پوست و مو

بهترین خواص سدر برای پوست و مو

بهترین خواص سدر برای پوست و مو
4.1/5 - (25 امتیاز)

سدر، یک گیاه بی نظیر است که تقریبا می توان گفت به‌ عنوان یک گیاه همه کاره می تواند مورد استفاده همگان قرار بگیرد. یعنی شما می توانید از این گیاه برای همه قسمتهای بدن خود استفاده کنید و بهره ببرید.

خوب است بدانید سدر دارای خاصیت خنک کنندگی فوق العاده ای می باشد و همچنین استفاده کردن از آن در مورد مو، باعث حالت دهی و همچنین خوش فرم شدن آن می شود. روغن سدر نیز از خواص سدر برخوردار است و بسیار برای پوست و مو مفید است. در ادامه خواص سدر را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و از فواید سدر و مضرات سدر برایتان خواهیم گفت.

نام دیگر گیاه سدر /کنار/ می باشد که گیاهی بسیار خوشبو با مزاج سرد و همچنین خشک است.

گیاه سدر دارای میوه ای شبیه سنجد می باشد که در مناطق جنوبی ایران می روید. همه ی قسمتهای گیاه سدر دارای خاصیت دارویی می باشد. برگ، میوه، شکوفه و حتی ریشه سدر هم قابل استفاده کردن می باشد.

خواص گیاه سدر

از خواص و فواید گیاه سدر می توان به:

_ با استفاده کردن سدر بر روی پوست دارای پوستی سفت و کشیده خواهید شد.

_ کسانی که گرمایی هستند، سدر می تواند یک پیشنهاد عالی برایشان باشد و همچنین کسانی که دچار عرق سوزی در بدنشان می شوند توصیه می شود از سدر استفاده کنند.

_برگ سدر به عنوان یک لایه بردار و همچنین یک ترمیم کننده عمل می کند.

_ یکی دیگر از فواید سدر جلو گیری از ریزش موها است.

_ سدر باعث قوت مو ها شده و باعث تقویت و شادابی و همچنین شفافیت مو نیز می شود.

_ ریشه سدر باعث تقویت اشتها می شود.

_ صمغ گیاه سدر باعث درمان و از بین رفتن شوره سر می شود.

ترکیب به وجود آمده سدر و حنا دارای خواص بسیاری برای پوست و مو می باشد. این ترکیب برای از بین بردن جوشهای بدن و صورت و همچنین جلوگیری از عرق نیز بسیار سودمند می باشد.

رشد مو از فواید سدر

نکته:

بهتر است این نکته را تذکر دهیم که هنگام استفاده از حنا و سدر اگر بدن آغشته شده به آنها را خوب نشوییم و سدر و حنا لابه لای مو باقی بماند تاثیر عکس خواهد داشت و باعث می شود که ریزش مو پیدا کنیم. اگر دقت نکنید فواید سدر به مضرات سدر تبدیل میشود. پس از استفاده کردن از حنا، لازم نیست که از شامپو استفاده کنید. اما اگر دلتان می‌خواهد موهایتان را با شامپو بشویید شامپو بایدبسیار رقیق و ملایم باشد.

از دیگر خواص سدر می توان به برگ سدر که باعث قابض و مقوی معده است اشاره کرد. همچنین سدر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی نیز دارد و برای درمان انگل های موضعی (پوستی) نیز می تواند مفید باشد.

جوشانده آماده شده از برگ سدر علائم سرماخوردگی را درمان کرده و فشارخون را نیز افزایش می دهد. بهتر است بدانید، سدر باعث ضخیم شدن تار و ریشه ی مو نیز می شود. همچنین سدر موجب از بین رفتن شپش می شود. از دیگر خواص سدر این است که، باعث تقویت اعصاب شده و اسهال را نیز برطرف می کند.

انواع ماسک سدر:

از انواع ماسکی که می تواند کاربرد داشته باشد می توان به:

۱_ لایه برداری پوست با ماسک سدر و سرکه

کمی سدر را با کمی سرکه و آب ترکیب نموده و سپس روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود بعد از خشک شدن با دست به صورت دورانی آن را ماساژ دهید و در اصطلاح اسکراب کنید . این عمل باعث می شود تا لایه برداری و ترمیم و تمیز شدن پوستتان به طور کامل انجام شود.

۲_ ماسک سدر و روغن بادام تلخ برای شفافیت پوست

اگر علاقه دارید پوست شفافی داشته باشید و همچنین مشکل کدری پوست شما به راحتی رفع شود ، بهتر است کمی سدر برداشته و بجوشانید، و سپس به اندازه ی آب موجود روغن بادام تلخ به آن اضافه نمایید و با هم ترکیب کنید ، بعد آن را روی شعله ی آهسته گذاشته و به خوبی هم بزنید تا آب موجود در آن بخار شود و فقط ترکیب عصاره سدر و بادام تلخ باقی بماند. بهتر است حدود ۲ تا ۳ ساعت روی پوست باقی بماند تا خواص سدر به درستی به پوست برسد.

۳_ ماسک سدر و مورد درمانی برای ریزش مو

برای این ماسک حدود ۵۰ گرم حنای بی رنگ را با ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد مخلوط نموده و بر روی موهای خود بگذارید. بعد از گذشت حدود نیم ساعت موهای خود را به خوبی بشویید.

۴_ ماسک سدر و آبلیمو برای سفید کردن دستها

شما می توانید به وسلیه این ماسک دست و بدنتان را سفید کنید. فقط کافی است کمی سدر و آبلیمو رو با هم مخلوط کرده تا به صورت خمیری نه سفت و نه بسیار شل در بیاید بعد آن را به تمام قسمتهای بدنتان بمالید و حدود ۱۵ دقیقه اجازه دهید بماند و بعد بشویید.
از خواص سدر میتوانیم به رفع جای سوختگی اشاره کنیم. شما می توانید برای بهبود جای سوختگی و همچنین زخمهای سطحی، کافی است مقداری پودر سدر را با آب مخلوط کرده تا به صورت خمیری شود و بعد روی زخم خود بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه، آن را به خوبی با آب بشویید.

فواید و خواص سدر

مضرات سدر

از مضرات سدر می توان به این موارد اشاره کرد:

_ باعث نفخ می شود.

_ برای حافظه مضر می باشد.

_ و کسانی که سابقه ی تشنج یا فلجی دارند بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کند

اما این را هم بدانید که مصلح سدر سکنجبین می باشد و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود ضررش بسیار کمتر خواهد بود.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3290980/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *