ادویه جات, تغذیه, خواص گیاهان دارویی, گیاهان دارویی

خواص درمانی زیره | ۹ فایده قدرتمند زیره برای سلامتی

خواص نارگیل در زمان بارداری
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه خواص درمانی و دارویی زیره را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”زیره سبز” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”عرق زیره سبز” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b9%d8%b1%d9%82-%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

زیره ادویه ای است که از دانه های گیاه زیره تهیه می شود. در بسیاری از غذاهای مناطق بومی در مدیترانه و آسیای جنوب غربی از زیره سبز استفاده میشود. زیره دارای طعم متمایز می باشد و طعم زیره: خاکی، آجیلی، تند و گرم توصیف شده است. از سالیان دور برای بهبود هضم و کاهش عفونت های ناشی از غذا در طب سنتی استفاده می شده است. زیره فواید جدیدی مانند: کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون و کلسترول را نیز دارا می باشد. ما در این مقاله ۹ مزیت سلامتی مبتنی بر شواهد زیره را بررسی کرده ایم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خواص درمانی زیره

خواص درمانی زیره

  1. هضم را تقویت می کند.

یکی از اصلی ترین و رایج ترین استفاده سنتی از زیره برای سوء هاضمه است. زیره ممکن است فعالیت آنزیم های گوارشی را افزایش داده و به طور بالقوه هضم را تسریع کند و همچنین باعث افزایش ترشح صفرا از کبد شود. صفرا به هضم چربی ها و برخی مواد مغذی در روده نیز کمک می کند.

  1. منبع غنی آهن: خواص درمانی زیره

یکی دیگر از خواص زیره داشتن مقادیر زیادی آهن است و یک قاشق چای خوری زیره آسیاب شده حاوی ۱٫۴ میلی گرم آهن برای بزرگسالان می باشد. کودکان برای حمایت از رشد و زنان جوان برای جایگزینی خون از دست رفته در طول قاعدگی به آهن نیاز دارند. شما می توانید با استفاده از زیره حتی اگر به مقدار کم به عنوان چاشنی استفاده شود نیز آهن مورد نیاز بدن را تامین کنید.

  1. حاوی ترکیبات گیاهی مفید است.

زیره حاوی فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها و بسیاری از ترکیبات گیاهی است که با فواید بالقوه سلامتی مرتبط هستند. تعدادی از اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که مواد شیمیایی هستند و آسیب رادیکال های آزاد به بدن شما را کاهش می دهند.

همانطور که می دانیدرادیکال های آزاد اساساً الکترون های تنها هستند و الکترون ها جفت بودن را دوست دارند و وقتی از هم جدا می شوند ناپایدار می شوند. این الکترون‌های آزاد دیگر شرکای الکترونی را از سایر مواد شیمیایی بدن شما می‌دزدند که به این فرآیند اکسیداسیون گفته می شود. اکسیداسیون اسیدهای چرب در شریان های شما منجر به گرفتگی عروق و بیماری قلبی می شود.

اکسیداسیون همچنین منجر به التهاب در دیابت می شود و اکسیداسیون DNA می تواند به سرطان کمک کند. آنتی اکسیدان هایی مانند آنهایی که در زیره وجود دارد الکترون را به یک الکترون رادیکال آزاد می دهد و آن را پایدارتر می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]بهترین چای برای هضم غذا | چه چای هایی برای هضم غذا مفیدند؟[/info_box]

  1. ممکن است به دیابت کمک کند.

یکی دیگر از فوائد زیره کمک به درمان دیابت می باشد. استفاده از یک مکمل زیره غلیظ در مقایسه با دارو شاخص های اولیه دیابت را در افراد دارای اضافه وزن بهبود می بخشد. زیره همچنین حاوی اجزایی است که با برخی از اثرات طولانی مدت دیابت مقابله می کند.

یکی از راه‌هایی که دیابت به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته است. زیره حاوی اجزای متعددی است که حداقل در مطالعات آنها را کاهش داده است. استفاده معمول از زیره به عنوان چاشنی ممکن است به کنترل قند خون در دیابت کمک کند.

  1. کلسترول خون را بهبود می بخشد.

زیره همچنین در مطالعات بالینی کلسترول خون را بهبود می بخشد. مصرف ۷۵ میلی گرم زیره ۲ بار در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش تری گلیسیرید خون ناسالم می شود. هنوز اطلاعات کاملی در اثر بخشی زیره بر روی کلسترول وجود ندارد و باید مطالعات بیشتری در زمینه انجام شود.

  1. کاهش وزن و کاهش چربی: خواص درمانی زیره

مکمل های زیره غلیظ در چند مطالعه بالینی به کاهش وزن کمک کرده اند. افرادی که روزانه ه۷۵ میلی‌گرم مکمل زیره سبز مصرف می کنند ۱٫۴ کیلوگرم بیشتر از کسانی که دارو مصرف می‌کنند وزن کم کرده اند. البته مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا تاثیرات زیره بر کاهش وزن و چربی بررسی شود.

  1. ممکن است از بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کند.

اگر زیره به عنوان چاشنی در غذا استفاده شود می تواند از بیماری های ناشی از خوردن آن غذا جلوگیری کند. به نظر می رسد بسیاری از چاشنی ها از جمله زیره دارای خواص ضد میکروبی هستند که ممکن است خطر عفونت های ناشی از غذا را کاهش دهد.

چندین ترکیب زیره باعث کاهش رشد باکتری های منتقله از غذا و انواع خاصی از قارچ های عفونی می شود. هنگامی که زیره هضم می شود ماده ای به نام مگالومایسین آزاد می کند که دارای خواص آنتی بیوتیکی است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]زیره برای کاهش وزن | آیا زیره می تواند به من در کاهش وزن کمک کند؟[/info_box]

  1. ممکن است به درمان وابستگی به مواد مخدر کمک کند.

شاید شما نیز در اطراف خود با افرادی که دارای اعتیاد هستند روبرو شده باشید و مشکل اصلی آنها وابستگی به مواد باشد. مواد مخدر افیونی با ربودن حس طبیعی ولع و پاداش در مغز اعتیاد ایجاد می کند و همین موضوع منجر به ادامه یا افزایش استفاده می شود. اجزای زیره باعث کاهش رفتار اعتیاد آور و علائم ترک می شود. البته در این مورد نیاز مطالعات و تحقیقات کمی انجام شده است و به تحقیقات و مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]کاهش وزن با ادویه | ۱۳ گیاهی که می توانند به کاهش وزن کمک کنند.[/info_box]

  1. مبارزه با التهاب: خواص درمانی زیره

زیره دارای خواصی است که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد ولی محققان هنوز نمی‌دانند کدام یک از همه مهم‌تر هستند. ترکیبات گیاهی در چندین ادویه باعث کاهش سطح التهاب می شود. ولی متاسفانه در حال حاضر اطلاعات کافی برای دانستن اینکه زیره در رژیم غذایی مفید است یا مکمل های زیره در درمان بیماری های التهابی تاثیر دارند وجود نداشته است.

آیا باید از زیره استفاده کرد؟

شما می توانید برخی از فواید زیره را فقط با استفاده از مقادیر کم برای چاشنی غذا دریافت کنید. این مقادیر آنتی اکسیدان، آهن و مزایای بالقوه برای کنترل قند خون را فراهم می کند. البته واکنش های آلرژیک شدید به زیره گزارش شده است اما بسیار نادر است. با این حال هنگام مصرف هر مکملی که حاوی زیره بسیار بیشتر از آنچه احتمالاً در غذا مصرف می کنید محتاط باشید. قبل از استفاده از مکمل های زیره حتما با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

زیره از زمان های قدیم برای سلامتی مورد استفاده بوده است و دارای مزایای سلامتی بسیاری می باشد و هم اکنون نیز بسیاری از این مزایا با علم جدید بیشتر شناخته شده اند. استفاده از زیره به عنوان ادویه مصرف آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد و هضم را تقویت می کند. همچنین آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند. در ضمن ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد و ممکن است بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهد. مصرف دوزهای بالاتر به شکل مکمل با کاهش وزن و بهبود کلسترول خون مرتبط است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *