روغن های طبیعی, نسخه های گیاهی

چگونه از روغن کرچک برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

چگونه از روغن کرچک برای درمان یبوست استفاده کنیم؟
3.8/5 - (22 امتیاز)

شاید باورتان نشود، اما باید بدانید که روغن کرچک یک روش طبیعی است که برای رفع یبوست بکار می رود. این روغن را به عنوان مسهل محرک که باعث انقباض ماهیچه های روده می شود.

در دوزهای کم، برای به حرکت در آوردن روده استفاده می کنند. چنانچه با خوردن سایر ملین های سنتی، مشکل تان رفع نشده است، از روغن کرچک برای تسکین علائم استفاده کنید، اما باید بدانید که احتمال گرفتگی عضلات و یکسری عوارض جانبی ناخوشایند ممکن است در فرد ایجاد کند. اگر دچار یبوست به مدت طولانی یا با علائم شدید بودید، حتماً باید با پزشک صحبت کنید، تا که به شما اجازه دهد از راه حلی سریع، مثل روغن گیاهی کرچک استفاده ببرید.

روغن کرچک برای رفع یبوست

روش ۱

یک دوز ۱۵ تا ۶۰ میلی لیتر (۱٫۰ تا ۴٫۱ قاشق غذاخوری) روغن کرچک مصرف کنید. برای تهیه آن باید به داروخانه یا سوپر مارکت مراجعه کرده و یک بطری روغن کرچک بخرید. اندازه و دوز مصرف برای گروه های سنی مختلف، بر روی بطری نوشته شده است.

بطور کلی، برای افراد بزرگسال بالای ۱۲ سال، مقدار ۱۵ تا ۶۰ میلی لیتر (۱٫۰ تا ۴٫۱ قاشق غذاخوری) روغن کرچک را در یک وعده مصرف شود. در حالی که کودکان بین ۲ تا ۱۱ سال فقط باید بین ۵ تا ۱۵ میلی لیتر (۰٫۱۸) مصرف کنند. تا ۰٫۵۳ ورق اونس؛ ۰٫۱۷ تا ۰٫۵۱ اونس) در نوزادان و کودکان زیر ۲ سال فقط باید ۱ تا ۵ میلی لیتر (۰٫۰۶۸ تا ۰٫۳۳۸ قاشق غذاخوری) باید مصرف شود.

چنانچه روغن کرچک به توصیه پزشک بوده است، دستورالعمل دوز مصرفی به نظر پزشک باید مصرف شود.

روغن کرچک

  • هشدار:

در صورتی که باردار، شیرده، یا در دوران قاعدگی هستید، از روغن کرچک استفاده نکنید.

بهترین زمان برای مصرف روغن کرچک جهت رفع یبوست، صبح یا بعد از ظهر با معده خالی است. قبل از صبحانه یا ناهار زمانی را برای مصرف مقدار توصیه شده خود در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که حدود ۲ تا ۶ ساعت طول می کشد تا دفع مدفوع صورت بگیرد، پس شما لازم نیست قبل از خواب آن را میل کنید.

از طرفی، اگر مایلید تا روغن کرچک به آهستگی در طول گذر زمان کار کند، شما می توانید آن را همراه با غذا مصرف نمایید.

البته روغن کرچک در بازار، بصورت طعم دار هم موجود است تا آن را بنوشید یا با آب مخلوط کنید و دیگر طعم آن شما را آزار نمی دهد. با پر کردن یک لیوان با آب یا نوشیدنی مورد علاقه خود، یک قاشق یا پیمانه اندازه گیری برای ریختن مقدار توصیه شده روغن در آن حل کرده و میل کنید.

ترکیب آب و روغن کرچک را با هم مخلوط کرده و بنوشید تا از اثرات کامل روغن، بهره بگیرید. اگر از روغن کرچک طعم دار استفاده می کنید، مقداری که توصیه شده را میل کنید.

شما می توانید روغن کرچک طعم دار را با طعم میوهایی مانند لیمو تهیه کنید.

پس از خوردن روغن کرچک برای رفع یبوست، منتظر حرکت روده در عرض ۲-۶ ساعت باشید. معمولاً روغن کرچک در ۲-۳ ساعت عمل می کند، اما در مواردی هم ممکن است تا ۶ ساعت طول بکشد. به محض احساس اجابت مزاج از سرویس بهداشتی استفاده نمایید.

اما اگر همچنان احساس دفع  نداشتید، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید، چون مشکل جدی تری مثل انسداد یا ضربه روده ممکن است وجود داشته باشد.

  • هشدار:

تاکید می کنیم که در مواقع ضرورت فقط باید از روغن کرچک استفاده کنید. اما اگر از ملین های محرک بیش از حد استفاده کرده اید، ممکن است به تنهایی نتوانید به اجابت مزاج برسید.

اگر روغن کرچک باقی مانده است آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. یک کابینت یا مکان خنک برای نگهداری از این روغن و برای جلوگيري از گرم شدن روغن، مناسب است. قبل از اینکه از این روغن استفاده کنید، برچسب پشت بطری را بررسی کنید تا از تاریخ مصرف آن مطمئن باشید.

لازم است برای نگهداری روغن کرچک، در فضایی سردتر از ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴درجه فارنهایت) از آن نگهداری شود. چناچه آن روغن بوی تند داشت دیگر آن را دور بریزید.

روش ۲: درمان یبوست با روغن کرچک

اگر تصمیم به مصرف روغن کرچک برای رفع یبوست به دستور پزشک یا داروساز را دارید، حتماً یک مشاوره تعیین کنید تا دوباره بتوانید نظر متخصص مراقبت های بهداشتی را بگیرید. در این زمان، در مورد سابقه یبوست خود توضیح دهید، از شرایط منحصر به فرد خود حرف بزنید و مطمئن شوید.

روغن کرچک

چگونه این روغن به یک روش درمانی مناسب، تبدیل شده است؟

چنانچه با هرگونه حساسیتی رو به رو شدید، با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. روغن کرچک ممکن است حاوی ترکیبات خاصی باشد که باعث واکنش آلرژیک شما شود.

در مورد استفاده از روغن کرچک برای رفع یبوست و تداخل آن با داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید. در صورت وجود هر داروی رقیق کننده خون، آنتی بیوتیک ها یا داروهای مربوط به استخوان و قلب شما، پزشک خود را مطلع کنید. البته برنامه و سبک غذای مصرفی شما هم در درمان، مهم است. برای رفع یبوست با روغن کرچک، به این نکات باید توجه شود.

در صورت ادامه دار بودن یبوست شما بیش از یک هفته، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر در طول مدت ۷ روز دفع مدفوع صورت نگرفته است، حتی اگر در حین درمان یبوست باشید، با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است بیماری در شما بصورت جدی تری باشد یا اینکه یبوست، در شما عوارض جدی ایجاد کرده است. توجه داشته باشید که پزشک ممکن است بسته به علائم شما، یک روش خاص را توصیه کند.

در نظر پزشک، بستگی به شرایط شما و اینکه فکر کنند چه عاملی باعث یبوست شما می شود، از اشعه ایکس، کولونوسکوپی یا روش های دیگر استفاده کنید.

اما اگر دچار عوارضی مانند: استفراغ، گرفتگی و اسهال شده اید به پزشک خود اطلاع دهید. شاید شما بتوانید بدون تجربه عوارض جانبی از روغن کرچک استفاده کنید، اما از طرف دیگر ممکن است متوجه برخی از دردهای شکمی، گرفتگی، حالت تهوع، اسهال، استفراغ یا خستگی هم بشوید.

لازم به ذکر است که معمولاً به محض خروج روغن کرچک از سیستم دستگاه گوراش شما، علائم به سرعت از بین می رود.

اما در صورتی که هر گونه گرفتگی در بدن فرد به وجود آمد و شامل: شکم، نفخ، استفراغ یا سرگیجه، باشد، بلافاصله مصرف روغن کرچک را قطع کنید و با متخصص مراقبت بهداشتی تماس بگیرید.

نتیجه گیری: روغن کرچک برای رفع یبوست

با توجه به موثر بودن روغن کرچک برای رفع یبوست، باید بدانید که در طی سالها چگونه از آن برای این امر بهره برده اند؟ نتایج فوری و قطعی که از مصرف این روغن گرفته شده است، آن را به درمانی مورد تأیید بعنوان روشی سنتی تبدیل کرده است. اما همواره به تداخل دارویی و زمان مصرف آن باید به نظر پزشک خود توجه کنید.

شما می توانید این روغن را بصورت انلاین از عطارچیان تهیه کنید. کلیک کنید

خرید روغن کرچک خالص

منابع:

1 دیدگاه در “چگونه از روغن کرچک برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

  1. فائزه گفت:

    این مطلب حرف نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *