روغن های طبیعی

فواید روغن پونه برای سلامتی

این پست چقدر براتون مفید بود؟

پونه یک گیاه معطر و در عین حال مفید برای سلامتی می باشد. می توان این گیاه را به طرق مختلف همچون: عرق پونه، دمنوش، تازه، خشک و … مصرف و از خواصش نهایت بهره را برد. اینبار ما در دکتر اویل به سراغ خواص درمانی روغن طبیعی پونه رفته ایم و می خواهیم ببینیم آیا روغن پونه نیز خواص درمانی به همراه دارد و اگر دارد آن خواص را بشناسیم و در صورت لزوم از این روغن استفاده کنیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

این گیاه بومی اروپا می باشد اما می توان در کشور خودمان نیز این گیاه را یافت و یا آن را پرورش داد. روغن پونه شامل: خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است..

جالب است این را هم اضافه کنیم که بقراط این روغن فوق العاده را برای درمان و سلامت پوست نیز استفاده می نمودند. البته در طب سنتی ما ایرانیان نیز استفاده از روغن پونه آورده شده است که در ادامه به خواص روغن پونه به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

خواص روغن پونه

خواص روغن پونه

خواص آنتی بیوتیکی

استافیلوکوکوس اورئوس یک عامل شناخته شده در ایجاد مسمومیت غذایی و عفونت های پوستی می باشد. پونه کوهی هم به دلیل دارا بودن کارواکرول می تواند در برابر باکتری مقاومت کند. چرا که دارای خواص آنتی بیوتیکی طبیعی می باشد. به همین دلیل این روغن به بهبود زخم های پوستی عفونی کمک می نماید.

منبع غنی آنتی اکسیدانی

زمانی که در معرض آلودگی های محیطی همچون: دود سیگار، گردو غبار و … قرار می گیریم رادیکال های آزاد در پوست و بدن تجمع کرده و امکان ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند. روغن پونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند از تجمع رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و به سلامتی مان کمک نماید.

آنتی اکسیدان هایی که در روغن پونه موجود است شامل:

  • کارواکرول
  • کاریوفیلن
  • لیمونن
  • ocimene
  • ترپینن
  • تیمول

البته این را هم اضافه کنیم که طبق تحقیقات انجام شده روغن پونه نسبت به سایر گیاهان دارویی آنتی اکسیدان فراوان تری را در خود جای داد است. همچنین آنتی اکسیدان موجود در پونه ۴۲ برابر بیشتر از سیب می باشد.

کاهش کلسترول

طبق مطالعات انجام شده این روغن به علت دارا بودن فنلی تیمول و کارواکرول تا حدودی می تواند به کاهش کلسترول کمک نماید.

مبارزه با عفونت های قارچی از خواص روغن پونه

یکسی از شایع ترین عفونت های قارچی ناشی از رشد بیش از حد مخمری به نام کاندیدا می باشد. رشد کاندیدا در بدن می تواند تعادل روده را مختل نماید و باعث ایجاد عفونت هایی همچون: برفک و یا درماتیت شود. البته کاندیدا باعث کمک به ایجاد بیماری روده ای مانند بیماری کرون نیز گردد.

سلامت روده را می تواند ارتقا دهد.

درد شکم، نفخ و اسهال می توان گفت چند مشکل شایع ناشی از انگل های روده می باشند. برای درمان و جلوگیری از این مشکل روغن پونه بهترین پیشنهاد به عنوان درمان خانگی می باشد.

کاهش وزن از خواص روغن پونه

طبق مطالعات حیوانی، محققان به این نتیجه رسیده اند که کارواکرول ممکن است به کاهش وزن کمک نماید

درمان آکنه

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم بقراط از این روغن برای سلامت و درمان پوست استفاده می نمود. این روغن به دلیل ترکیبی از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، می تواند با کاهش لکه ها به بهبود ظاهر آکنه که در پوست ایجاد شده کمک کند.

از آنجایی که استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان آکنه دارای طیف وسیعی از عوارض جانبی بالقوه است، می توان گفت روغن پونه کوهی در صورت استفاده موضعی ممکن است جایگزین ایمن و موثر باشد.

از دیگر خواص روغن پونه می توان به این موارد نیز اشاره کرد:

  • تسکین دهنده درد
  • ضد دیابت
  • سرکوب کننده سرطان
  • ضد التهاب
  • و … .

خواص روغن پونه

عوارض مصرف روغن پونه

همانطور که مصرف روغن پونه دارای فواید بی شماری است اما خوب در برخی مواقع ممکن است دارای عوارضی هم باشد. پس:

  • به علت ایجاد آلرژی بهتر است قبل از مصرف تست حساسیت صورت پذیرد.
  • به علت ضد میکروب قوی می باشد می تواند برای بدن انسان مضر باشد پس از مصرف بیش از اندازه آن پرهیز شود.
  • تا کنون گزارشی بر اینکه برای زنان باردار نامناسب است منتشر نشده اما بهتر است در این دوران از این روغن استفاده نگردد.
  • امکان تداخل دارویی ممکن است داشته باشد پس بهتر است ابتدا در صورت بیماری با پزشک معالج در رابطه با مصرف این روغن مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *