سبک زندگی

برای درمان افسردگی ورزش کنید!

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ورزش های مناسب افسردگی

امروزه دیگر همه می دانیم که با کمی ورزش کردن یا پیاده روی چقدر می توانیم روحیه شاد و سرزنده ایی پیدا کنیم. حال اگر اهمیت ورزش در سلامتی انسان را مورد کنکاش قرار دهیم متوجه رد پای فعالیت ورزشی در جلوگیری کردن از بیماری های جسمی و اللخصوص روحی را می توانیم ببینیم و می توان گفت که این امر بسیار هم موثر می باشد. خصوصا ورزش برای درمان افسردگی بسیار مناسب است.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا فعالیت بدنی اثری بر روی کاهش افسردگی دارد یا خیر؟ یا اینکه افسردگی باعث کم شدن فعالیت بدنی خواهد شد؟

در  مطالعه ایی که انجام شده و در مجله روانپزشکی “JAMA ” نیز بیان شده است، اثبات شده که انجام دادن تمرینات ورزشی به طور منظم اثر محافظتی در برابر افسردگی دارد. زیاد شدن سطح فعالیت بدنی، این شانس را می دهد تا دچار ابتلاء به اختلالات افسردگی نشوید.

همچنین این تحقیق که در مورد درمان افسردگی بود، نشان می‌دهد که اگر روزانه ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید، داشته باشید، می‌توانید خطر افسردگی را به میزان حدود ۲۶ درصد کاهش دهید. به طور متوسط می توان گفت که، انجام فعالیت فیزیکی بیشتر حفاظتی در برابر افسردگی می باشد. در حالی که این مطالعه دوباره نشان داد که فعالیت بدنی می‌تواند از افسردگی نیز جلوگیری کند، این را هم بگوییم که هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر افسردگی بر توانایی فرد در انجام ورزش تاکنون یافت نشده است.

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نیز، همچنان در معرض خطر کاهش فعالیت بدنی می باشند.

به طور کلی می توان گفت که افسردگی به عنوان یک بیماری همه گیر در دنیای ما شناخته شده است، در نهایت هم این یافته‌ها می‌تواند طرح‌های بهداشت عمومی جدیدی نیز در رابطه با منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف نیز ارائه دهد.

بهتر است بدانید که سطوح بالاتر فعالیت بدنی با ریسک پایین‌تر در درمان افسردگی در ارتباط می باشد.

درمان افسردگی با ورزش

تاثیرات ورزش کردن بر افسردگی

می توان گفت اندورفین عملکردی مشابه مرفین دارد. یعنی چه؟  منظور این است که نوعی مسکن می باشد و می‌تواند باعث کاهش‌ درد نیز باشد. از طرف دیگر به عنوان یک آرام‌بخش هم شناخته خواهد شد. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال‌دهنده‌‌های عصبی گفته می‌شوند، آزاد می‌شود. می توان گفت که نورون‌های گیرنده‌ی اندورفین، به انتقال‌دهنده‌هایی که به با برخی از داروهای ضددرد ارتباط دارند می‌چسبند؛ اما برخلاف مرفین، خوشبختانه فعال شدن این گیرنده‌ها باعث نمی شود تا بیمار به دارو‌ یا مواد مخدر وابسته شود.

به طور کلی می توان گفت ورزش منظم نتایجی خوبی مانند: کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش پیدا کردن اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بر خواهد داشت. البته بگوییم که ورزش فواید درمانی دیگری غیر از درمان افسردگی هم می تواند داشته باشد از جمله:

۱_ تقویت کردن عملکرد قلب

۲_ افزایش سطح انرژی، این موضوع برای درمان افسردگی هم موثر است.

۳_ کاهش دادن فشارخون

۴_ بهبود توده‌ی عضلانی و قدرت بدنی

۵_تقویت و استحکام استخوان‌ها را بالا می برد.

۶_ باعث کاهش توده‌های چربی در بدن خواهد شد.

۷_ باعث تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا می شود.

همان‌طور که گفته شد و همه می‌دانید افسردگی یک بیماری با درجات مختلف می باشد و معمولا افسردگی بالینی نسبت به انواع دیگر افسردگی، بسیار شدیدتر می باشد. و پروسه‌ی درمان افسردگی با روان‌درمانی و تجویز کردن دارو همیشه همراه می باشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ورزش در درمان افسردگی‌ های خفیف تا متوسط نقش مؤثرتری خواهد داشت.

کدام ورزش‌ ها را می توان برای درمان افسردگی انتخاب کرد؟

مشخص می باشد که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی می تواند کمک ‌کند. اما اگر قرار باشد که فقط چند نوع فعالیت بدنی را برایتان مشخص کرده و معرفی کنیم، باید بگویم فعالیت‌های بدنی متوسطی هستند که می تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود افسردگی داشته باشند. کارهایی از این قبیل:

کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب، دوچرخه‌سواری؛ رقص، باغبانی، گلف، کارهای مربوط به محوطه‌ی خانه مثل چمن‌زنی یا تمیز کردن حیاط، ورزش هوازی؛ یوگادویدن آرام، شنا کردن، پیاده‌روی و از این قبیل موارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *