نسخه های گیاهی

فواید پوست میوه ها و سبزیجات!

این پست چقدر براتون مفید بود؟

فواید پوست میوه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست میوه و اجزای استفاده نشده از سبزیجات را دور می اندازید، باید بگوییم که کار کاملٱ اشتباهی را در پیش گرفته اید. چرا که فواید پوست میوه و اجزای سبزیجات، دارای خواص مفید درمانی برای پوست و بدن می باشند.  پس با ما همراه باشید تا با خواص چند نوع از پوست میوه و اجزای دیگر سبزیجات آشنا شوید.

پوست موز:

از فواید پوست موز می توانیم به سرشار بودن از تریپتوفان اشاره کنیم که به تنظیم خلق و خو و بهتر شدن علائم افسردگی نیز کمک بسیاری می کند. شما می توانید پوست موز را به خمیر کیک، کوکی ها و حتی سوپ ها هم اضافه کنید. حتی می توانید از پوست موز،‌ سرکه موز‌ تهیه کرده و از آن به عنوان چاشنی سالاد و سبزیجات خود استفاده نمایید. البته فواید پوست میوه ی موز به همین جا ختم نمیشود. شما از پوست موز برای سفید کردن دندان هایتان هم میتوانید استفاده کنید!

ساقه های بروکلی:

ساقه های بروکلی، این سبزی تیره رنگ دارای سولفوران است. یک آنتی اکسیدان فتوشیمیایی که دارای خواص ضد التهابی بوده و از سلول ها هم در برابر آسیب های DNA حفاظت می کند. همچنین سلول های سرطانی را غیر فعال کرده و به پیشگیری از بوجود آمدن تومور کمک بسزایی می کند.

هسته آناناس:

میوه آناناس دارای فواید فراوانی برای بدن است. اما باید گفت که هسته آناناس هم همچون میوه خود دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن می باشد. هسته آناناس دارای بروملین است. یک آنزیم هضم کننده پروتئین است که دارای خواص ضد التهابی بوده و می تواند التهاب بینی و سینوس ها را بسیار کاهش دهد. همچنین  این ماده، باعث کاهش دردهای ناشی از آرتروز و دردهای عضلانی نیز است. بروملین همچنین دارای خواص ضد انعقادی نیز بوده و به جلوگیری از لخته شدن خون هم کمک بسیاری می تواند کند.

پوست مرکبات:

شاید تا به حال به خواص پوست میوه به خصوص مرکبات فکر نکرده باشید ولی بهتر است بدانید که پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی مخفی می باشد. ویتامین C موجود در پوست لیمو ۵ برابر بیشتر از گوشت آن می باشد. در ضمن پوست این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری مثل ریبوفلاوین، تیمینف نیاسین، فولات، ویتامین ب ۵، ب ۶، ویتامین آ، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم می باشد. شما می توانید رنده شده پوست مرکبات را همراه با ماست، پنیر، و یا غلات، قهوه و چای میل کنید.

پوست هندوانه:

پوست هندوانه هم مثل خودش دارای خواص بسیاری می باشد. پوست هندوانه دارای خواص سیترولینین، اسید آمینه ای است که در بدن به آرژنین تبدیل شده و به بهبود گردش خون، افزایش جریان خون، بهبود سلامت قلب، افزایش ایمنی بدن و همچنین به کاهش خستگی عضلانی کمک بسیاری می کند.

برگ کرفس:

بهتر است بدانید که برگ های کرفس پنج برابر بیشتر از ساقه ها دارای منیزیم و کلسیم می باشند. منیزیم برای بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن از جمله (متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین) لازم می باشد. کلسیم که معروف به بهبودی سلامت استخوان ها است می تواند به غیر از این کار به انقباض و انبساط عضلات و همچنین رگ های خونی هم کمک بسیاری می کند و هورمون های لازم را برای کارکردهای بیولوژیکی اولیه ترشح کند و سرعت انتقال پیام به مغز را سرعت بخشد. به غیر از این موارد، برگ های کرفس منبع غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی از جمله ویتامین ث و فنول ها می باشند. پس فواید پوست میوه و برگ سبزیجات، بسیار زیاد است.

فواید پوست میوه

پوست پیاز:

می توان گفت که پوست های قهوه ای و کاغذ مانند پیاز و لایه های بیرونی سفت آن هم دارای خواص می باشد و منبع سرشاری از ترکیبات فنولی فیبر نامحلول از جمله کوئرسیتین و فلاوونوئیدهای دیگر می باشند. فیبری که در پوست پیاز موجود می باشد، ریسک بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گوارشی روده ای، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع دوم و اضافه وزن را بسیار کاهش می دهد. همچنین ترکیبات فنولی به جلوگیری از بیماری های شریانی کمک بسیاری می توانند کنند و می توان گفت به عنوان یک خاصیت ضد سرطانی عالی نیز در بدن عمل می کند.

 برگ های هویج:

فواید پوست میوه یا برگ های سبزیجات به همین جا ختم نمی شود! خوب است بدانید که بیشتر از خود هویج، برگ هایش پر از کلروفیل می باشند. این ماده به گیاه رنگدانه سبز می دهد. بهتر است بدانید که کلروفیل منبع غنی از منیزیم می باشد و فشار خون را نیز می تواند تنظیم کند و به تقویت و قوی شدن استخوان ها و عضلات کمک بسیاری می کند. پتاسیم زیادی که در آن وجود دارد باعث می شود تا فشار خون  کم شود و سوخت و ساز بدن را نیز بهبود می بخشد.

همچنین می تواند از پوکی استخوان هم جلوگیری کند. حتی یک تحقیق انجام شده بر آن ثابت کرده است که افرادی که در خطر بیماری قلبی قرار دارند افرادی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می کنند. برگ هویج منبع غنی از ویتامین K نیز می باشد که در خود هویج وجود نداشته و می تواند برای سلامت استخوان ها بسیار مهم و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *