سبک زندگی

کیفیت خواب خود را با تغذیه مناسب بهبود ببخشید.

عرق کرفس
این پست چقدر براتون مفید بود؟

نقش تغذیه در کیفیت خواب

 

امروزه بیشتر مردم از بی‌خوابی و به خصوص کسلی در طول روز رنج می برند. و این اتفاق برایشان بسیار گران تمام می شود چرا که بی خوابی بر روی اعصاب و روان افراد تاثیر بسیاری می گذارد و ممکن است حتی پیامدهای جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد.
نتیجه ی تحقیقات به عمل آمدهاین بوده که، حداکثر، دو سوم افراد بزرگسال، هر شب کمتر از میزانی که توصیه شده است می‌خوابند. خوب است بدانید که خواب برای عملکرد سالم مغز یک امر حیاتی می باشد. ضمناً خواب بی‌کیفیت باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی فرد می‌شود از جمله می توان به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و چاقی اشاره کرد.کیفیت خواب برای هر فردی بسیار حایز اهمیت است.

مطالعات انجام داده شده نشان می دهند که افرادی که شب‌ها کمتر از ۵ ساعت می خوابند با افزایش چربی شکم مواجه می شوند. به خصوص در افراد جوان‌تر این امر شایعه تر است. نیازی به توضیح دادن نیست که وقتی کسر خواب داشته باشیم نمی‌توانیم به راحتی عملکرد درست و مناسبی در فعالیت‌های روزمره‌ خود داشته باشیم.

امروزه با گسترش پیدا کردن گوشی‌های هوشمند و همچنین سایر ابزارهای الکترونیکی که شب‌ها چشم‌ها را در معرض نور آبی قرار می‌دهند، تعداد افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خوابشان کیفیتی ندارد رو به افزایش می باشد. حتی افرادی که هر شب هشت ساعت را در رختخواب سپری می‌کنند نیز ممکن است طی شب، بارها از خواب بیدار بشوند و خواب عمیقی را نتوانند داشته باشند. پس چیز عجیبی نیست که اگر خیلی‌ها را کسل و خواب آلود ببینید.

موارد مغذی مرتبط با کیفیت خواب

از آنجایی که تغذیه یک نقش مهم و اساسی، تقریباً در همه چیز دارد، شاید برایتان سؤال باشد که تغذیه چه تأثیری بر کیفیت خواب شما خواهد داشت؟ می توان اینگونه گفت که نوشیدن قهوه‌ی زیاد، به خصوص در ساعت‌های پایانی روز می‌تواند باعث اختلال خواب شود، بهتر است بدانید که کافئین می‌تواند تا ۷ ساعت در سیستم بدنتان باقی بماند.

۱_ چربی ها

در مطالعات انجام شده آمده است که مصرف کردن زیاد چربی‌های اشباع، باعث می شود تا کیفیت خواب کاهش پیدا کند. یکی از این چربی‌ها هگزادکانوئیک اسید می باشد که در لبنیات و گوشت قرمز وجود دارد و یکی دیگر، هگزانوئیک اسید است که در روغن نارگیل وجود دارد و با مشکلات خواب و خواب عمیق ارتباط تنگاتنگ دارند. پس اگر خواب بهتری می‌خواهید مهم است که چه نوع چربی را می خواهید انتخاب کنید. طبق تحقیقات انجام شده توصیه می کنیم که مصرف کردن چربی اشباع را محدود کرده و چربی‌های چند غیراشباع و تک غیراشباع را انتخاب کنید.

 

۲_ پروتئین

مطالعاتی که انجام شده نشان دهنده آن است که، رژیم غذایی پُر پروتئین را با بهبود قابل توجه در کیفیت خواب مرتبط هستند؛ مثلاً تریپتوفان که یک نوع آمینواسید می باشد، که می تواند کیفیت خوابتان را افزایش می‌دهد.

 

۳_ کربوهیدرات‌

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که، رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات باعث ایجاد خواب باکیفیت‌تر می‌شوند.
همچنین کربوهیدرات‌های با شاخص کلیسمی بالا می‌توانند باعث ایجاد نوسانات در قند خون شوند و در برخی از افراد باعث افزایش سطح هوشیاری می شوند.

کیفیت خواب

ریزمغذی‌ها چه نقشی در کیفیت خواب دارند؟

 

می توان گفت که ریزمغذی‌ها همانند ویتامین‌ها و مواد معدنی، به بدنتان انرژی خاصی نمی‌دهند؛ اما برای سلامتی بدن لازم‌ می باشند. در اصل پایین بودن سطح ویتامین D باعث ایجاد اختلالات در خواب می‌شود.

بهتر است در رژیم غذایی‌ خود از موادی که سرشار از تمام املاح می باشد استفاده کنید. چرا که مصرف کردن منیزیم، آهن، زینک، سلنیوم و فسفر، کمتر با کم‌خوابی ارتباط دارند. به طور نمونه می توان گفت که؛ منیزیم دارای خاصیت آرامش‌بخشی می باشد. و یا افراد سالمندی که مکمل زینک (روی)، ملاتونین و منیزیم مصرف می کنند، بیشتر و بهتر می توانند بخوابند.

بهتر است که مراقب غذایی که شب‌ها می‌خورید حتمٱ باشید! در صورت امکان هم بعد از خوردن شام از ریزه‌خواری پرهیز کنید.
اگر علاقه دارید بعد از شام چیزی میل کنید. می‌توانید از دم‌نوش بدون کافئین بابونه استفاده کنید. چای بابونه دارای اپی‌ژنین است که یک ترکیب ضدالتهابی می باشد و با گیرنده‌های کاهنده‌ی اضطراب در مغز پیوند درستی دارد. همچنین خوردن غذاهای سنگین و حجیم می‌تواند باعث ایجاد سوزش سر دل یا بدهضمی شود. مثل غذاهای تند و پُرادویه که باعث ایجاد بی‌خوابی در افراد می شود.‌

شما می توانید به وسیله این راه‌حل ها و تنظیم کردن درست این موارد به راحتی خواب خود را تنظیم کنید و از بی خوابی و کسلی روز نیز در امان باشید و بتوانید با فکری راحت و آزاد دنبال کارهای روزمره خود بروید امیدواریم که توانسته باشیم در این باره کمکی به شما کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *