سوپ و غذای گیاهی

سوپ سبزیجات یک غذای کامل!

عرق طارونه
این پست چقدر براتون مفید بود؟

چرا باید سوپ بخوریم؟

این را همه می دانیم که وقتی فصل زمستان می آید هیچ چیز نمی تواند همچون سوپ سبزیجات داغ و خوشمزه، حالمان را تغییر دهد. بهتر است بدانید که این غذای مغذی و سالم سرشار از سبزیجات مختلف بوده که علاوه بر گرم کردن بدن باعث می شود تا ویتامین زیادی نیز به آن برسد.

۱_تامین آب بدن

سوپ سبزیجات دارای حدود ۲ لیوان کوچک آب می باشد. به همین خاطر هم باعث تامین آب بدن در فرد می‌شود. به خصوص در فصل زمستان که به دلیل روشن بودن وسایل گرمایشی مثل شوفاژ، خشک شدن آب بدن، بیشتر نیز می‌شود. پس حتمٱ از سوپ های خانگی در این فصل غافل نشوید.

۲_ سوپ دارای کالری کم می باشد.

سوپ غذایی است بسیار سبک و برای رژیم های لاغری بسیار مناسب می باشد. استفاده کردن یک بشقاب سوپ ۲۵۰ گرمی برحسب ترکیبات آن دارای ۲۰ تا ۱۵۰ کیلوکالری است. سوپ های سبک و کم کالری دارای سبزیجات، بدون مواد نشاسته ای و بدون ترکیبات چرب افزوده می باشند. اگر به سوپ سفید علاقه دارید بهتر است میزان خامه ای که به آن اضافه می کنید را حتمٱ کنترل کنید. چون افزودن کره و خامه باعث زیاد شدن کالری آن می‌شود. برای خوش طعم کردن سوپ تان فقط لازم است کمی از سبزیجات معطر یا ادویه های مناسب برای اضافه کردن درون سوپ خود استفاده کنید.  می توان گفت که سوپ برای رگ‌ها نیز بسیار مفید می باشد.

۳_ یک سیر کننده عالی به حساب می آید.

سوپ باعث می شود تا معده پر شود و احساس سیری زود هنگام در فرد ایجاد می‌کند. این خاصیت هم مدیون میزان آب و همچنین فیبرهای موجود در سبزیجاتی که در سوپ استفاده می شود می باشد. می توان گفت که یک کاسه سوپ حاوی ۱۰ تا ۲۵ درصد فیبر مورد نیاز روزانه ی یک فرد است. به عبارتی این فیبرها در معده حجیم شده و احساس سیری ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه سوپ یک غذای ضد اشتهای مغذی به حساب می آید.

۴_ سوپ دارای املاح معدنی فراوان است.

بهتر است بدانید که سوپ به دلیل دارا بودن سبزیجات بسیار می تواند منبع مناسبی از مواد معدنی و ویتامین های ضد خستگی باشد. هویج یا کدو حلوایی آن دارای بتاکاروتن است. اگر به سوپ تان کدو مسمایی اضافه کنید میزان منیزیم آن را بالا خواهید برد. گوجه فرنگی موجود در این سوپ نیز سرشار از لیکوپن می باشد که یک ترکیب آنتی اکسیدانی فوق العاده به حساب می آید. شما می توانید در زمان سرو کردن سوپ تان کمی از پودر بادام استفاده کرده و به آن اضافه کنید. به این ترتیب سوپی دارای چربی های مفید و ۱۹ نوع ماده‌ی معدنی میل خواهید کرد.

۵_ به عنوان یک ملین طبیعی می تواند عمل کند.

فیبرهایی که در سبزیجات سوپ وجود دارند به صورت خام می‌توانند برای روده ها مشکل ساز باشند. اما پخته شدن این سبزیجات باعث می‌شود تا فیبرهای آن برای افرادی که روده‌های حساسی دارند قابل تحمل تر باشد. به این ترتیب سوپ یک غذای مغذی و همچنین زودهضم بوده و فیبرهای آن بدون ایجاد تحریک پذیری باعث تنظیم دفع نیز می‌شوند.

۶_ برای پیشگیری از بیماری ها می توان از آن استفاده کرد.

سبزیجاتی که در سوپ موجود می باشد از مبتلا شدن فرد به بیماری‌های مربوط به اضافه وزن و همچنین برخی از سرطان ها جلوگیری می‌کنند؛ چرا که سبزیجات دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مثل بتاکاروتن هستند. عناصر گوگردی موجود در کلم ها و پیاز نیز خواص حفاظتی برای بدن دارند. تمام فیبرهای موجود در سوپ باعث پایین آمدن کلسترول خون در بدن می شوند. همچنین می توان گفت که سبزیجات سوپ به مقابله با بیماری های مربوط به سندرم متابولیک یعنی فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا کمک بسزایی می تواند کند.

سوپ سبزیجات

۷_ سوپ به عنوان یک غذای کامل به حساب می آید.

 

بهتر است بدانید که یک کاسه سوپ باعث تکمیل شدن سهم ۵ واحد سبزیجات مورد نیاز روزانه می‌شود. اگر سوپ تان را با منابع پروتئینی مثل مرغ، آب گوشت یا میگو و غیره تهیه می کنید بدانید که شما یک غذای کامل را میل خواهید کرد. اضافه کردن مواد نشاسته ایبستگی به ذائقه فرد دارد. اما اضافه کردن ورمیشل(رشته ی سوپ) باعث سیرکنندگی بیشتر آن می‌شود. اگر برای شام تان فقط سوپ میل می‌کنید می‌توانید در کنارش از یک پیاله ماست یا یک واحد میوه ی تازه نیز استفاده کنید تا یک وعده ی تمام عیار و کامل داشته باشید.

۸_ برای دفع کردن سموم بدن سوپ عالی می باشد.

استفاده از سبزیجات سبز رنگ مثل بروکلی، لوبیا سبز یا تره فرنگی در تهیه سوپ برای سم زدایی از بدن بسیار فوق‌العاده می باشد. چرا که این سبزیجات دارای میزان بالای پتاسیم می باشند.

۹_ بهترین غذا برای سالمندان و کودکان سوپ می باشد.

شما می توانید برای میان وعده و یا پیش غذا از سوپ برای کودکان و سالمندان استفاده کنید. اگر می بینید کودکتان بد غذا می باشد می توانید کمی چیپس به بدهید تا خورد کند و با سوپش ترکیب کرده و سپس میل کند.

۱۰_ سوپ به عنوان یک اشتها آور عالی.

خوردن سوپ سبزیجات باعث می شود تا اشتهای فرد برانگیخته شود و برای افرادی که از کم اشتهایی و کاهش وزن شدید رنج می برند بهترین گزینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *