طب سنتی, محصولات بهداشتی

نحوه پرورش برخی از گیاهان دارویی

نحوه پرورش برخی از گیاهان دارویی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

گیاهان دارویی در زندگی ما از دیرباز تا کنون نقش موثر و مفیدی را ایفا نمودند و با پیشرفت هایی که در این حوزه صورت گرفته، محققان توانستند گیاهان وحشی بسیاری را شناسایی و در گروه گیاهان دارویی قرار دهند. سپس به صورت گلخانه ایی و یا بومی اقدام به پرورش آنها نمودند. اگر شما هم در فکر پرورش گیاهان دارویی هستید و نمی دانید از کجا و چگونه این کار را شروع کنید. ما به شما در نحوه پرورش گیاهان دارویی کمک می کنیم. با عطاری همراه باشید.

شناخت گیاهان دارویی

در جهان گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند و در کشور ایران نیز همین گونه می باشد. اما از سه هزار گونه گیاهان دارویی فقط حدود ۲۰۰ گونه از آنها پرورش داده می شوند و مابقی به صورت وحشی و خودرو در طبیعت ایران وجود دارند.

از گیاهان دارویی پرطرفدار که بسیار هم در صنعت صادرات سرآمد می باشد، گل محمدی و زعفران است. البته گیاهان دارویی دیگری نیز هستند که قابل سرمایه گذاری باشند. همچون: گیاه به لیمو، گیاه نعناع، گیاه زنجبیل، بهارنارنج، آویشن و … . اما خوب توجه خاصی به آنها نشده و تمرکز بیشتر بر روی همین دو نوع گیاه می باشد.

نحوه پرورش برخی از گیاهان دارویی

نحوه پرورش

به لیمو

به لیمو چند وقتی است که در بین مردم به عنوان یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد، رواج پیدا کرده و حتی انواع چای کیسه ایی آن در بازار موجود و همچنین به لیمو به عنوان یک دارو و طعم دهنده قبل استفاده نیز می باشد.
برای پروش این درختچه دارویی چند ساله می توان از روش قلمه زنی استفاده نمود. کافی است قلمه آن را خریداری و تا مدت ۱۰ سال از پرورش آن بهروری داشته باشید. قلمه به لیمو را بعد از شخم زدن تا عمق نیم متری می کارند و نیاز آبی این درختچه حدود ۵ تا ۱۰ روز یکبار است.
برداشت این گیاه در هر سال ۲ بار است و در نیمه اول سال و ماه آبان صورت می پذیرد.

آلوئه‌ورا

آلوئه ورا جزو گیاهان دارویی است که امروزه طرفداران بی شماری را برای خود جذب نموده است. این گیاه دارویی در صنعت دارویی و زیبایی قابل استفاده می باشد و انواع ماسک ها و کرم های زیبایی از ژل این گیاه تهیه می گردد.
می توان در یک متر مربع ۴ بوته آلوئه‌ورا پرورش داد و به عبارتی در یک هکتار زمین حدود ۴۰ هزار پاجوش آلوئه‌ورا احتیاج دارد.
درآمدی که آلوئه ورا می تواند داشته باشد بسته به محصولی است که روانه بازار می کنید.

اسطوخودوس

اسطوخدوس یکی از گیاهان دارویی پر خاصیت و پراستفاده است. مبدا این گیاه در اروپا بوده و سپس به سایر کشور و کشور ایران راه یافته است. این گیاه را بایستی در مکانی که نور دهی وجود دارد کاشت و پرورش داد. هر چه نور دهی به این گیاه بیشتر باشد عملکرد و یا اسانس بهتر و بیشتری را خواهد داشت.

کاشت این گیاه به صورت بذر بوده و همچنین می توان به صورت قلمه و ریشه نیز آن را تکثیر و پرورش داد. در برابر سرما تا حدودی مقاوم است اما در زمان گل دهی که در فصل بهار صورت می پذیرد اگر سرما شدید شود می تواند به محصول اسطوخدوس آسیب رساند.

در هر هکتار ۲۰ هزار بوته اسطوخدوس قابل پرورش است. برای پرورش گیاه اسطوخدوس بایستی ابتدا زمین را تا عمق ۴۰ سانتی شخم زدن و پس از کود زنی و آماده نمودن خاک می توان بذر اسطوخدوس را کاشت.
گیاه اسطوخدوس را می توان بعد از پرورش به صورت خشک شده و بذر برای فروش آماده نمود.

گیاهان دارویی بسیاری هستند که می توان از طریق پرورش آنها یک کسب و کار مفید و خوب بازده داشت. اما خوب بایستی بدانید هر گیاهی را نمی توان در هر آب و هوا و منطقه ایی کشت نمود و اگر به دنبال یک سود قابل توجه هستید ابتدا بایستی بدانید چه گیاهانی برای منطقه زندگی شما مناسب می باشند و بسته به آن اقدام به پرورش نمود. پس ابتدا باید با نحوه پرورش گیاهان دارویی که دوست داریم در موردشان کاری انجام دهیم تحقیق کنیم و بسته به موقعیت اقلیمی آنها و خودمان یک مورد را انتخاب و اقدام به پرورش نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *