سبک زندگی

لوازم بهداشتی و آرایشی تقلبی را، چگونه تشخیص دهیم؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

لوازم آرایشی و بهداشتی مرغوب

امروزه بازار لوازم بهداشتی و آرایشی دارای رونق بسیاری می باشد و نسبت به قدیم در بین زنان بسیار رواج پیدا کرده است. این را هم بگوییم که کالاهای قاچاق و آسیب‌رسان به سلامت مردم هم، در بازار فراوان شده که اگر نکاتی را رعایت کنیم می توانیم دست این قاچاقیان را کوتاه کنیم.
این اتفاق هم به واردکنندگان و تولیدکنندگان ضربه بزرگی وارد می کند و هم سلامت مردم را هدف قرار می‌دهد، چون که اکثر این اجناسی که با قیمت‌های بسیار پایین در بازار عرضه می‌شود دارای کیفیت مناسبی نبوده و بسیار هم ممکن است آسیب برساند.

 منظور از کالای تقلبی چیست؟

می توان اینگونه گفت؛ به قرار دادن کپی یک محصول، بجای محصول اصلی، به قصد فریب دادن مشتری، تقلب گفته می شود.

مفهوم کالای قاچاق چه می باشد؟

اینگونه می توان بیان کرد که «کاری که پنهانی و با تردستی انجام بگیرد» است یعنی مخفایانه و به هر طریقی از مرزهای گمرکی گذر کردن و فرار کردن از پرداخت تمام یا بخشی از مالیات ها و عوارض مربوط به ورود یا صدور یا اجرای ممنوعیت ها و محدودیت های موضوع قانون امور گمرکی را نادیده گرفته و یا منافعی مغایر با قانون امور گمرکی به دست آورد.

در حوزه فرآورده های لوازم بهداشتی و آرایشی کدام دسته بیشتر شیوع پیدا کرده است؟

در این باره می توان گفت که کف بازار یا مکان‌های عرضه در کوچه و بازار بیشتر شیوع دارد. چرا که تحت نظارت و کنترل کامل، منظم و دقیق سازمان غذا و دارو قرار ندارند، در می یابیم این حوزه به‌شدت هم به کالاهای قاچاق آلوده است و هم لبریز از کالاهای تقلبی شده است.

آیا آماری در رابطه با واردات قاچاق و تقلبی لوازم بهداشتی و آرایشی در کشور وجود داشته است؟

بهتر است بدانید که بر اساس اظهارات رسمی حدود ٦٣ درصد از کل کالاهای موجود در سطح بازار آرایشی و بهداشتی هستند، یعنی معادل ٩٠ درصد کالاهای خارجی وارداتی در سطح عرضه در سیطره ی کالاهای قاچاق یا تقلبی می باشند و تنها ده درصد از این کالاها به صورت قانونی وارد و عرضه می‌شوند و بر اساس آمار نیمه رسمی رقم کالای قاچاق و تقلبی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی حدود ١.٥ میلیارد دلار تاکنون می باشد.

چرا کالای قاچاق و تقلبی باعث خطر سلامت مردم می شود؟

می توان بابت این پرسش اینگونه جواب داد که دلایل زیادی دارد که باعث خطر جسم جان مردم می شود که می توان به این موارد اشاره کرد:

_تولید، بسته بندی، انبارداری و حمل و نقل این کالاها هرگز در شرایط استانداردی هیچ وقت نبوده و نیست و بنابراین می تواند بسیار بسیار خطرناک باشد و تهدیدی جدی بر سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.

_در بیشتر مواقع هم بخصوص در کالاهای رنگی آرایشی مانند: لاک، رژ لب، ریمل، پنکیک…، به دلیل بسیار ارزان تر بودن از رنگهای صنعتی و آلوده به فلزات سنگین مثل جیوه، سرب و آرسنیک استفاده می کنند که سرطانزایی آنها اثبات شده می باشد و سلامت مصرف کننده را بخصوص در سالهای آینده به خطر می اندازد.

_ در بسیاری از کالاهای رنگی هم به دلیل ارزانی از حلال های بسیار خطرناک استفاده می گردد که این مورد هم می تواند یک تهدید جدی برای سلامت مصرف کننده های فریب خورده باشد.

_ به علت نداشتن استانداردهای ذکر شده در بند یک متقلبین برای فرار از بروز آلودگی های احتمالی مجبور می شوند، از مقادیر بالای نگهدارنده استفاده کنند و یا از انواع ممنوعه آن استفاده نمایند که در هر دو صورت بسیار خطرناک می باشد.

لوازم بهداشتی و آرایشی مرغوب

چگونه بتوانیم لوازم بهداشتی و آرایشی تقلبی را شناسایی کنیم؟

امروزه با افزایش سطح دانش و ارتقای تکنولوژی خیلی سخت می شود با قاچاقچیان و جاعلان طرف شد، چرا که آنان توان جعل بسیار دقیق کالاها را دارند که شباهت فراوانی با کالای اصلی داشته باشد، جاعلان به انواع ماشین های چاپ، بسته بندی، طراحان زبده، اسانس های مشابه… دسترسی داشته و در برخی از مواقع هم حتی تولید کننده اصلی این مارک هم نمی تواند به راحتی متوجه کالای جعلی از حقیقی شود.

می توان خوشبختانه گفت که با قرار گرفتن سیستم نرم افزاری و یکپارچه نظارتی کالاهای سلامت محور یا همانTitac امروزه این امکان برای عزیزان حوزه نظارتی و حاکمیتی ما در ایران هم فراهم شده است و هر چند شاید از امکانات این سیستم موجود به نحو مقتضی استفاده و بهره برداری نشده باشد اما امکان بهره گیری از آن آماده می باشد.

یکی دیگر از موارد آموزشی که لازم می باشد به طور کامل در این باره بیان شود، بیشتر در سطح دانشگاه و آموزش و پرورش می باشد. با اینکار خطرات احتمالی مصرف چنین کالاهایی برای عامه مردم نمایان می شود.

توصیه برای مصرف کنندکان لوازم آرایشی

١- برای خرید کردن لوازم بهداشتی و آرایشی بهتر است حتمٱ به داروخانه یا فروشگاه های دارای پروانه و معتبر با سابقه مراجعه شود.

٢- در هنگام خرید بهتر است حتمٱ به برچسب اصالت کالا توجه کافی شود.

٣- بهتر است هر گونه تفاوت قیمت معنی داری را یک هشدار جدی تلقی کنند و از خرید کردن کالاهایی که با نمونه های اصلی آن تفاوت قیمتی بسیاری دارند جدٱ خودداری کنند.

٤- می توان امروزه با استفاده از اینترنت اسم کامل کالا و مشخصات لیبل کالای مورد نظر خود را بیابید و درباره آن تحقیق کنید.

٥- بهتر می باشد همیشه به تاریخ تولید و انقضاء کالا توجه جدی نمایند و هر گونه دستکاری را مد نظر قرار داده و از خریداری کالایی که دارای تاریخ تولید و انقضا نمی باشد خودداری کنند.

٦- از هر گونه تغییر پیدا کردن در بافت محصول یا دو فاز شدن و عدم یکنواختی، آن را یک نشانه مهم تلقی کنند و از خریداری آن کالا پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *