غذاها, مراقبت و سلامتی

خوراکی های انرژی زا و تقویت کننده بدن

خوراکی انرژی زا
3.7/5 - (6 امتیاز)

در اوج تابستان، خورشید به شما ضربه می زند و انرژی شما را می گیرد. در اثر تعریق زیاد مایعات زیادی از دست می دهید و به همین دلیل است که در نهایت، احساس بی حالی می کنید. اما راهی وجود دارد که می توانید در واقع بی حالی را کنار بگذارید و با غذاهای انرژی زا به متابولیسم بدن و تقویت انرژی خود کمک کنید. پس اگر به دنبال راه مناسب هستید این مطلب را از دست ندهید.

انواع خوراکی انرژی زا

خوراکی انرژی زا

موز

موز میوه شیرینی است که می تواند به عنوان یک ماده غذایی کامل با انرژی عمل کند. موز سرشار از پتاسیم و فیبر است. آنها با قندهای طبیعی مانند: گلوکز، فروکتوز و ساکارز پر می شوند و به محض ورود به بدن باعث تقویت انرژی می گردند. انرژی آزاد شده از این میوه ساعتها پایدار خواهد ماند. علاوه بر این، موز حاوی فیبرهای زیادی است که سلامت روده را بهبود می بخشد و متابولیسم را تسریع می بخشد. هرچه سرعت متابولیسم شما بیشتر باشد، احساس انرژی بیشتری می کنید.

ماست

متخصصان تغذیه و پزشکان بر اهمیت مصرف کشک یا ماست تأکید فراوانی می کنند. این یک اثر خنک کننده بر روی بدن است. ماست مملو از منیزیم است، ماده معدنی که بلافاصله انرژی را در بدن آزاد می کند، بنابراین آن را به انرژی ایده آل خوراک تبدیل کرده است.

اگر تابستان ها ورزش می کنید، باید یادتان باشد که به عنوان بخشی از رژیم غذایی بعد از تمرین، کشک مصرف کنید. این انرژی که این غذا به شما می دهد نه تنها باعث افزایش سطح انرژی شما می شود بلکه به اصلاح عضلات پاره شده نیز کمک می کند.

جدا از مقدار دیوانه کننده انرژی، ماست یک مصونیت عالی و تقویت کننده هضم غذا است. با سوهاضمه و نفخ شکم مبارزه می کند. همچنین به خنک نگه داشتن شما در تابستان کمک می نماید و جایگزین خوبی برای شیر است.

آب نارگیل

آب نارگیل، خوراکی انرژی زا

آب نارگیل نوشیدنی خنک کننده ای است که می تواند میزان مصرف آب روزانه شما را تکمیل کند. باعث آبرسانی می شود، انرژی شما را دو چندان می کند و تمام مواد زائد بدن را دفع می نماید. این ماده حاوی مواد معدنی است که تعادل آب را در بدن شما حفظ و به تنظیم دمای بدن کمک شایانی می کند.

از آنجا که آب نارگیل به طور طبیعی در داخل میوه تشکیل می شود، ۹۴٪ آب و چربی بسیار کمی دارد. همچنین برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و به کاهش فشار خون کمک می نماید. بعد از ورزش طولانی مدت به خصوص در تابستان بهترین انتخاب است.

میوه های خشک

میوه های خشک شامل میوه های کم آب مانند: خرما، هندوانه، کشمش، گیلاس و زردآلو هستند. فاقد هرگونه قند تصفیه شده ناسالم است. بنابراین حتی افراد دیابتی هم می توانند بدون هیچ ترسی آن را مصرف کنند. میوه های خشک با قندهای طبیعی پر می شوند. بنابراین حتی افراد دیابتی هم می توانند بدون هیچ ترسی آن را مصرف کنند. کشمش حدود ۵۹٪، خرما ۶۵٪، زردآلو حدود ۵۳٪ دارد. مملو از پتاسیم و طیف وسیعی از ویتامین ها هستند.

انجیر در پیشگیری از بیماری های قلبی کمک شایانی می کند. آلو و کشمش به تنظیم اسیدیته کمک می نمایند و زردآلو چهره را درخشان می سازد.

بهترین زمان مصرف این غذای پرانرژی بین صبحانه و ناهار است. این باعث تزریق انرژی و مهار گرسنگی در فرد می شود.

خوراکی انرژی زا

آجیل جزو خوراکی انرژی زا

ویژگی جالب آجیل این است که آنها فوراً انرژی زیادی به شما نمی دهند. بلکه در تمام روز انرژی را آزاد و به فرد منتقل می نمایند.

پسته و بادام به عنوان غذاهای خنثی شناخته می شوند، نه گرم و نه سرد بوده و انرژی خوبی برای تأمین غذا در تابستان ها ایجاد می کنند.

شکلات

شکلات حاوی قند و کافئین است که هر دو منجر به افزایش سطح کورتیزول و آدرنالین در بدن و در نتیجه منجر به افزایش انرژی می شود.

شکلات دارای خواص آنتی اکسیدانی مختلف است و می تواند به کاهش خطرات فشار خون بالا، کلسترول و التهاب کمک کند.

تابستان ها می توانند بر روی بدن و همچنین ذهن شما آسیب بگذارند. لیست فوق الذکر که به شما غذاهایی انرژی می بخشد، نه تنها شما را سرگرم می کند بلکه کام شما را نیز خوشحال می سازد و انرژی شما را حفظ می نماید.

برنج قهوه ای، خوراکی انرژی زا

برنج قهوه ای جدا از اینکه بسیار مقوی است، در تأمین انرژی کافی نیز کمک می کند. منگنز به آنزیم ها در تجزیه کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند تا انرژی تولید شود. پردازش برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید کمتر است و بنابراین ارزش غذایی زیادی را حفظ می کند.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ مملو از انواع پروتئین ها است، تخم مرغ ها هم خوشمزه هستند و هم منبع خوبی برای تأمین انرژی هستند. تخم مرغ حاوی لوسین، که یک اسید آمینه است و به تحریک تولید انرژی در بدن کمک می کند و یک منبع غنی از ویتامین B می باشد.

سیب زمینی شیرین

به دلیل کربوهیدرات های پیچیده و فیبر موجود در سیب زمینی شیرین، بدن ما آنها را با سرعت کمتری هضم می کند. در نتیجه، وقتی سیب زمینی شیرین داشته باشیم، یک منبع انرژی ثابت خواهیم داشت. منگنز موجود در سیب زمینی شیرین به تجزیه مواد مغذی بدن برای تولید انرژی نیز کمک می نماید.

بهترین قسمت در مورد این ابرغذاها این است که می توانید آنها را به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده و از خواص انرژی بخش و درمانی آنها بهره ببرید.

اینها نه تنها وعده های غذایی بسیار سالم برای بدن هستند بلکه بسیار طعم لذیذی نیز دارند و باعث احساس خوشایند در فرد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *