درد لگن, درمان, زنان, سلامت

درد لگن در زنان | چگونه می شود درد در لگن زنان را درمان کرد و علت آن چیست؟

پودر جوش شیرین
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان درد لگن در زنان را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”گیاه دارویی بید” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%af/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن میکس ضد درد” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%85%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%b6%d8%af-%d8%af%d8%b1%d8%af-250-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

درد لگن در زنان

علل ایجاد درد لگن

لگن جایی در زیر شکم که بعد از پاها شروع می شود و اندام تناسلی در داخل آن قرار می گیرد. درد لگن به دو صورت حاد و مزمن است که حاد آن ناگهانی و تازه و درد مزمن طولانی مدت ادامه می یابد یا همیشگی می ماند یا هر دفعه درد ایجاد و خوب می شود.

عفونت

عفونت های لگنی زنان از بیماری التهابی می باشد که به وسیله عفونت مقاربتی مانند: کلامیدیا و سوزاک به وجود می آید. در اولین بار که به این بیماری مبتلا می شوند علامت خاصی را مشاهده نمی کنند. اما اگر درمان PlD انجام نشود عوارضی را مانند: درد مزمن و شدید در لگن و شکم را به دنبال دارد.

از دیگر علائم درد لگنی: خونریزی در هنگام مقاربت، ترشحات شدید و بوی بد در واژن، تب و درد هنگام ادرار کردن
باید درمان سریع پزشکی انجام شود تا عوارضی مانند: حاملگی خارج از رحم، زخم در اندام های تولیدمثل، آبسه ها و ناباروری نداشته باشید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]جلوگیری از خونریزی | شش راهکار خانگی برای جلوگیری از خونریزی[/info_box]

اندومتریوز

اندومتریوز هر زمانی در باروری در سال های سال می تواند به وجود آید. رشد بافتی که در رحم ایجاد می شود در داخل رحم به کار خود ادامه می دهد و چرخه قاعدگی را ایجاد می کند. اندومتریوز باعث می شود دردها از خفیف تا شدید یا ناتوان کننده درجه بندی گردد.

این دردی است که در دوران قاعدگی زیادتر نشان می دهد یا در موقع مقاربت یا حرکات روده ای در مثانه ایجاد می شود. این درد در لگن بیشتر و تا شکم می تواند گسترش یابد. البته خیلی کم اتفاق می افتد که آندومتریوز در دیافراگم و ریه ها تاثیر داشته باشد.

این درد ناباروری را ایجاد می کند. برای درمان و کنترل این درد بهتر است داروهای مسکن مصرف شود یا اینکه لاپاراسکوپی انجام گردد. همچنین با لقاح آزمایشگاهی و تشخیص زود هنگام می تواند علائم درد یا ناباروری را درمان کرد.

تخمک گذاری از علل درد لگن در زنان

در بیشتر مواقع بعضی از زنان در هنگام تخمک گذاری برای آزاد کردن تخمک درد شدید در خود احساس می کنند که این درد میتل آشمرز نام دارد و این درد چند ساعتی طول می کشد و با داروهای مسکن OTC، درد آن کاهش پیدا می کند.

قاعدگی

در طول قاعدگی یا قبل آن امکان دارد درد به وجود آید که با درد لگن یا زیر شکم روی می دهد البته این درد ممکن است از یک ماه با یک ماه دیگر فرق کند. دردی که قبل قاعدگی باشد سندروم نام دارد درد بعد آن را PMS می نامند. اگر این درد بیش از حد باشد فرد را از کار روزمره خود دور می کند و به آن اختلالات و نارسایی قاعدگی گفته می شود. و دارای علایمی مانند:

  • نفخ
  • تحریک پذیری
  • بیخوابی
  • اضطراب
  • سردرد
  • و… را در پی دارد.

البته این علائم قبل قاعدگی از بین می رود

در دوران قاعدگی هم اگر دردی داشته باشید را دیسمنوره می گویند که گرفتگی در شکم دردهایی در ران و کمر ایجاد می شود که حالت تهوع، استفراق، سبکی سر و سردرد را ایجاد می کند. اگر این درد شدید بود به پزشک مراجعه کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان کیست ها | ۷ درمان خانگی برای کیست ها[/info_box]

پیچ خوردگی تخمدان

تخمدان به طور ناگهانی پیچ خورده و درد زیاد و طاقت فرسایی ایجاد می کند و با تهوع و استفراغ همراه است یا این درد امکان دارد قبل پیچ خوردگی شروع شود.

این پیچ خوردگی بسیار اورژانسی است که احتمال دارد به جراحی فوری احتیاج پیدا کند اگر این چنین دردی پیدا شد فوری به پزشک مراجعه نمایید.

کیست تخمدان

کیست تخمدان عموما بی علامت است ولی اگر بزرگ شود امکان دارد که درد خفیف یا شدیدی در یک طرف لگن ایجاد نماید یا در زیر شکم نفخی احساس شود.

این کیست اگر پاره شود درد شدید و ناگهانی ایجاد می کند. اگر دردی زیر شکم احساس کردید باید به دنبال درمان آن باشید بعضی کیست ها به خودی خود از بین می روند ولی کیست های بزرگ را به دلیل پاره نشدن سریع جراحی می کنند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان کیست تخمدان | درمان خانگی علائم کیست تخمدان[/info_box]

فیبروم رحم از علائم درد لگن در زنان

توده های خوش خیمی در رحم وجود دارد که فیبرم نام دارد. علایمی که این بیماری دارد با اندازه و محلی که وجود دارد فرق می کند. بعضی از زنان هیچ علائمی ندارند.

کسانی که فیبرم بزرگ دارند فشار یا درد کمی در زیر شکم خود احساس می کنند و علائم آن:

  • خونریزی در حین مقاربت
  • درد پا
  • یبوست
  • کمر درد

در بعضی اوقات اگر این علائم پیدا شد این درد شدید می شود: درد لگنی زیاد، خونریزی شدید واژن بین پریودها، مشکل تخلیه مثانه و درد مزمن لگنی سریع خود را به پزشک برسانید.

سرطان های زنانه

در نواحی لگن انواع سرطان ها مانند:

  • رحم
  • آندومتر
  • تخمدان ها
  • دهانه رحم

سرطان ها با درد خفیف و دردناک در لگن بروز می کنند. بیماران هنگام مقاربت امکان دارد درد داشته باشند. از دیگر علائم مهم برای سرطان لگن یا شکم ترشح بیش از حد واژن می باشد که بسیار شایع می باشد. با معاینه و آزمایش های مختلف می توان سرطان را از روزهای نخست پیدا کرد تا درمان آسانتر صورت گیرد.

درد لگن در بارداری

در دوران بارداری امکان دارد با رشدی که بدن انجام می دهد استخوان ها و رباط ها کشیده شوند و باعث درد در لگن ایجاد شود. البته دردی که شما را عصبی می کند نیاز دارد به پزشک مراجعه شود مخصوصا با خونریزی واژینال
همراه باشد یا خونریزی ادامه پیدا کند. به علائمی که این درد ایجاد می کند:

انقباضات براکستون هیکس

این درد در ۳ ماه سوم بارداری به وجود می آید. نوعی زایمان کاذب محسوب می شود و با فعالیت بدنی، حرکات نوزاد، کم آبی بدن ایجاد می گردد.

این انقباض می تواند ناراحتی زیادی داشته باشد ولی به اندازه درد زایمان نیست در زمان منظمی صورت نمی گیرد و شدت درد آن زیادتر نمی شود. این درد را باید به پزشک خود اطلاع دهید.

سقط جنین از علایم درد لگن در زنان

قبل از هفته ۲۰ بارداری سقط صورت می گیرد و بیشترین آن در ۳ ماه اول است که با خونریزی واژن یا لکه های قرمز روشن، گرفتگی شکم و احساس درد در لگن می باشد. اگر مطمئن شدید سقط جنین دارید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

زایمان زودرس

قبل از هفته ۳۷ بارداری را زایمان زودرس گویند که با علایمی مانند: درد قسمت پایین شکم، درد پایین کمر، خستگی، گرفتگی معده بدون اسهال، کسانی که عفونت دارند تب نیز با زایمان زودرس همراه است.

این زایمان زودرس فوریت پزشکی دارد، باید به پزشک مراجعه نمود بعضی مواقع با درمان پزشکی می توان آن را متوقف کرد.

جدا شدن جفت

جفت در هفته اول بارداری روی بدنه رحم می چسبد برای بعضی اتفاق می افتد که جفت از رحم جدا شود این جدا شدن امکان دارد با خونریزی واژینال که درد در شکم یا پشت می شود صورت گیرد. این مورد در هفته سوم بیشتر رخ می دهد ولی در هفته ۲۰ نیز امکان دارد به وجود آید. این جدا شدن جفت از رحم هم به فوریت پزشکی احتیاج دارد.

حاملگی خارج از رحم

نوعی حاملگی است که هرگز پایدار نمی ماند چون تخمک خارج از رحم در دستگاه تناسلی یا لوله فالوپ رشد می کند و با پارگی لوله فالوپ یا خونریزی داخلی صورت می گیرد.

علائم حاملگی خارج از رحم درد تیز، خونریزی واژن، درد شکم یا لگن اگر این خونریزی داخلی باشد و زیر دیافراگم جمع شود، درد به طرف گردن یا شانه کشیده می شود.

در بعضی موارد با دارو حاملگی خارج از رحم حل می شود و در بعضی هم احتیاج به پزشک پیدا می کند.
و از دیگر دردهایی که به درد لگن منجر می شود:

  • طحال بزرگ شده
  • یبوست مزمن
  • دیورتیکولیت
  • آپاندیسیت
  • سنگ کلیه
  • کولیت زخمی

نحوه تشخیص علت درد لگن در زنان توسط پزشک

باید آزمایش های متعددی مانند پاپ اسمیر انجام شود این آزمایش هر سه سال یک بار باید انجام پذیرد.
البته انواع سونوگرافی ها و آزمایش خون و ادرار نیز باید انجام شود.

  • سی تی اسکن
  • آم آر آی لگن
  • سیستوسکوپی کولونوسکوپی
  • لاپاراسکوپی لگن از دیگر کارهای تشخیصی می باشد.

درمان خانگی

برای بهبود درد لگن از داروهای ضد درد طبیعی نیز می شود استفاده نمود. ولی برای درمان در دوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید. در بعضی مواقع بهترین راه استراحت می باشد در برخی ورزش نمودن سبک یا حرکات ملایم راه خوبی برای درمان است.

  • یوگا درمان خوبی است.
  • می توانید برای بهبودی درد کمر پاهای خود را بالا قرار دهید تا درد لگن کم شود.
  • بطری آب گرم برای کاهش گرفتگی عضلات روی شکم مفید است.
  • پوست گیاه بید برای کاهش درد موثر است. ولی در دوران بارداری باید از پزشک مشورت گرفت.

در آخر

برای بر طرف کردن دردهای لگنی باید به پزشک مراجعه شود تا درمان مفیدی را تجویز نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *