش شما برای حفظ سلامت شما ایجاد می شوند. آنها به صورت: کپسول، قرص و پودر بدون نسخه در دسترس هستند. آنها همچنین در برخی غذاها مانند: ماست و سبزیجات تخمیر شده یافت می شوند.

انواع مختلفی از پروبیوتیک ها وجود دارد و هر کدام دارای سویه های متفاوتی هستند. بر اساس تحقیقات، گونه های باکتری ها، عمدتا Lactobacillus casei، موثرترین هستند.

[info_box title=”” image=”” animate=””] خرید لوبیا سیاه در عطاری انلاین[/info_box]

  • رژیم غذایی سرشار از فیبر

افرادی که سابقه دیورتیکولیت حاد دارند بهتر است از رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده کنند یا مکمل فیبر به رژیم غذایی خود اضافه نمایند. رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است به تسکین یا جلوگیری از علائم دیورتیکولیت کمک کند، اگرچه در حال حاضر فقط شواهدی با کیفیت پایین در مورد مزایای آن وجود دارد.

غذاهایی که فیبر بالایی دارند ممکن است باعث ایجاد گاز و درد شوند، بنابراین افزایش تدریجی مصرف فیبر مهم است. دستورالعمل های فعلی رژیم غذایی ۱۴ گرم فیبر غذایی به ازای ۱۰۰۰ کالری مصرفی توصیه می کنند. این مقدار برای رژیم غذایی ۲۰۰۰کالری ۲۸ گرم فیبر در روز است.

غذاهای همچون: میوه ها مانند تمشک، سیب و گلابی، سبزیجات از جمله کلم بروکلی، نخود سبز و کنگر فرنگی
و غلات، مانند: بلغور جو دوسر، دانه های سبوس و جو، حبوبات، از جمله: عدس، نخود خرد شده و لوبیا سیاه فیبر بالا دارند پس مصرف آنها توصیه می شود.

  • آلوئه ورا

اعتقاد بر این است که آلوئه ورا فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد، از جمله از یبوست جلوگیری می کند. همچنین ممکن است در تسکین درد و گرفتگی عضلات موثر باشد.

شما می توانید آب آلوئه ورا را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کنید.

  • آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی پروتئین هایی هستند که توسط: معده، روده کوچک، غدد بزاقی و پانکراس تولید می شوند. آنها به تجزیه غذا در هنگام هضم و از بین بردن سموم کمک می کنند. اعتقاد بر این است که آنزیم های موجود در پاپایا و گلابی به کاهش التهاب روده و تسریع بهبودی کمک می کند.

در حالی که هیچ شواهد علمی در مورد مزایای آنزیم های گوارشی مخصوص دیورتیکولیت وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که آنها می توانند درد شکم و سایر شکایات شایع معده را تسکین دهند.

آنزیم های گوارشی در غذاهایی مانند: پاپایا، گلابی و آناناس یافت می شوند.

  • سیر برای درمان یبوست

مطالعات نشان داده است که سیر دارای اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی است که ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که سیر ممکن است هضم و یبوست را بهبود بخشد.

  • چای سبز

چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آنها ممکن است در تسکین یا پیشگیری از علائم مفید باشد. چای سبز دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که می تواند التهاب را کاهش داده و خطر عفونت را کمتر کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید چای سبز در عطاری انلاین[/info_box]

  • زنجبیل

زنجبیل قرن هاست که به عنوان داروی گیاهی برای درمان بیماری های مختلف دستگاه گوارش از جمله: تهوع، استفراغ و اسهال استفاده می شود.

  • زردچوبه

زردچوبه قرن هاست در چین و هند برای‌ درمان استفاده می شود. در سالهای اخیر، مطالعات بالینی نشان داده که زردچوبه مزایای متعددی برای سلامت انسان ها به همراه دارد که بسیاری از آنها مربوط به سیستم گوارش است. اثر ضد التهابی زردچوبه ممکن است از دستگاه گوارش محافظت کند، ترشح برخی آنزیم ها را افزایش داده و درد را تسکین دهد.

  • طب سوزنی

طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک در نقاط استراتژیک بدن است. بیشتر برای درمان درد و استرس استفاده می شود، اما برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است یبوست را نیز درمان کند.

  • روغن ضروری برای درمان یبوست

در حالی که هیچ شواهدی مبنی بر اثبات ادعاهای بعضی افراد مبنی بر تأثیر روغنهای اساسی بر دیورتیکولیت وجود ندارد، اما می تواند آرامش را افزایش دهد، استرس را تسکین داده و درد را بهبود بخشد.

روغن رقیق شده اسطوخودوس به صورت موضعی باعث تسکین درد می شود و مانند ترامادول عمل می کند. همچنین یک بررسی سیستماتیک منبع معتبر منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رایحه درمانی تأثیر مثبت قابل توجهی بر درد دارد.

روغنهای ضروری نباید از طریق دهان مصرف شوند. برخی از روغنهای رقیق شده را می توان روی پوست خود بمالید، یا به آب حمام خود اضافه کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع روغن های طبیعی در دکتر اویل[/info_box]

دیورتیکولیت می تواند عوارض جدی همچون: پارگی یا سوراخ دیواره روده، آبسه ها، فیستول، انسداد روده ایجاد کند که همه اینها نیاز به مراقبت فوری دارد.

اگر وضعیت شما بدتر شد و قادر به نگه داشتن مایعات یا غذا نبودید یا درد شکمی دارید که با داروهای ضد درد تسکین نمی یابد و یا در مدفوع خود خون دیدید یا خونریزی مقعدی پیدا کردید و حتی تب و لرز بالایی داشتید
حتما به به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که استفراغ بیش از حد، تب بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد)، خونریزی مقعدی حتی به مقدار کم درنگ نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد ناگهانی شدید شکم، علائم انسداد روده، خونریزی مداوم یا بیش از حد راست روده وجود داشت حتما به اورژانس بروید.

توجه داشته باشید، عوارضی مانند: انسداد، پارگی یا آبسه نیاز به جراحی فوری دارد.

کلام آخر

دیورتیکولیت خفیف گاهی خود به خود بهبود می یابد. داروهای خانگی می توانند به تسکین علائم شما کمک کرده و روند بهبود را تسریع کنند.

اگر تب دارید که بیش از چند روز طول می کشد یا بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) است، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر درد شدید، تب بالا یا خونریزی مقعدی دارید ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشید. توجه داشته باشید بیماری دیورتیکولیت همان یبوست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *