روغن های طبیعی, نسخه های گیاهی

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

روغن سیاه دانه برای درد مفاصل
3/5 - (3 امتیاز)

در جنوب غربی آسیا گیاهی به نام‌ Nigella sativa وجود دارد که از دانه های این گیاه، روغن استخراج می کنند. بسیاری از افراد از سیاهدانه برای درمان: آسم، دیابت، فشار خون بالا، کاهش وزن و دیگر شرایط استفاده می کنند.

یکی از ترکیبات مهم سیاه دانه، تیموکینون است. این دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار مفیدی است. شواهد علمی زیادی در خصوص حمایت از این دانه  وجود دارد، اما در مورد همه روش‌های استفاده از روغن سیاه دانه گفته نشده است.

در مورد مصرف روغن سیاه دانه و تاریخچه آن با قدمت طولانی در حدود بیش از ۲۰۰۰ سال، تعارف بسیاری شده است. در حقیقت طبق بسیاری از بررسی ها، روغن سیاه دانه برای درد مفاصل توسط فروشندگان به عنوان یک مکمل یا بصورت موضعی به شکل کپسول خوراکی به فروش می رسد.

دانه های Nigella sativa یا سیاه دانه در کشورهای خاورمیانه و هندی کاربرد غذایی دارد و طعم کمی تلخی به غذاها می دهد.

اگر چه موارد مصرف روغن سیاه دانه محدود است، اما شواهد گویای این است که مزیت های بالقوه خاصی در این دانه وجود دارد. در اینجا به چندین نکته کلیدی از مطالعات موجود اشاره می کنیم. پس با دکتر اویل همراه باشید.

روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

چگونه از سیاه دانه برای درد مفاصل یا روماتیسم مفصلی استفاده کنیم؟

از روغن سیاه دانه در درمان آرتریت روماتوئید، استفاده می شود چنانچه در مطالعه مختصری که در مورد ایمونولوژیک تحقیقات در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده اند.

در این مطالعه، ۴۳ مورد از زنان که درگیر آرتریت روماتوئید خفیف یا متوسط بوده اند، هر روز از کپسول روغن سیاه دانه یا همان دارونما طبیعی در مدت زمان یک ماه مورد مصرف قرار گرفته است.

انجام دادن درمان با روغن سیاهدانه برای درد مفاصل، چنانچه انتظار می رفت موجب کاهش علائم آرتریت شده است. (این یافته توسط مقیاس رتبه بندی بالینی ارزیابی گشته است). با مصرف این کپسول، سطح خونی نشانگرهای التهابی و تعداد مفاصل متورم می شود.

 

 

چگونه روغن سیاه دانه بر التهاب بینی اثر می گذارد؟

علاوه بر مصرف روغن سیاه دانه برای درد مفاصل برای درمان آلرژی هم معجزه می کنند. برای مثال، طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ در مجله American Otolaryngology منتشر شد، نشان داده است که روغن سیاه دانه موجب کاهش احتقان و خارش بینی و همچنین آبریزش بینی و عطسه پس از ۲ هفته می شود.

طبق یک گزارش دیگر که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، یکسری داده ها را مورد بررسی قرار دادند تا مشخص کند که آیا روغن سیاه دانه در درمان سینوزیت کمک کننده است یا خیر؟

طبق نوشته های این تحقیق انجام شده، به این نتیجه رسیدند که این روغن به دلیل اثرات: ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، آنتی هیستامین، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد میکروبی و ضد درد و همچنین دارای پتانسیل درمانی بسیاری می باشد.

روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

چگونه روغن سیاه دانه در دیابت موثر است؟

استفاده از روغن سیاه دانه در برخی افراد فایده های بسیاری دارد. مخصوصاً برای کسانی که مبتلا به دیابت اند، بررسی هایی هم در رابطه با طب مکمل در پزشکی در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است.

محققانی که یکسری مطالعات را منتشر کرده اند که در مورد استفاده از Nigella sativa برای دیابت تجزیه و تحلیل بسیاری انجام داده اند. نتایج انجام شده گویای این است که روغن سیاه دانه سطح قند و کلسترول خون را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می دهد، اما همچنان بر انجام آزمایشات بالینی برای روشن شدن اثرات ضروری این روغن تاکید دارند. سپس  در سال ۲۰۱۷، تحقیقی که انجام گرفت، این یافته ها را تأیید نمود.

چگونه روغن سیاه دانه بر آسم تاثیر می گذارد؟

در یکسری تحقیقات اولیه انجام گرفته، مشخص شد که روغن سیاه دانه برای افراد مبتلا به آسم مفید می باشد.

مثلاً، مطالعه ای که در ۲۰۱۷ در Phytotherapy Research منتشر شده، نشان داد که افرادی که مبتلا به آسم هستند و از کپسولهای روغن سیاه دانه استفاده می کردند، در کنترل آسم پیشرفت خارق العاده ای داشته اند.

چگونه سیاه دانه بر چاقی اثر می گذارد؟

طبق یک سری مطالعات، روغن سیاه دانه عوامل ایجاد خطر در زنان چاق را کمتر می کند. برای بررسی این مورد، زنانی که در طول مدت ۸ هفته از رژیم کم کالری بهره برده اند و روغن سیاه دانه یا دارونما مصرف می کنند.

وزن، دور کمر کمتر و میزان گلیسیرید در گروهی که روغن Nigella sativa را مصرف کرده بودند، کاهش بیشتری داشته اند.

با انجام یک سری تحقیقات در طول ۸ هفته دیگر با اضافه کردن تمرینات هوازی و مصرف مکمل روغن سیاه دانه، این آزمایش با زنان کم تحرک و اضافه وزن، انجام گرفت. این بررسی نشان داد که استفاده از این ترکیب درمانی دارای مزایای زیادی از جمله کاهش سطح کلسترول می باشد.

موارد دیگر استفاده از روغن سیاه دانه:

۱- از روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، بیماری هایی مانند: آلرژی، آسم، دیابت، سردرد، فشار خون بالا و اختلالات گوارشی توصیه و مصرف شده است.

بعلاوه، روغن سیاه دانه موجب مقوی کردن سیستم ایمنی بدن شده، التهاب را کم می کند و با عفونت ها بدن مبارزه می نماید.

۲- روغن سیاه دانه به طور موضعی و برای مشکلات پوست و مو مانند: آکنه، خشکی مو، پسوریازیس، رشد مو و خشکی پوست استفاده می شود.

۳- از دیگر موارد استفاده، راه طبیعی مبارزه با التهاب، بر طرف کننده عوارض جانبی احتمالی و ایجاد ایمنی می باشد.

روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

عوارض مصرف روغن سیاهدانه

مصرف دراز مدت این روغن در مقادیر خیلی زیاد در غذا، توصیه نشده است. طبق یک گزارش، ترکیب روغن سیاه دانه معروف به ملانتین در حجم زیاد سمی معرفی شده است.

لازم است بدانید، نگرانی‌هایی هم در مورد مصرف زیاد روغن سیاه دانه وجود دارد که این روغن موجب آسیب به کبد و کلیه های می شود.

یکسری مشاهدات هم وجود دارد که  می گویند، استفاده از روغن سیاه دانه مستقیماً بر روی پوست باعث بثورات پوستی و آلرژیک می شود که درماتیت تماسی آلرژیک نامیده می شود.

همچنین مصرف روغن سیاه دانه، لخته شدن خون را کند و خطر خونریزی را هم بیشتر می نماید. اگر شما هم دچار اختلال خونریزی هستيد یا از داروهای جلوگیری کننده لخته شدن خون استفاده می کنید، نباید روغن سیاه دانه مصرف نمایید. لازم به ذکر است، مصرف روغن سیاه دانه از ۲ هفته پیش از اینکه جراحی کنید ممنوع است.

خوردن روغن سیاه دانه امکان دارد با یکسری از داروها معمول مانند مسدود کننده های بتا تداخل داشته باشد. با دلایل موجود، اگر می خواهید روغن سیاه دانه را مصرف کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

شما هرگز نباید داروهای خود را بدون مشورت و یا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود متوقف کنید. درمان های معمولی خود را به تأخیر نیاندازید و از مصرف روغن سیاهدانه بطور خودسرانه دوری کنید.

توجه کنید که مصرف روغن سیاهدانه در گروه زنان باردار (یا زنانی که قصد باردار شدن دارند) و مادران شیرده ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *