طب سنتی

راه‌های سریع درمان کردن یبوست

این پست چقدر براتون مفید بود؟

تجویز سنتی و خانگی برای درمان کردن یبوست

یبوست یا همان خشکی مزاج مشکلی است که در دستگاه گوارش به وجود می آید که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت شده و کار دفع آنها با درد و سختی همراه می‌ شود. شما می توانید با استفاده کردن یکی از مواردی که در پایین برایتان خواهیم گفت مشکل یبوست خود را حل کنید. پس با ما همراه باشید.

۱_ آب گرم موثر در درمان کردن یبوست

شما می توانید در اول صبح یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آب لیمو میل کنید تا حرکات روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت می آورد.

۲_ پیاده روی کردن

بهتر است افرادی که دچار مشکل یبوست هستند. می توانند ساده‌ترین راه را برای درمان یبوست خود انتخاب کنند، که آن هم انجام پیاده روی می باشد. چرا که پیاده روی باعث می شود تا فرد تحرک بیشتری داشته و همچنین باعث عملکرد بهتر روده ها می‌شود.

۳_ خوردن آب انجیر و درمان کردن یبوست

خوردن آب انجیر هم می تواند برای درمان کردن یبوست بسیار موثر باشد. و مشکل یبوست را می تواند به راحتی رفع کند.

۴_روغن زیتون

بهتر است بدانید که روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه می باشد. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند به از بین بردن یبوست کمک بسیاری کند. این روغن به عنوان یک درمان خانگی برای درمان یبوست در بین مردم شناخته شده است. بهتر است بدانید که روغن زیتون دستگاه گوارش ‌را تحریک کرده، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌ حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست هم پیشگیری می‌کند

۵_آلو و درمان کردن یبوست

یکی از شیوه های قدیمی‌ برای درمان کردن یبوست استفاده از آلو یا آب آلو می باشد. این میوه می تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند به این دلیل که دارای مقادیر فراوانی از فیبر می باشد و سوربیتول نیز دارد. سوربیتول باعث می شود تا مدفوع نرم شود، چرا که یک کربوهیدرات طبیعی می باشد که به راحتی هم جذب نمی‌شود، و به این ترتیب مقدار زیادی آب در هنگام عبور از روده جذب می‌کند و با این کار بر حجم مدفوع اضافه می کند. با این حال بهتر است مراقب باشید، مصرف بیش از حد سوربیتول هم می‌تواند گاز ایجاد کند و مدفوع را بیش از اندازه نرم کند.

۶_ فشار دادن قسمتی از بدن برای درمان کردن یبوست

بهتر است بدانید نقطه ای که باید برای درمان کردن سریع یبوست و مشکلات روده این چنینی را باید فشار دهید چند میلیمتر پایین تر از ناف قرار گرفته است که بایستی بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کرده. و عرض انگشت سبابه خود را در عدد ۳ ضرب کنید ، بر طبق اندازه استاندارد عرض این انگشت شما ۱ اینچ است. به زبان دیگر سه انگشت سبابه پایین تر از ناف درست نقطه ای که باید شما برای درمان کردن یبوست آن نقطه را فشار دهید.

۷_ روغن نارگیل

می توان یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل را به آب میوه مورد علاقه خود اضافه کرده و آن را میل نمایید. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که آب میوه شما باید کاملا طبیعی و ترجیحٱ هم تازه باشد نه اینکه یک آبمیوه آماده فراوری شده پر از مواد نگهدارنده، که دارای طعم های مصنوعی و قندها می باشند. به غیر از این، شما می توانید روغن نارگیل را با آب گرم مخلوط کرده، یا حتی آن را با اسموتی یا جو دوسر صبحانه خود مخلوط نموده و آن را میل کنید.

شما بهتر است این روند را حدود ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی تکرار کنید. چرا که بدن  شما برای به کارگیری این ماده جدید در دستگاه گوارش به زمان احتیاج دارد، پس بنابراین شروع کردن این چرخه با مقدار کمی روغن، عاقلانه تر می باشد.

۸_غذاهای دارای فیبر بالا موثر در درمان کردن یبوست

برای اینکه کمتر فرد دچار مشکل یبوست شود بهترین کار این می باشد که روزانه از مواد غذایی مناسبی استفاده کند که دارای فیبر بالا می باشند. میوه‌ها، سبزیجات خام، لوبیا، آجیل را در رژیم غذایی روزانه خود می توان قرار داد تا فرد دچار این مشکل نشود. بهتر است خود را عادت دهید که حداقل روزی دو عدد میوه بخورید. یکی دیگر از مواد غذایی که می‌توان آن را خورد و به دلیل داشتن مقدار فیبر بالا بهترین مورد برای درمان کردن یبوست است نان جو می باشد. پس بهتر است نان جو را در برنامه غذایی خود جای  دهید.

۹_ زنجبیل

زنجبیل هم یکی دیگر از سالم‌ترین ادویه‌های دنیا به حساب می آیند. و همچنین یکی از موثرترین روش‌های درمان طبیعی یبوست نیز می باشد. زنجبیل یک ملین طبیعی می باشد. چرا که این ادویه تحرکات روده‌ را بیشتر کرده و در نتیجه یبوست را می تواند درمان ‌کند. با استفاده کردن از این ادویه معطر یبوست و سایر اختلالات جسمانی را هم می توان درمان کرد.

۱۰ _آب کله پاچه

یک راه حل دیگر برای درمان یبوست مزمن با طب سنتی استفاده کردن از آب کله پاچه است که خیلی هم به این مورد توصیه شده است.
همچنین آب کله پاچه باعث می شود تا رطوبت افزایش پیدا کرده و همچنین باعث دفع مواد زائد روده‌ها نیز می‌گردد.

۱۱_خاکشیر برای درمان کردن یبوست

یکی از راهکارهای دیگر در درمان یبوست در طب سنتی مصرف کردن خاکشیر می باشد. خوردن ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه یک لیوان آب گرم آن هم صبح و شب برای انواع مزاج‌ها مناسب می باشد و درمان مفیدی برای یبوست‌های خفیف نیز است.

۱۲_رازیانه

شما می توانید برای برطرف کردن یبوست یک قاشق چای خوری رازیانه را بو داده و با یک لیوان آب در هنگام خواب میل کنید. رازیانه بو داده به عنوان یک ملین خفیف می تواند عمل کند.

۱۳_ انجیر خشک و بادام برای یبوست

انجیر خشک و همچنین بادام هم برای درمان کردن به صورت خانگی می تواند یبوست مزمن را ازبین ببرد و از بوجود آمدن یبوست هم پیشگیری می کنند.

درمان کردن یبوست

۱۴_ گشنیز

بهتر است بدانید که این گیاه علفی در بیشتر مناطق ایران رشد می‌کند و در دسترس آسان مردم قرار دارد. ساقه این گیاه کوتاه و نازک بوده و دارای برگ‌های بسیار لطیفی می‌باشد. که برای تقویت کننده معده و همچنین ضد باکتری معده و روده می باشد و برای جلوگیری از یبوست بسیار مناسب است.

۱۵_عسل

عسل برای درمان کردن یبوست به عنوان یک ملین ملایم عمل کرده و می تواند بسیار سودمند هم عمل کند. فقط استفاده از عسل را بهتر است در روز سه مرتبه انجام دهید. تا بتوانید نتیجه مطلوب را بگیرید.

۱۶_لیمو برای درمان کردن یبوست

شما می توانید به وسیله لیمو باعث تحریک دستگاه گوارش شده و با اینکار باعث درمان یبوست می شوید.

۱۷_ روغن کرچک و درمان کردن یبوست

با استفاده کردن از روغن کرچک می توانید یبوست را کاهش دهید. و بهتر می باشد این درمان را در درمانهای آخر خود قرار دهید وقتی دیدید دیگر راهی ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *