طب سنتی

فواید عسل طبیعی را می شناسید؟!

این پست چقدر براتون مفید بود؟

عسل بزرگترین منبع سلامتی

عسل را می توان به عنوان یک ماده‌ی غذایی پرطرفدار دانست و بسیار هم مورد استفاده همگان قرار دارد. به طور کلی می توان گفت که عسل دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است که می تواند برای سلامت بدن بسیار مهم و پر فایده باشد. می توان گفت فواید عسل طبیعی قابل شمارش نمی باشد. عسل دارای مقدار زیادی مواد مثل: مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قند است که باعث ایجاد شیرینی در آن می شود.

عسل را می توان به عنوان یک جاروبرقی طبیعی معده شناخت. یعنی عسل یک ماده‌ی است ضد عفونی‌کننده و همچنین به عنوان یک ضد باکتری قوی در بدن عمل می کند که می تواند معده و روده‌ی شما و حتی پوست‌ شما را به راحتی پاک‌سازی ‌کند. همچنین این ماده‌ی شیرین و در نهایت خوشمزه در بهبود یافتن زخم و عفونت هم بسیار می تواند مثمرثمر باشد.

خواص و فواید عسل طبیعی

بهتر است بدانید که یک قاشق سوپ‌خوری عسل شامل ۶۴ کالری، ۱۷/۳ گرم قند و عاری از هر چه فیبر، چربی و پروتئین است. استفاده از عسل فرآوری شده و بدون قند هم می‌تواند باعث بوجود آمدن فواید طولانی ‌مدت شود. عسل دارای مواد آنتی اکسیدان و ضد میکروبی و همچنین دارای مواد معدنی مثل: آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیم می باشد.

بهترین درمان کننده سرفه و سرماخوردگی

از دیگر فواید عسل طبیعی درمان سرفه و سرماخوردگی می باشد. تحقیقاتی که محققان انجام داده اند، نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به عنوان یک متوقف ‌کننده خوب و بسیار موثر برای سرفه عمل کند. در یکی از مطالعات نیز دوباره یافت شد که عسل هم می‌تواند سرفه‌های شبانگاهی را کاهش دهد و هم می تواند خواب کودکان را بهبود ببخشد. استفاده کردن از عسل همچنین می‌تواند سرما‌خوردگی را حداکثر تا دو روز کاهش داده و از بین ببرد.

به عنوان یک تنظیم فشار خون عالی عمل می کند

در مطالعات انجام شده بر روی عسل محققان دریافته اند که عسل، اثر مفیدی روی فشار خون بالا می تواند داشته باشد.

خاصیت عسل طبیعی بر روی سلامت قلب

می توان گفت عسل دارای آنتی اکسیدان‌های بسیاری است که می تواند به سلامت و محافظت از قلب کمک بسیاری کند. عسل همچنین توانایی آن را دارد تا بی‌نظمی‌ها و در هم ریختگی‌های ناشی از اکسیداسیون را که به کلسترول بد خون مربوط است را کاهش داده و تنظیم کند. اخیرا هم محققان کشف کرده اند که عسل موادی را که باعث تنگ شدن شریان‌های قلب می‌شوند و عامل بوجود آمدن حمله‌ی قلبی می شوند را کاهش می‌دهد. از طرفی هم، پلی فنل موجود در عسل هم می‌تواند در سلامتی قلب نقش مهمی داشته باشد.

خاصیت عسل برای پوست

استفاده کردن روزانه از عسل بر روی پوست می‌تواند فواید بسیاری برای فرد داشته باشد. می توان گفت که استفاده کردن از ماسک عسل می‌تواند باعث درمان آکنه و نقاط سیاه روی صورت شود. عسل حتی می تواند مشکلات دیگری مثل پوست خشک را هم درمان نماید.

دیابت را با عسل طبیعی درمان کنید

عسل برای وزن و چربی بدن افرادی که دچار ابتلا به دیابت هستند، آثار مفیدی در پی دارد. در مطالعات انجام شده نشان داده شده است که اگر داروهای ضد دیابتی با عسل ترکیب بشوند، آثار مفیدتری روی بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند خواهد داشت.

درمان مشکلات معده با عسل

عسل با ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی که دارد می‌تواند دامنه‌ی گسترده ای از مشکلات معده را به راحتی درمان کند. شما می‌توانید عسل و آبلیمو را در یک لیوان آب گرم حل کرده و میل کنید، تا تاثیر خوب آن را ببینید. می توان گفت استفاده از یک قاشق عسل خام می‌تواند از تولید بیش از حد گاز معده پیشگیری کند. همچنین عسل می‌تواند آثار زیان‌ بار مایکوتوکسین ( سم تولیدی قارچ‌ها) را مهار کرده و سلامتی روده را هم بهبود ببخشد.

مقابله با عفونت‌ها با عسل طبیعی

مبارزه و مقابله با عفونت یکی دیگر از فواید عسل طبیعی است. عسل به خاطر فعالیت ضد باکتری که دارد، می‌تواند نقشی در درمان کردن عفونت‌ها نیز داشته باشد. با استفاده مداوم زخم‌های تازه را بهبود بخشیده و خاصیت چسبناکی بالایی که دارد به عنوان سدی مقاوم در مقابل عفونت‌ها قرار می گیرد. در حقیقت می توان گفت، از دوران باستان از عسل برای درمان کردن زخم‌های عفونی استفاده می‌ کردند. این مسئله می تواند مهم باشد که از عسل به عنوان مکمل هم می توان استفاده کرد و نه به عنوان جایگزین. استفاده کردن از عسل فقط در صورتی  بهتر است انجام شود که، دیگر فرآیندهای درمانی به شکست خورده باشند.

کاهش وزن با عسل

ترکیب منحصر به فردی که قندها در عسل دارند می‌توانند آن را به یک غذای ایده‌آ‌ل برای کم کردن وزن تبدیل کند. جایگزین کردن عسل به جای قندهای مصنوعی و خوردن روزانه‌ی یک قاشق از عسل به همراه یک نوشیدنی داغ می‌تواند میل شدید به قند را در مغز شما کاهش داده و از بین ببرد.

درمان آسم با عسل طبیعی

عسل می‌تواند به درمان کردن سرفه  و خس خس سینه که مربوط به آسم می شود کمک بسیاری کند.

از بین بردن اضطراب با عسل

عسل می تواند به داشتن خواب بهتر به شما کمک کند. پس می‌تواند درمان خوبی برای بی‌خوابی هم باشد که یکی از علائم داشتن اضطراب است. تحقیقات هم نشان داده است که خوردن عسل پیش از خوابیدن، می‌تواند به از بین بردن اضطراب کمک فراوانی کند.

از بین بردن شوره‌ی سر با عسل

از دیگر فواید عسل طبیعی می توان به درمان شوره سر اشاره کرد. فقط کافی است مقداری از عسل خام را با کمی آب مخلوط کرده، سپس این لوسیون بدست آمده را روی پوست سر خود مالیده و شروع به ماساژ دادن کنید و اجازه دهید به مدت حدود۳ ساعت روی سر شما باقی بماند. این کار را بهتر است هفته‌ای یک بار حداقل تکرار کنید. تا بتوانید درمانش را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *