پوست و مو

ویتامین هایی برای جلوگیری از سفیدی مو

جلوگیری از سفید شدن مو
3.5/5 - (4 امتیاز)

سفید شدن مو چیزی است که به طور معمول در پی گذشتن سال و پیر شدن فرد بوجود می آید و موها کم کم تغییر رنگ پیدا کرده و سفید می شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده محققان در یافته اند که، عامل اصلی سفید شدن مو، ماده‌ای به نام پروکسید هیدروژن می باشد. با بالا رفتن سن، این ماده در فولیکول‌ها و سلول‌های مو به مقدار زیادی تـولـید می‌شود. در نتیجه هم باعث توقف ساخت رنگدانه ملانین می شوند.

از علت سفید شدن مو در دوران جوانی می‌توان به عوامل ژنتیکی یا کمبود ویتامین در بدن اشاره کرد. اما باید بگوییم که این بیماری قابل درمان می باشد. پس جای نگرانی نیست! با ما همراه باشید تا مشکل سفیدی موی خود را به وسیله این مطلب برطرف کنید.

علت سفید شدن مو چیست؟

بهتر است بدانید که رنـگ دانـــه‌هـــای مـــوجـــود در ملانوسیت‌ها، عامل ایجاد رنگ موی سر می باشند. زمانی که سـاخـت ایـن رنـگدانه‌ها توقف پیدا کند، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و بــه اصـطـلاح شروع به سـفـیـد شدن می‌ کند و تارهای سفید مو در ترکیب با تـار هـای سـیاه، حالتی خـاکـسـتـری بـه خود می‎گیرد.

پروکسید هیدروژن به مـیـــزان کــمـــی ‌در ســـراســـر بـــدن مانند فولیکول‌های مو تولید می‌شود، ولی با افزایش پیدا کردن سن، مقدار تولید آن هم بالا می‌رود چرا که بدن دیگر قادر به خنثی کردن تولید این ماده نمی باشد. زمانی که ملانوسیت‌ها به طور غیر فعال حضور دارند یا تعداد ملانین هر تار مو به کمتر از حد معمول می‌رسد، مو تغییر رنگ پیدا کرده و تبدیل به رنگ خاکستری دیده مـی‌شـود ولـی چـنـانچه ملانوسیت‌ها کاملا رنگدانه‌های خود را از دست بدهند، مو به طور کامل سفید می‌شود.

بهتر است این نکته را راجب رنگ کردن مو بدانید، رنگ کردن مو به طور مداوم باعث ایجاد مشکلاتی برای مو می شود که شامل: خشکی و تحریک‌پذیری مو است. اما ربطی به سفید شدن مو ندارد.

ویتامین برای سیاه شدن مو

در زمان‌های قدیم، علت سفید شدن مو را نشانه ایی از پیری می دانستند ولی دوره و زمانه دیگر عوض شده است. برخی جوانان امروزه هستند که هنوز به سن ۲۰ سالگی نرسیده‌، موهایشان سفید می‌شود. این سوال پیش می آید که، آیا سفید شدن مو نشانه پیری می باشد؟ علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟ کمبود کدام ویتامین‌ها باعث می شود تا مو سفید ‌شود؟ با ما همراه باشید تا جواب این سوال ها را بگیرید.

ویتامین های گروه B

بهتر است بدانید که این دسته از ویتامین‌ها به رشد و همچنین تقویت موی سر کمک بسیاری می تواند کنند و کمبود و نبود آنها هم می‌تواند آسیب‌های جدی به موها وارد سازد.

ویتامین B6

ویتامین B6 هم به بازگرداندن رنگ طبیعی به موهای خاکستری و سفید که ناشی از کمبود ویتامین یا بیماری‌های خاص است کمک بسیاری می‌کند. از منابع خوبی که می توان این ویتامین را کسب کرد می‌توانیم به غلات غنی‌شده، سیب‌زمینی، موز، نخود، مرغ، غذای دریایی و دانه گل آفتابگردان اشاره کنیم.

ویتامین B9

براساس تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، دریافته اند که نبود و کاهش ویتامین B9 که معروف به اسید فولیک است می‌تواند باعث شود که موها به طور دائمی خاکستری باقی بماند. می توان گفت اسید فولیک به بدن برای متابولیزه کردن، استفاده و ساخت پروتئین‌های جدید کمک می کند. همچنین در بهبود عملکرد سلولی و توانایی رشد بافت‌ها هم بسیار مؤثر است.

از منابع غذایی که دارای این ویتامین می باشند می توانیم به: لوبیا، حبوبات، مرکبات، سبوس برنج و سایر مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل اشاره کرد. باید بگوییم که مصرف کردن زیاد این ویتامین هم مشکل‌ ساز نخواهد بود. چرا که مقدار مازاد آن از طریق ادرار می تواند دفع شود.

ویتامین B12

کمبود و نبود ویتامین B12 هم می‌تواند باعث سفید یا خاکستری شدن زودرس موها شود. این نوع از کمبود ویتامین ممکن است در گیاه خواران یا در شیرخواران با مادران مبتلا به کمبود ویتامین B12 هم به وجود بیاید.

همچنین برخی افراد هم هستند که به دلیل مشکلات پزشکی مثل جراحی یا بیماری‌های روده و معده، تیروئید یا کم‌ خونی توانایی دریافت و جذب کافی ویتامین B12 را از منابع غذایی ندارند.

اگر موهای سفید دارید و علت آن را نمی‌دانید، یک آزمایش خون ساده می‌تواند تمام این مشکلات و بیماری‌ها را مشخص و برطرف کند.

داشتن رژیـم غـذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

اگر از داشتن موی سفید راضی هستید و برایتان یک امتیاز و جذابیت مهم تلقی می‌شود، دیگر احتیاج نیست که رژیم غذایی داشته باشید. اما اگر این وضع برای شما اتفاق افتاده و به هر نحوی از این اتفاق راضی نیستید و آن را دوست ندارید، می‌توانید از این رژیم غذایی برای رفع سفیدی موهای‌ خود استفاده کنید.

خداحافظی کردن با سفید شدن مو با خوراکی ها

جلوگیری از سفید شدن مو

ویتامین B

مصرف کردن غـذاهـای سـرشـار از ویـتامین B مثل برنج، تخم‌ مرغ، سبوس گندم و سبزیجات بسیار مؤثر می باشد و باعث می شود سفیدی مو به تأخیر بیافتد.

مس

عنصر مس از آن دسته عناصری می باشد که نقش بسیاری در جلوگیری از سفید شدن موها دارد. غذاهایی مثل قارچ، سیب‌زمینی، عدس، نخودفرنگی، لوبیا، موز، هلو، گلابی و سیب منبع غنی از مس می باشند.

مصرف کردن نان جو، سبوس و غلات

مصرف کردن نان جو در رژیم غذایی، خوردن یک لیوان جوشانده سبوس گندم، جو و برنج در روز و یا خـوردن یـک قاشق مرباخوری پودر سـبـوس برنج ترکیب شده با شکر، می‌تواند در پیشگیری و درمان سفیدی مو بسیار مؤثر می باشد.

غذاهای سرشار از منگنز

در کنار همه این‌ها، استفاده کردن از سیر، پیاز، موسیر و تره هم که سرشار از منگنز هستند، می‌تواند برای رفع سفیدی مو بسیار مفید و پر فایده باشد.

 

این مطالب نیز برای شما مفید است :

کمبود منیزیم و مشکلات ناشی از آن! چرا باید منیزیم مصرف کنیم؟

رفع بی خوابی و کمبود خواب تنها فقط در یک دقیقه

خاصیت آب برنج چیست؟ خواص شگفت انگیز آب برنج!

0 دیدگاه در “ویتامین هایی برای جلوگیری از سفیدی مو

  1. دکتر محسن نصیروند گفت:

    سلام.ویتامینها نقش بسیار موثری در درمان سفیدی مو دارند خصوصا در درمان سفیدی مو در دوره نوجوانی،بخش دیگر ریزش و سفیدی مو ژنتیک هست.باتشکر

  2. دکتر محسن نصیروند گفت:

    سلام.ویتامینها نقش بسیار موثری در درمان سفیدی مو دارند خصوصا در درمان سفیدی مو در دوره نوجوانی،بخش دیگر ریزش و سفیدی مو ژنتیک هست.باتشکر.

    1. دکتر اویل | پشتیبانی محتوایی گفت:

      بله. ممنون از اطلاعاتتون

  3. احمدی گفت:

    سنین بالا قابل رفع نیست

    1. نرجس فرزانه گفت:

      سلام. با توجه به اینکه بیشترین عامل در سفیدی مو را، ضعف رنگدانه ها دارند، این گفته به طور کامل صحیح نیست. اما به طور قطع درمان برای سنین بالاتر متفاوت تر خواهد بود.

  4. اسماعيل گفت:

    جواب بصورت كلي بود و قابل استفاده نيست

    1. دکتر اویل | پشتیبانی گفت:

      سلام صرفا جهت اطلاعات عمومی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *