تغذیه, تناسب اندام, خواص گیاهان دارویی, دانه ها, درمان, سلامت, گیاهان دارویی

تخم شربتی | چگونه تخم شربتی را برای درمان و سلامتی استفاده کرد؟

بذر خاکشیر
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه خواص و نحوه مصرف تخم شربتی را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”تخم ریخان (تخم شربتی)” link=”https://attarchian.com/product/%d8%aa%d8%ae%d9%85-%d8%b4%d8%b1%d8%a8%d8%aa%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن بذر ریحان” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a8%d8%b0%d8%b1-%d8%b1%db%8c%d8%ad%d8%a7%d9%86-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”زنجبیل” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a8%db%8c%d9%84/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

از شربت های سنتی که هم در فصل گرم و هم سرد می توان از آن استفاده نمود شربت دانه ریحان است.

تهیه شربت تخم ریحان

آب، دانه ریحان، گلاب، یخ، شکر و زعفران از مواد تشکیل دهنده این شربت می باشد.
این دانه را از گیاه ریحان به دست می آورند و چون در آب لعاب دار می گردد به صورت ژله ای در آب نشان داده می شود. این شربت برای رفع تشنگی مناسب می باشد.

ریحان گیاهی یک ساله است. برگ و دانه ریزی دارد، ساقه های آن به صورت مربعی گل های قرمز و صورتی دارد و در فصل بهار در کوهستان ها و بیابان بیشتر یافت می شود. به این گیاه، گیاه کوهی هم گفته می شود.

ریحان دانه های شفاف و سیاهی دارد و وقتی با آب مخلوط می شود لعاب دار و خمیری می گردد. بسیار لغزنده بوده و هنگام خیس خوردن حجیم می شود. این گیاه را با نام های: بادرنج، اوقیمن، خراسانی توره، سریرا، بورنگ و هوک نیز می شناسند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]دانه های طبیعی پرفایده | چه دانه هایی برای خوردن مناسب هستند؟[/info_box]

تخم شربتی

خاصیت تخم شربتی

دانه ریحان به دلیل کالری کمی که دارد مردم را سیر نگه می دارد و برای کاهش اشتها مفید است. همچنین این دانه بیماری های تنفسی را از بین می برد.

برای کاهش وزن دانه ریحان بسیار مناسب است و علاوه بر اینکه برای تشنگی مفید است برای: متعادل کردن فشارخون، رفع ورم معده و اختلالات گوارشی نیز می تواند موثر باشد.

اگر دانه ریحان را با عسل و زنجبیل ترکیب کنید می توانید بیماری های: آسم، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و آنفولانزا را درمان نمایید.

کسانی که دانه ریحان مصرف می کنند از اختلالات گوارشی مثل: عملکرد نامنظم روده، یبوست، سوء هاضمه، نفخ و درد معده در امان می مانند.

خواص تخم ریحان

این دانه برای آرامش نیز مفید است: خستگی روانی، تنش عصبی، افسردگی و هیپوکندری را از بین می برد. از تخم شربتی روغن نیز به دست می آید و برای افرادی که عفونت هایی مانند: زخم، بریدگی، عفونت های پوستی، عفونت های مثانه و … دارند مفید می باشد.

این دانه را در کشور چین برای درمان: عفونت ها، نیش مار و حشرات، درد معده و کاهش دمای بدن استفاده می کنند.

تخم شربتی چون ضد اسپاسم می باشد برای درمان سیاه سرفه بسیار مناسب است و تشنگی را رفع می کند. برای درمان فشار خون که در بیشتر جهان بسیار دامن گیر است مناسب می باشد. می توان این دانه را قبل از غذا خوردن استفاده کرد تا مواد نشاسته آن بالا رود و گلوکز آزاد شود و انرژی متعادلی در روز برای بدن فراهم گردد.

در دانه ریحان به مقدار قابل توجهی: کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین موجود است. افرادی هستند که مشکل جذب کلسیم دارند با مصرف این دانه ماده معدنی به نام بور در آن وجود دارد که کلسیم را جذب و به استخوان ها منتقل می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]سلامتی با گیاهان | ۱۰ گیاه و ادویه خوشمزه با فواید قدرتمند سلامتی[/info_box]

طریقه مصرف

این دانه را به هر شربتی می توانید اضافه نمایید و بعد از ۲ دقیقه میل کنید. این دانه را در عصاره بید مشک یا اگلانتین ترکیب نمایید و نوش جان کنید. برای تقویت قلب نیز موثر می باشد.

برای تقویت اعصاب دانه ریحان را با عصاره بادرنجبویه مخلوط نمایید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. در روز ۲ تا ۳ بار میل نمایید.

َ۱ قاشق دانه ریحان را با آب گرم حل کنید و بنوشید تا برای تنگی نفس و سرفه خشک مفید باشد.

گفته شده است در دوران بارداری برای تقویت نمودن قلب و صحت مزاج جنین مناسب است. همچنین خوشرویی و زیبایی طفل در روز ۱۰ گرم تخم شربتی استفاده نمایید بسیار مفید می باشد. استفاده از تخم شربتی در دوران شیردهی باعث می شود شیر مادر زیاد شود ولی در مصرف آن نباید زیاد روی ننمایید.

منع مصرف در استفاده تخم شربتی

کسانی که کرم معده دارند از مصرف تخم شربتی پرهیز نمایند. از زیاده روی در تخم شربتی خودداری کنید چون باعث اختلال در بینایی و سرگیجه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *