دمنوش و چای

انواع دمنوش گیاهی و بررسی خواص دمنوش

این پست چقدر براتون مفید بود؟

انواع دمنوش ها

 

هر چقدر که هوا سردتر می شود و سرما به سراغمان می آید هیچ چیز مثل یک فنجان چای یا دمنوش داغ نمی تواند سرما را از بدنمان دور کند. چقدر جالب تر می شود که بجای اینکه از فروشگاه دمنوش تهیه کنید. خود یک دمنوش عالی برای خود و خانواده مهیا کنید و در سرمای زمستان دور هم لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم خواص دمنوش گیاهی را برایتان بازگو کنیم. همچنین در ادامه طرز تهیه دمنوش را نیز برایتان شرح دهیم.

انواع دمنوش های ترکیبی مفید و خوشمزه

دمنوش لیمو عمانی و گل‌ گاوزبان

یکی از  پرطرفدار ترین دمنوش های گیاهی ، دمنوش گل گاو زبان است که با لیمو عمانی هم می توان ترکیب کرد. این ترکیب باعث می شود که طعم عالی و دلنشین تری بوجود آید. هرچه قدر در مورد خواص گل‌گاوزبان بگوییم، کم گفته ایم! گیاه گل گاو زبان گیاهی هست که برای کنترل استرس و آرامش‌ بخشیدن به اعصاب مفید است و می تواند مشکلاتی مثل نفخ معده را در بزرگسالان و حتی نفخ نوزادان را از بین ببرد. حالا اگر این گیاه عجاب آور را با لیمو عمانی ترکیب کنید و برای تمدد اعصاب و کنترل فشار خون بسیار موثر تر می شود.

دمنوش بابونه

یکی از گیاهان که در صنعت داروسازی از گیاهان معروف و مهم به حساب می‌آید. گیاه بابونه است. عصاره بابونه فواید فراوانی دارد که می توان از مهم‌ترین آن‌ها نام برد مثل: کمک به تنظیم سیستم گوارش، تسکین درد های عضلانی، درمان اختلالات پوستی، پیشگیری از تشنج‌های عصبی و درمان اختلالات یائسگی.

همچنین بابونه برای افرادی که دچار آلرژی می شوند به خصوص در فصل های پاییز و بهار، که حساسیت ها زیاد تر هستند، بسیار مناسب است و به آن‌ها کمک می‌کند تا آثار آلرژی را در سیستم تنفسی خود از بین ببرند و یا کمتر کنند.

دمنوش حاوی بهارنارنج

اگر علاقه دارید عمری طولانی به همراه روحیه‌ای شاد و سرزنده داشته باشید، بهتر است که گیاه بهارنارنج را امتحان کنید.
شرکت های زیادی هم هستند که با دانستن این موضوع، ایده گرفته و با در نظر گرفتن خواص گیاهانی هم چون: بهارنارنج، گل گاو زبان، به‌لیمو، اسطوخودوس و البته چای‌سبز، ترکیب منحصر‌ به ‌فردی را در قالب یک دمنوش گیاهی بوجود آورده اند. و به کسانی که دوست دارند از این خواص با مخلوط این خواص استفاده کنند نیز این امکان داده شده است که بتوانند از خواص تمام این گیاهان منحصر به فرد در یک لیوان دم نوش استفاده کنند و از این طعم بی نظیر بهره‌مند شوند.

این دمنوش بی‌نظیر را می توان به عنوان یک نوشیدنی آرامش‌بخش مورد استفاده قرار داد و پیشنهاد ما این است که حتما طعم این دمنوش را برای یکبار هم که شده امتحان کنید. مطمئن باشید از این طعم لذت می برید.

طرز تهیه دم نوش

دمنوش زعفران

در زندگی مدرن شهری مردم انقدر که در گیر مشغله های فکری شده اند، که به نظر دیگر، ذهن آرامی برای خود و اطرافیان و لذت بردن از زندگی ندارند. استفاده کردن از خواص گیاه زعفران می تواند در این دوره زمانه یک امر ضروری برای افراد باشد. شما می توانید با استفاده از دمنوش گیاهی زعفران بجز اینکه از خواص آنتی‌اکسیدان گیاه زعفران بهره‌مند می شوید، حتی می توانید از  شادابی و طراوت دمنوش زعفران هم در زندگی خود استفاده کنید. و زندگیتان را شادابی و نشاط ببخشید.

 

دمنوش زیرفون

خواص دمنوش زیرفون:

باعث آرام بخشی، ضد ناراحتی‌های عصبی، تشنج، سردرد، زکام، استفراغ، میگرن‌های مزمن، بی‌خوابی، بیماری‌های ریوی، غلظت خون، رماتیسم، آرتروز، نقرس، سیاتیک است.

طرز تهیه دمنوش زیرفون:

به اندازه یک مشت زیرفون را درون یک ظرف یا قوری ریخته و دو لیوان آب سرد به آن اضافه کنید.

با شعله مستقیم اجازه دهید تا ده دقیقه بجوشد سپس زیر شعله را خاموش کرده یا بروی سماور یا کتری روی شعله غیر مستقیم به مدت طولانی بگذارید دم بکشد تا خوب رنگ بیندازد.

نکته این دم نوش این است که مصرف زیاد دم نوش زیر فون موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد. برای خانم های باردار ممنوع است. و توصیه نمیشود که استفاده کنند.

دمنوش نعناع

خواص دمنوش

خواص دمنوش نعناع:

لطیف کننده خون بدن، کمک به هضم غذا، ضد نفخ، دل پیچه، بواسیر،مفرح و مقوی قلب، مسکن ناراحتی‌های گوارشی، مقوی اعصاب معده، بادشکن، اشتهاآور، دفع صفرا، پاک‌سازی و تقویت کبد و طحال، برای سرماخوردگی و بیماری‌های حلق و گلو، جلوگیری از سکسکه، تهوع، اسهال، دردشکم، تب است.

طرز تهیه دمنوش نعناع:

یک قاشق غذاخوری نعنا را درون سه لیوان آب جوش ریخته و با شعله غیر مستقیم بگذارید دم بکشد.

دمنوش شلتوک برنج

خواص دمنوش شلتوک برنج:

سرشار از ویتامین های ب است، تقویت کننده مغز و اعصاب و قلب، ضد یبوست مزمن است، از ریزش مو و سفید شدن مو جلوگیری می کند.

طرز تهیه دمنوش شلتوک برنج:

یک قاشق غذا خوری شلوتک برنج را درون دو لیوان آب جوش ریخته و با شعله مستقیم بگذارید حدود پنج دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم یک ساعت بگذارید تا به خوبی دم بکشد.

دمنوش جینسینگ

دمنوش گیاهی

یک پیشنهاد خوب که میتوان برای همه بویژه کسانی‌ که ورزش می‌کنند، داد، این است که میتوانند از دمنوش گیاهی جینسینگ استفاده کنند.  باعث افزایش قوای جسمانی میشود، سطح ایمنی بدن را بالا می برد، محافظ سلامت قلب است و باعث بالا رفتن تمرکز  میشود. این مواردی که نام برده شد فقط بخش کوچکی از خواص جینسینگ بشمار می‌روند.

ترکیب گیاه سحرآمیز جینسینگ با زنجبیل و افزودن همچنین گیاهان دیگر به این ترکیب فوق‌العاده، باعث می شود یک دمنوش گیاهی منحصر‌به‌فرد برای شما بوجود بیاید که شما با استفاده از  این دم نوش می‌توانید هم از خواص جینسینگ و هم از خواص زنجبیل باهم استفاده کنید. این دمنوش را می توان به عنوان یک نوشیدنی کارآمد و انرژی‌زا، نام برد و از آن استفاده کرد. همچنین هم به عنوان یک ماده غذایی بسیار مناسب برای قبل از فعالیت‌های بدنی سنگین نام برد و از آن استفاده کرد.

دمنوش بادرنجبویه

خواص دمنوش بادرنجبویه:

مقوی برای قلب و اعصاب، بهترین خون‌ساز، تقویت‌کننده‌ی سلول‌های مغز، بسیار آرام‌بخش دهنده، محرک معده، خواب آور، نشاط آور، اسپاسم، برای بیماریهای کلیوی مناسب است، بوی بد دهان را ازبین می برد و خواب‌های وحشتناک را از ذهنتان دور می کند.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه :

به اندازه یک مشت کوچک بادرنجبویه را درون دو لیوان آب سرد ریخته و روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. وقتی به نقطه جوش رسید آن را از روی شعله مستقیم برداشته و با شعله غیر مستقیم بگذارید خوب دم بکشد.

دمنوش دارچین

طرز تهیه دمنوش دارچین

خواص دمنوش دارچین:

ادرارآور، مفرح، محرک اعصاب، تقویت کننده معده، تقویت کننده کبد، تقویت کننده قلب و عروق، کاهش درد کمر و مفاصل، تسریع جریان خون، نیرو بخش، باز کننده انسداد مجاری، پاک کردن سینه و حنجره، بالا بردن فشار خون، ضد اخلاط رطوبتی، ضد پا دردهای رطوبتی، ضد سرفه‌های رطوبتی، ضد دلهره، بوی بد دهان را از بین می برد، دردهای استخوانی را کم می کند، دیابت، سردی بدن را رفع میکند.

طرز تهیه دمنوش دارچین:

چند عدد چوب دارچین را درون دو لیوان آب سرد ریخته و با شعله مستقیم بگذارید تا آرام به جوش آید. سپس با شعله غیر مستقیم حدود دو تا سه ساعت اجازه دهید تا دم بکشد و به رنگ آلبالویی درآید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *