سبک زندگی, طب سنتی

هفت نوع غذای مناسب برای پوکی استخوان

5/5 - (1 امتیاز)

هفت نوع غذای مناسب برای پوکی استخوان

غذاهایی که کلسیم و ویتامین D دارند، برای پوکی استخوان و برای افزایش تراکم استخوان بسیار مفید هستند. کلسیم و ویتامین D بهترین مواد مغذی شناخته شده در جهان هستند. به غیر از پتاسیم و ویتامین D  مواد دیگری نیز مثل ویتامین C، پتاسیم و منیزیم هم برای پوکی استخوان و هم برای جلوگیری از پوکی بسیار مناسب هستند. پس هر رژیمی که در جهت جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود به خوبی باید متعادل باشد و در بردارنده مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه و حتی منابع پروتئین نیز باشد.

هفت نوع غذا هستند که نسبت به بقیه غذا ها بسیار می توانند برای پیشگیری از تراکم استخوان یا حتی درمان پوکی استخوان مناسب باشند. پس ما هفت غذای فوق العاده را برای شما معرفی می کنیم. بهتر است به طور جدی در جدول برنامه غذاییتان وجود داشته باشند و از آنها به طور درست و کامل استفاده کنید. بهتر است بیماری تراکم استخوان ها یا پوکی استخوان، را جدی بگیرید، چون علایم آن بدون درد است و در نتیجه احتمال ابتلا به شکستگی ها می تواند در شما بسیار زیاد باشد.

بهتر است این نکته را هم بدانید که، استفاده از مکمل ویتامین C برای حفظ تراکم استخوان در مردان بیشتر از زنان است. همچنین سیب زمینی منبع خوبی از منیزیم و پتاسیم را است. برای محافظت از استخوان ها بهترین گزینه می تواند باشد.

 هفت مواد غذایی مناسب برای پوکی استخوان

۱_  سبزیجات برگ تیره مناسب ترین غذا برای درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان

همه ما لبنیات را به عنوان منبع غنی کلسیم می شناسیم و تمایل داریم که لبنیات را به عنوان تنها منبع کلسیم در نظر بگیریم، اما باید گفت که بجز لبنیات سبزیجاتی که برگ های تیره دارند هم می تواند منبع غنی از کلسیم باشند. این سبزیجات مانند:  کلم بروکلی، کلم چینی و شلغم  که دارای کلسیم بالایی هستند.

اما این ها همه چیز برای سبزیجات نیست. سبزیجات همچنین دارای مقداری از ویتامین K هستند که این ویتامین شناخته شده است و باعث می شود خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان کاهش یابد و به صفر برسد.

 ۲_  شیره موثر در تراکم استخوان

شیرین کننده های طبیعی دیگر بجای شکر سفید تصفیه شده میتواند پیشنهاد خوبی برای جایگزینی باشد. یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت استخوان ها استفاده کردن از شکر است. بهتر است بدانید که شکر باعث می شود تا استخوان های شما ضعیف بشوند.

از طرف دیگر، شیره، به عنوان یک شیرین کننده طبیعی شناخته شده است که دارای ویتامین کلسیم نیز است. بهتر است سعی کنید در غذاها به جای استفاده کردن از شکر از شیرین کننده که همان شیره است استفاده کنید. یا سایر شیرین کننده های طبیعی، تا استخوان هایتان سلامتی خود را داشته باشند.

۳_ غذاهای غنی شده

تراکم استخوان

غلات، نان ها، شیرهای گیاهی و آب پرتقال غالبا با کلسیم و ویتامین D غنی می شوند. پس اگر حتی از لبنیات خوشتان هم نمی آید و دوست نداشته باشید، و یا اگر یک گیاه خوار هستید، باز هم می توانید از غذاهای غنی شده استفاده کنید. درطول زمستان که نور خورشید کمتر از فصل های دیگر است و بدن احتیاج به ویتامین ها دارد، استفاده از غذاهای غنی شده در این فصل می تواند بهترین ایده برای درمان پوکی استخوان باشد.

۴_ سیب زمینی

 

شاید افراد زیادی سیب زمینی را به عنوان منبع کلسیم و ویتامین D نشناسند، اما باید گفت سیب زمینی برای سلامتی استخوان ها بسیار حیاتی است. سیب زمینی دارای منبع منیزیم و پتاسیم هست و این مواد مغذی برای محافظت مناسب  از استخوان ها کاربرد بالایی دارند. پتاسیم موجود در سیب زمینی باعث می شود که اسیدهای بدن از بین بروند.

هر دو نوع سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید منابع غنی از منیزیم و پتاسیم هستند که برای تراکم استخوان بسیار مفیدند. فقط بهتر است که آنها را به صورت خام مصرف نکنید و قبل از خوردن آنها را بپزید و یا بجوشانید. بهتر است سیب زمینی را در روغن سرخ نکنید تا ارزش سلامتی خود را حفظ کند.

۵_  مرکبات در درمان پوکی استخوان

شاید دیگر همه می دانند که میوه های مرکبات یک منبع غنی و عالی از ویتامین C هستند. بهتر است متوجه باشید که ویتامین C نقش مهمی در جلوگیری و کاهش پوکی استخوان ها ایفا می کند. چرا؟ به این دلیل است که ویتامین C برای توسعه کلاژن، که بخش فیبری استخوان و غضروف است، بسیار ضروری است.

یک خبر بد که برای خانم ها می توان گفت این است که : مطالعات نشان داده است که مکمل ویتامین C برای حفظ تراکم استخوان در مردان موثر از خانم ها است. اما بهتر است که خوردن مرکبات را فقط به این دلیل که شما زن هستید متوقف نکنید. چون ویتامین C برای بسیاری از چیزها می تواند بسیار مهم باشد، که میتوان به پوست صاف و جوان اشاره کرد.

پس می شود گفت که ویتامین C نقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان ها ایفا می کند.

پوکی استخوان

۶_  ماهی

خیلی از ماهی های مختلف هستند که چربی آنها دارای مقدار زیادی از ویتامین D درون خود هستند و هم چنین به بدن شما کمک می کنند. ماهی ها همچنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که علاوه بر اینکه سلامت استخوان ها را تضمین میکنند می توانند مفاصل شما و سلامت قلبی و عروقی را پشتیبانی و محافظت کنند.

به طور خاص یک منبع عالی پتاسیم که میشود نام برد، می توان به ماهی قزل آلا اشاره کرد. همچنین ماهی قزل آلا  دارای کلسیم نیز است. دلیل اینکه چرا ماهی کلسیم دارد؟! باید گفت که کلسیم درون استخوان های کوچک و نرم با گوشت بسته بندی می شوند. بخاطر همین مسئله ماهی ساردین غنی ترین منبع کلسیم به حساب می آید در بین ماهی ها.

۷_  بادام زمینی یا درختی برای درمان پوکی استخوان

تراکم استخوان

در بادام به جز اینکه کلسیم و پتاسیم زیاد است، بلکه حتی بسیار متنوع است و راحت در رژیم غذایی شما می تواند قرار بگیرد. چربی که در بادام وجود دارد، دارای مقدار مناسبی آ است و نباید نگران چربی بادام باشید چون این چربی و کلسیم و پتاسیم باعث می شود که شما نیازی به خوردن بسیاری از غذاها نداشته باشید و میتوان گفت یک غذای کامل برای شما بحساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *