پوست و مو

خاصیت حنا برای موها

این پست چقدر براتون مفید بود؟

خاصیت حنا برای موها

 

در کتاب های طب سنتی ایرانی و حتی چینی بارها و بارها از خواص و خاصیت حنا صحبت شده است. حنا را چه بصورت مصرف موضعی بخواهید مصرف کنید و یا چه به صورت خوراکی، فرقی نمی کند. حنا برای مصرف‌های گوناگون و بسیاری مورد تجویز و استفاده بوده است. خصوصا برای سلامت موها مورد استفاده قرار می گرفته است.

از مصارف متعددی که می توانیم نام ببریم می شود به: درمان جذام، یرقان، سنگ کلیه، جرب و … اشاره کرد. امروزه هم با پژوهش هایی که در رابطه با حنا کرده اند به این موضوع رسیده اند که حنا دارای خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، تب بری، ضد التهابی است و همچنین محافظت از پوست در برابر آفتاب بسیار کاربرد نیز دارد. امروزه دیگر حنا به خاطر خواصش جایگاه خود را نزد مردم به خوبی محکم کرده است و کمتر کسی پیدا می شود که نخواهد که از حنا استفاده کند و یا نداند که چه ارزشی دارد.

یکی از محبوب‌ترین گیاهان زیبایی که در هند و کشورهای گرمسیری شناخته شده و معروف است حنا است. این گیاه را برای تاثیر گذاری و خنک کنندگی‌اش در فصل تابستان و همچنین در مناطقی که گرما زیادی دارد شناخته شده است. باید گفت که سالهای سال است که مردم برای  زیبا کردن، درخشان کردن و سالم نگاه داشتن موهای‌شان از این گیاه ارزشمند یعنی حنا استفاده می‌کنند.

قدرت این گیاه سبز، فقط در زیبا کردن دست و پا یا رنگ کردن موهای سفید نیست، بلکه استفاده از گیاه ناب بر روی موها، باعث سلامت گیسوان شما می شود و بیماریهایی که مربوط به پوست و مو است را نیز می تواند کاهش دهد.

پاک کردن حنا

داشتن موهای سالم

بهتر است ماهی دو بار روی موهایتان را حنا بگذارید تا موهایی سالم، درخشان و پر پشت داشته باشید. با اینکار باعث می شوید که به موها کمک شود، تا سلامت از دست رفته‌ی مو‌ها بازگردند و تار موهای آسیب دیده‌ نیز درمان شود. حنا بدون اینکه بخواهد تعادل موها را از بین ببرد، باعث می شود که تعادل اسید قلیایی پوست سر دوباره بتواند باز گردانده شوند. برای اینکه بتوان بهترین نتیجه را دریافت بهتر است، حنا را حدود دو ساعت در آب دم کرده‌ی انگور فرنگی هندی قرار دهید تا به خوبی خیس شود، سپس آن‌را به موها و همچنین پوست سرتان بمالید.

خاصیت حنا برای نرم کنندگی مو

حنا به عنوان یک نرم کننده‌ی عالی نیز برای موها می تواند استفاده شود. حنا با احاطه‌ کردن هر تار موی فرد، یک لایه‌ی محافظتی دور آن درست خواهد کرد که از موهای شما در برابر آسیب‌ دیدگی محافظت می‌کند. استفاده‌ کردن منظم از حنا به جز اینکه باعث نگهداشتن رطوبت در موها می شود، باعث می شود تا گیسوان پرپشت و قوی نیز شود.

گیاه حنا به عنوان یک درمان گیاهی مو، باعث ایجاد درخشش مو میشود و جلای طبیعی به گیسوان  می‌بخشد و آنها را حتی دو برابر قوی‌تر از قبل نیز می‌کند!

خاصیت حنا

خاصیت حنا برای پوشاندن موهای سفید

اگرعلاقه دارید بدون اینکه موهای‌تان را در برابر آسیبی که رنگ موهای شیمیایی به وجود می آورند قرار دهید، می توانید به وسیله حنا موها را رنگ کنید، چون حنا به خاطر خاصیت گیاهی که دارد بهترین راه حل برای شما است. حنا دارای هیچ گونه آمینو اسید یا ماده‌ی شیمیایی دیگر نیست که رطوبت موهای شما را از بین ببرد پس باعث خشکی موها نیز نمی شود و آسیب نخواهد رساند به آن ها.

طرز تهیه و استفاده از حنا

آب را به همراه دو قاشق غذاخوری انگور فرنگی هندی خشک، یک قاشق چایخوری چای سیاه و دو عدد گل میخک بگذارید تا بجوشد. بعد آب را از صافی رد کرده و به حنا اضافه کنید تا خمیری یک دست، بدست بیاید. حالا آن خمیر را در طول شب و موقع خواب و یا حداقل برای حدود دو ساعت روی موهایتان رها کنید و اجازه دهید تا خوب خشک شود، فقط حتما یک روسری و یا محافظی بر روی سر خود قرار دهید تا حنا بر روی زمین نریزد.

خاصیت حنا

حنا باعث درمان شوره‌ی سر

حنا را می توان به عنوان یک راه درمانی کاملا مفید و عالی برای درمان شوره سر استفاده کرده و در طب سنتی اینکار و این فایده شناخته شده است.

حداقل یک یا دو قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را شب در آب قرار دهید تا خوب خیس شود. بعد صبح آن‌ را برداشته و خوب بکوبید. سپس کمی روغن خردل را بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و کمی برگ حنا را نیز به آن اضافه کنید.  بعد از مدتی برداشته و اجازه دهید تا خنک شود و حالا خمیری که از تخم شنبلیله بدست آمده است را به حنای خود اضافه کنید و بر روی موهای‌تان بمالید.

و یا اینکه  می توانید مخلوط بدست آمده را از صافی رد کرده تا از ذرات زبر درون آن خلاص شوید.  بهتر است این روغن را یک ساعت قبل از اینکه برای حمام بروید و از شامپو خود استفاده کنید، به موهای‌تان بمالید و منتظر تمام شدن فقط باشید سپس به حمام رفته و موهای‌تان را تمیز کنید. تا از خاصیت گیاهی آن به خوبی بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *