طب سنتی, محصولات بهداشتی

گیاهان دارویی ضد یبوست

گیاهان دارویی ضد یبوست
این پست چقدر براتون مفید بود؟

همه ما ممکن است در طول زندگی خود یک یا چند بار دچار یبوست شده و از آن رنج برده باشیم. اینبار با درمان یبوست خدمتتان رسیده ایم و می خواهیم ببینیم که یبوست اصلاً چیست؟ چگونه می توان این عارضه را درمان نمود؟ آیا گیاهان دارویی ضد یبوست وجود دارند؟ اگر شما هم دنبال جواب این سوالات هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

یبوست چیست؟

زمانی که شکم سفت می شود، حرکات روده کند می گردد و به سختی کار می کند این عارضه بوجود می آید. درست است یبوست مسئله مهمی نیست و فرد بعد از مدتی دوباره به حالت عادی خود باز می گردد اما خوب وقتی این ناراحتی رفع می شود فرد احساس بهتر و راحتی را خواهد داشت.

چه زمانی یبوست پدیدار می شود؟

حرکات روده در هر فردی می تواند متفاوت عمل کند. در کل اگر فرد به مدت ۳ روز یا بیشتر از آن اجابت مزاج نکند، مدفوع سفت شده و عبور آن از روده دشوار خواهد شد و در نتیجه یبوست شکل می گردد.
به عبارتی هر فرد می تواند هر روز و یا چند بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد و اگر فردی این گونه نبود و کاهش اجابت مزاج داشت دچار یبوست شده است.

علایم یبوست

علائم

  • مدفوع سفت یا با قطعات کوچک ( مدفوع پشکلی)
  • این حس که کاملا راحت نشده‌اید
  • نفخ شکم
  • حرکات کم روده
  • مشکل در حرکت روده ( تلاش برای دفع )
  • کمک گرفتن برای خارج کردن مدفوع

علت بروز

یبوست نیز همچون سایر عارضه هایی که فرد دچار آن می گردد بدون علت نیست و ممکن است به دلایل مختلفی هر کسی دچار یبوست شود.

این علل می تواند به دلیل تغییر پیدا کردن فعالیت جسمی و یا تغییر در غذا باشد، استفاده از محصولات لبنی، استفاده از مسهل، استفاده از داروهای ضد درد، سندروم روده تحریک پذیر، استرس و … باشد.

گیاهان دارویی ضد یبوست

انواع گیاهان دارویی ضد یبوست

تاثیر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی درست است کندتر می باشد. اما خوب به دلیل طبیعی و گیاهی بودن با ساختار بدن انسان سازگارتر و عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه نخواهد داشت.
گیاهان دارویی که خاصیت ملینی دارند به حرکات روده کمک نموده و به خارج شدن مدفوع از روده کمک بسزایی می کند.

 گیاه دارویی ریواس

می توان برای برطرف نمودن یبوست گیاه ریواس را به صورت مستقیم و خام یا در پخت و پز مورد استفاده قرار داد.

  گیاه دارویی سنا

استفاده این گیاه بسته به نظر و دوزی که دکتر پیشنهاد می کند بایستی مصرف شود. تاثیر برگ سنا از میوه سنا بیشتر بوده و بهتر است از برگ گیاه سنا برای درمان یبوست کمک گرفت. البته توجه کنید مصرف با دوز بالا به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد چون در دراز مدت باعث آسیب به کبد می شود.

اسفرزه

گیاه دارویی اسفرزه

می توان از گیاهان دارویی ضد یبوست به گیاه اسفرزه اشاره نمود. این گیاه را می توان به تنهایی یا اینکه با سایر گیاهانی که خاصیت ملینی دارند ترکیب و استفاده نمود.

  گیاه دارویی نارون آمریکایی

استفاده از گیاه نارون به تحریک شدن اعصاب دستگاه گوارشی کمک نموده و باعث تشکیل مخاط می شود. به همین منظور باعث درمان یبوست می گردد.

از سایر مواردی که در طبیعت وجود دارند و می توانند به بهبود یبوست کمک کنند شامل این موارد می باشند:

 

آلو سیاه:

یک ترکیب طبیعی از دی هیدروکسی فنیل ایزاتین و فیبر می باشد که باعث تحریک روده می گردد و مدفوع را از روده خارج می سازد.
می توانید آلو سیاه را به صورت مستقیم و یا به همراه ماست میل و از خواص ملینی آن بهره ببرید.

بادام

بادام:

سرشار از چربی های مفید بوده و باعث حرکت درآمدن مدفوع در روده ها می گردد. به همین علت در دسته گیاهان دارویی ضد یبوست قرار داده میشود.

همچنین می توان از آرد بادام نیز در پخت و پز خود استفاده و از این طریق از خواص ضد یبوستی آن بهره برد.

گیاهانی با برگ سبز:

اسفناج، برگ چغندر و کلم جزو گیاهان با برگ سبز هستند که می توانند به دستگاه گوارش کمک نموده و مدفوع را از روده ها خارج سازند. می توان در پخت و پز یا تهیه سالاد و ساندویج از آنها استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *