روغن طبیعی, محصولات طبیعی

درمان با روغن اکالیپتوس | دوازده فایده شگفت انگیز روغن اکالیپتوس که باید بدانید.

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی با روغن اکالیپتوس را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”روغن اکالیپتوس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%be%d8%aa%d9%88%d8%b3-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه اکالیپتوس” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%be%d8%aa%d9%88%d8%b3/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن نارگیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d9%84-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن آرگان” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b4-%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b7%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

آیا تا به حال در مورد درخت پوست تار یا درخت بلوگوم یا تب شنیده اید؟

درخت پوست تار یا درخت بلوگوم یا تب همه اینها نام های مستعار اکالیپتوس می باشند. درخت اکالیپتوس بومی استرالیا است و دارای برگ های تخم مرغی شکل می باشد. اکالیپتوس انواع گوناگونی دارد و بین ۷۰۰ نوع از این درخت فقط تعداد کمی به صورت درختچه رشد می کنند. اکالیپتوس دارای خواص دارویی و درمانی بسیار قوی است که همه اینها در برگ این درخت که دارای رایحه تند کافور می باشد جای دارند.

اسانس اکالیپتوس چیست؟

تولید این روغن در کشورهای مختلف مانند: اروپا، برزیل، هند، چین و یونان بوده و گسترشش نیز از کشور استرالیا شروع شده است. اسانس اکالیپتوس بیشتر از انواع اکالیپتوس گلوبولوس گیاه گرفته می شود. برگهای اکالیپتوس که می توانند تازه یا تا حدی خشک باشند بخار شده و روغن آن استخراج می شود. ترکیب شیمیایی و کیفیت این برگها به شرایط جغرافیایی منطقه ای که این گیاه در آن رشد می کند بستگی دارد.

معیارهایی مانند: مواد مغذی خاک، اشعه ماوراء بنفش، تنوع ژنتیکی و منابع آب تا حد زیادی بر رشد آنها تأثیر می گذارد. عطر چوبی و شیرین آن، از جمله مزایای دیگر است که ایمنی بدن را تقویت و تنش عضلانی را برطرف می کند.

درمان با روغن اکالیپتوس

مهمترین مزایای روغن اکالیپتوس چیست؟

اکالیپتوس به دلیل دارا بودن انرژی گرم کننده به خاطر آرامش بخش بودن معروف است. روغن اکالیپتوس سوخت و ساز کلی، گردش خون و سیستم ایمنی بدن را تقویت و همچنین یک ضد عفونی کننده و ضد درد قوی است که می تواند برای درمان: زخم ها، عفونت ها و التهاب دردناک ماهیچه ها که منجر به درد ماهیچه می شود استفاده گردد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید گیاه اکالیپتوس در عطاری انلاین[/info_box]

تسکین علائم سرماخوردگی، سینوس و سرفه

در اکثر داروهای سرما خوردگی و سرفه اکالیپتوس یافت می شود. اکالیپتوس همچنین به تسکین علائم مربوط به آسم معروف است و می تواند مخاط را ضعیف کرده و برونش ها و برونشیول های موجود در ریه را گسترش دهد. زیرا حاوی پینن است که به عنوان گشاد کننده برونش ها شناخته می شود و همچنین سینئول است که به کاهش التهاب و تجمع مخاط کمک می کند.

بهبود بوی بد دهان از خواص روغن اکالیپتوس

از آنجا که اکالیپتوس دارای خواص ضد باکتریایی است می تواند با بوی بد دهان و میکروب ها مبارزه کند. البته توجه داشته باشید وجود بوی بد دهان می تواند حفره زیرین را نیز نشان دهد پس بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

کاهش درد

هنگامی که اسانس اکالیپتوس استنشاق می شود خواص منحصر به فرد آن به کاهش درد کمک می کند. سینئول و لیمونن موجود در عصاره این روغن به عنوان مسکن شناخته شده هستند.

درمان نیش حشرات

روغن اکالیپتوس دارای اثر خنک کنندگی می باشد و درد و التهاب را نیز کاهش می دهد. حتما توجه داشته باشید روغنهای ضروری نباید بدون رقیق کردن استفاده شوند زیرا آنها قوی هستند و می توانند باعث واکنشهای جانبی پوستی شوند.

درمان شوره سر با روغن اکالیپتوس

خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده موجود در روغن اکالیپتوس در برابر ایجاد شوره موثر است. این روغن به همراه روغن حامل مناسب می تواند به طور موثر از ایجاد شوره و مسائل مربوط به آن مانند خارش جلوگیری کند.

درد عضلات را تسکین می دهد.

سیترونلول موجود در این اسانس اکالیپتوس دارای خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی است که با شل شدن در برابر هر گونه گرفتگی عضلات یا دردهای عضلانی کار می کند.

رشد مو را تقویت می کند.

اکالیپتوس دارای خواصی است که در مبارزه با شوره سر، ترویج گردش خون و از بین بردن هرگونه التهاب یا حمله قارچی به پوست سر کمک می کند و رشد موها را به صورت قابل توجه ای افزایش می دهد. اثرات تسکین دهنده و آرامش بخشی آن حتی استرس را کاهش می دهد که اغلب به عنوان یکی از علل شایع ریزش مو عنوان می شود.

آفتاب سوختگی را برطرف می کند.

اکالیپتوس دارای خواص تسکین دهندگی درد، همراه با ترکیب آرامش بخش می باشد و به طرز فوق العاده ای تسکین دهنده آفتاب سوختگی و حتی قرمزی نیز می باشد. همچنین با داشتن اجزای آنتی باکتریال از بروز هرگونه عفونت جلوگیری می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن اکالیپتوس در دکتر اویل[/info_box]

حشرات را دفع می کند.

رایحه این روغن: حشرات، پشه ها، سوسک ها و حتی جوندگان را دور می کند. استفاده از این روغن تقریباً ۲ ساعت در جلوگیری از گزش پشه مفید می باشد.

مسدود کننده استرس طبیعی

روغن اکالیپتوس دارای رایحه تازه منتول است که باعث تقویت حس می شود و تنبلی و خستگی روحی را از بین می برد و دارای اثرات آرامبخش است. روغن اکالیپتوس با داشتن این خواص به عنوان یک ماده رایج در رایحه درمانی و حتی در آبگرم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ضدعفونی زخم ها از خواص روغن اکالیپتوس

این ماده دارای قابلیت ضدعفونی و بهبود زخم ها برای سنین مختلف است. هنگام استفاده از روغن لازم است قبل از ضدعفونی کردن آن را خوب رقیق کنید. در صورت داشتن آسیب های جزئی، خراشیدگی یا کبودی می توانید از این روغن استفاده کنید. روغن اکالیپتوس هرگونه عفونت را از بین می برد زیرا حاوی اجزای ضد باکتری و ضد میکروبی است.

مراقبت از دندان

اوکالیپتول موجود در اکالیپتوس به طور قابل توجهی سلامت دندان را بهبود می بخشد. محتویات افزایش یافته اتانول و مارکوکارپال نوع C پلی فنول باعث کاهش تولید باکتری می شود که می تواند منجر به ایجاد حفره ها و بیماری های لثه شود. اکالیپتول یک ماده رایج است که در دهانشویه ها یافت می شود. اما توصیه می شود قبل از استفاده از این ماده با دندانپزشک خود مشورت کنید.

چگونه از خواص روغن اکالیپتوس برای پوست، مو و رایحه درمانی استفاده کنیم؟

روغن اکالیپتوس نباید مستقیماً برای کاربردهای پوستی استفاده شود. همچنین نباید این روغن را بصورت خوراکی مصرف کنید زیرا به شدت می تواند برای بدن کشنده باشد و منجر به: سرگیجه، آتاکسی، تهوع و اسهال می شود. باید قبل از استفاده با روغن حامل یا هر وسیله دیگری آن را رقیق کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن نارگیل در دکتر اویل[/info_box]

روشهای استفاده از روغن اکالیپتوس

برای درد مفاصل

یک یا دو قطره روغن اکالیپتوس را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن آرگان مخلوط کنید. این محلول را به طور دایره ای روی نواحی دردناک بمالید. خواص ضد التهابی آن به از بین بردن درد کمک می کند.

برای نیش حشرات و به عنوان دافع حشرات

کافیست یک یا دو قطره روغن اکالیپتوس را به یک قاشق چایخوری از روغن حامل دلخواه رقیق کرده و آن را به صورت موضعی بمالید. حتی می توانید یک یا دو قطره روغن اکالیپتوس با یک قاشق چایخوری روغن حامل را روی یک پنبه بریزید و سپس آن را روی لباس های خود مانند زیر یقه یا آستین پیراهن یا اطراف لبه ها بمالید.

برای کبودی یا زخم

چند قطره حدود ۸ تا ۱۰ قطره روغن اکالیپتوس را به ۲ فنجان آب اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری نگهداری کنید. در صورت ایجاد برش برای ضدعفونی کردن زخم با این محلول و یک پارچه مرطوب تمیز آن را روی زخم بمالید.

برای آفتاب سوختگی

۲ تا ۴ قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق چایخوری ژل شفاف و خالص آلوئه ورا مخلوط کنید. سپس آن را به یک بطری اسپری دو لیتری که با آب تصفیه شده پر شده است مخلوط کنید. می توان آن را روی ناحیه موردنظر اسپری کرد یا از آن برای خنک شدن بعد از یک روز گرم تابستان استفاده کرد.

برای شوره سر

چند قطره روغن اکالیپتوس به اندازه ۲ تا ۴ قطره به یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کرده و آن را روی پوست سر بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس کامل بشوئید.

برای رشد و درخشندگی مو

۲ تا ۴ قطره روغن اکالیپتوس را با روغن حامل مخلوط کنید بهتر است از روغن سبکی که به رشد مو نیز کمک کند استفاده کنید. روغن را به آرامی روی پوست سر بمالید و به طور موثر ماساژ دهید. با کمک شانه روغن را در طول موها به طور مساوی پخش کنید. پس از این کار اجازه دهید روغن حدود ۳۰ دقیقه جا بیفتد و سپس می توانید با شامپو کاملاً آبکشی کنید.

برای رایحه درمانی

برای استفاده از این ماده به عنوان ماده استنشاق کننده می توانید چند قطره روغن را در یک کاسه بزرگ آب بخار یا دستگاه بخار برقی اضافه کنید. استنشاق بخارات این مخلوط می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد و در عین حال از هرگونه سردرد و همچنین استرس نیز شما را خلاص کند. حتی می توانید قبل از رفتن به حمام فرم رقیق شده روغن را در اطراف دستشویی و دیوارها اسپری کنید. عطر ماندگار به طور موثری کار می کند تا فضایی مانند آبگرم را در راحتی خانه شما ایجاد کند.

خواص روغن اکالیپتوس برای مراقبت از پوست

روغن گیاه اکالیپتوس حاوی خواص ضد التهابی است که قرمزی و علائم مربوط به آکنه را کاهش می دهد و یکی دیگر از ویژگی های قدرتمند روغن اکالیپتوس برای پوست توانایی آن در افزایش محتوای سرامید پوست است.

سرامیدها چیست و چگونه به پوست ما کمک می کند؟

سرامیدها اسیدهای چرب هستند که مسئول حفظ و محافظت از سد پوست و جلوگیری از رطوبت آن هستند. افرادی که سطح سرامید پایینی دارند از مشکلات پوستی مانند: خشکی پوست، درماتیت، پسوریازیس و سایر اختلالات مربوط به خشکی پوست رنج می برند.

روغن اکالیپتوس به حفظ رطوبت پوست به طور موثر کمک می کند و در نتیجه با چنین عوارضی مبارزه می کند. اثر مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست بسیار مضر است و باعث انحطاط الاستین و کلاژن می شود.

روغن اکالیپتوس برای مراقبت از مو

این روغن با افزایش رطوبت درخشندگی طبیعی مو را نیز افزایش می دهد. این رطوبت زیاد ناشی از اکالیپتوس اجازه می دهد تا نور از بین رفته و موها را براق نشان دهد. خواص علف کش و ضد قارچ این روغن برای رشد و تغذیه کلی مو و پوست سر سودآور است.

تحریک رشد مو، از بین بردن شپش، از بین بردن خارش پوست سر همه می تواند به طور موثر توسط این اسانس عالی انجام شود. منتول موجود به عنوان یکی از اجزای آن نیز در ایجاد خنکی و تسکین خارش موثر است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن آرگان در دکتر اویل[/info_box]

خواص دارویی روغن اکالیپتوس

برگهای این گیاه کاملاً به عنوان یک ماده در آماده سازی برای مبارزه با علائم مربوط به آنفولانزا مشهور است. احتقان ناشی از سرماخوردگی و برونشیت را می توان با استنشاق بخار روغن اکالیپتوس به میزان زیادی کاهش داد زیرا حاوی پیپریتون و ضد احتقان کافور است. این روغن اغلب با درمان هایی در کاهش فشار خون و سطح قند خون همراه است. استفاده از روغن اکالیپتوس همچنین در تسکین درد ماهیچه ها و مفاصل و همچنین بهبود زخم های کوچک مفید است.

روغن اکالیپتوس برای رفاه کلی

عطر گیاه اکالیپتوس خستگی روحی و کندی را کاهش می دهد زیرا جریان خون را به مغز افزایش می دهد و باعث آرامش فوری می شود و باعث می شود احساس جوانی کنید. بوی آن اغلب تند و در عین حال آرامش بخش تلقی می شود. این روغن به شدت نشاط آور است و از حس شادابی حمایت می کند.

روغن اکالیپتوس به عنوان ضد عفونی کننده

وقتی از روغن اکالیپتوس به عنوان اسپری ضدعفونی کننده هوا استفاده می شود یک پاک کننده طبیعی قوی هوا است. روغن اکالیپتوس حاوی خواص ضد میکروبی است که نقش مهمی در از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود در جو و در عین حال طراوت بخشیدن به هوا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *