ادویه جات, حالت تهوع, درمان, گیاهان دارویی

درمان حالت تهوع | چگونه با استفاده از روش های طبیعی حالت تهوع را از بین ببریم؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی حالت تهوع را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”زنجبیل خشک شده” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a8%db%8c%d9%84-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b4%d8%af%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=” گیاه نعناع” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%b9/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن نعنا” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن لیمو” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%84%db%8c%d9%85%d9%88-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”پودر رازیانه” link=”https://attarchian.com/product/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”دارچین” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%da%86%db%8c%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

حالت تهوع اتفاقی است که اکثر مردم با آن مواجه می شوند. معمولاً مشکلی رایج و ناخوشایند برای اکثر مردم است که در شرایط مختلف، مثل بارداری و مسافرت به وجود می آيد.

برای رفع حالت تهوع از داروهای ضد تهوع استفاده می شود. اما باید بدانید که این داروها، عوارض جانبی نامطلوبی دارد، مثلاً موجب خواب آلودگی فرد می شود. درمان خانگی و طبیعی که وجود دارد را برای شما بیان می کنيم تا حالت تهوع را بدون داروهای شیمیایی از بین ببرید.

درمان های خانگی برای حالت تهوع

درمان حالت تهوع

  • زنجبیل

یک داروی طبیعی مثل زنجبیل که محبوب مردم است، معمولاً برای درمان حالت تهوع استفاده می شود.

نحوه عملکرد این ماده کاملاً شناخته نشده. با این وجود، کارشناسان عقیده دارند که ترکیباتی که در زنجبیل است مانند داروهای ضد تهوع عمل می کند. در واقع، با انجام چندین مطالعه در یافتند که زنجبیل به رفع حالت تهوع در شرایط مختلف کمک‌ می کند.

به عنوان مثال، مصرف زنجبیل می تواند یک راه موثر برای کاهش تهوع در دوران بارداری باشد.

زنجبیل در کاهش حالت تهوع در افراد، بعد از شیمی درمانی یا عمل جراحی موثر است. حتی در مطالعاتی اعلام شده که زنجبیل به اندازه برخی از داروهای شیمیایی که تجویز می شوند، کارایی داشته و حتی عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

درباره حدود و مقدار مصرف زنجبیل، اندازه تأیید شده ای وجود ندارد. اما اکثراً بالا ۰٫۵ تا ۱٫۵ گرم ریشه زنجبیل خشک در طول روز پیشنهاد می شود.

استفاده از زنجبیل، برای کمتر کسی عارضه ایجاد مي کند. فقط کسانی که مستعد ابتلا به فشار خون پایین یا قند خون پایین می باشند یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، باید در مصرف زنجبیل احتیاط نمایند.

از طرفی در دوران بارداری که دوران حساسی برای مادران است، مصرف زنجبیل توسط کارشناسان منع شده است‌.

هر چند که مطالعات کمی بر روی زنجبیل، انجام شده ولی بر زنان باردار و زنان سالم، عوارض خاصی گزارش نشده است. از آنجا که زنجبیل طبع گرمی دارد. ممکن است احساس خوبی در فرد ایجاد کند تا احساس گرگرفتگی در او پدیدار شود البته همه اینها به وضعیت جسمی فرد بستگی دارد و در افراد مختلف متفاوت است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید ادویه زنجبیل در عطاری انلاین[/info_box]

  • نعناع از درمان های خانگی حالت تهوع

از روش‌های مناسب دیگر، رایحه درمانی است که با استفاده از نعناع به کم شدن حالت تهوع در فرد کمک خواهد کرد.
محققان رایحه درمانی با نعناع را در رفع حالت تهوع بسیار موثر می دانند. با انجام مطالعاتی که بر این روش تاکید داشته، دستگاههای استنشاقی حاوی روغن نعناع در هنگام شروع تهوع، نشانه ها را در کمتر از ۲ دقیقه کاهش می دهد.

از طرفی بعضی دیگر محققان معتقدند که با نوشیدن یک فنجان چای نعناع، اثرات ضد تهوع خواهید داشت. پس نگران نباشید و امتحان کنید چون با امتحان چای نعناع چیزی را از دست نخواهید داد. اکنون هیچ مطالعه ای مبتنی بر اثربخشی این چای گیاهی وجود ندارد.

اما با مصرف روغن نعناع به شکل قرص، تفاوت های زیادی بدست آمده است. هر چند اکثر مطالعات مزیت ها را نشان می دهند اما مصرف قرص نعنا هیچ تاثیری ندارند.

شاید میزان‌ مطالعه در مورد ایمنی روغن نعناع، کم باشد. با این حال، تاثیرات گیاه نعنا، بوی روغن نعناع عملاً بی خطر است و در حدود نیمی از افراد تاثیر بسزایی داشته است.

  • طب سوزنی یا طب فشاری برای درمان حالت تهوع

در طب سنتی کشور چین، طب سوزنی و طب فشاری دو مورد از تکنیکهای مهم برای درمان تهوع و استفراغ هستند.

برای درمان از طریق طب سوزنی، از سوزن های بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن وارد می کنند. اما در طب فشاری، هدف فقط تحریک کردن نقاط مشابه در بدن است، ولی برای این کار به جای استفاده از سوزن از فشار استفاده می کند.

با انجام هر دور روش، عمل تحریک فیبرهای عصبی صورت می گیرد و سیگنال ها را به مغز و نخاع می رساند. به این ترتیب سیگنال ها می توانند حالت تهوع را کاهش دهند.

بررسی اخیر در مورد طب سنتی نشان داده است که طب سوزنی و طب فشاری خطر ایجاد تهوع پس از عمل را تا ۲۸-۷۵ کاهش می دهد.

بعلاوه، طبق مطالعات انجام شده هر دو شکل طب سنتی چین، مانند داروهای ضد تهوع به کم شدن علائم کمک می کنند و هیچ عارضه جانبی و منفی ندارند. اما در طب فشاری، شدت حالت تهوع و خطر ایجاد آن پس از شیمی درمانی کمتر می شود.

شواهد حاکی این است که طب سوزنی حالت تهوع دوران بارداری راکاهش می دهد، اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اکثر مطالعات، از فواید این طب می گویند که باعث تحریک نقاط بدن می شود. طب سوزنی نیگوآن، که به عنوان P6 یا نقطه دروازه مرزی داخلی نیز شناخته می شود.

با قرار دادن انگشت شست بر روی این عصب، در عرض ۲ تا ۳ انگشت از مچ به سمت داخل بدن، بین دو تاندون برجسته را پیدا می کنید.
هنگامی که آن عصب را پیدا کردید، با انگشت شست خود به مدت حدود یک دقیقه بر آن نقطه فشار وارد کنید. این کار را بر دست دیگر تکرار کنید.

همانطور که متوجه شده اید، طب سوزنی و طب فشاری دو تکنیک اثبات شده علمی برای کاهش حالت تهوع هستند.

  • لیمو برای درمان حالت تهوع

مرکباتی مانند: لیمو تازه، داری عطر و اسانس اند و گاهی در افراد به کاهش تهوع در بارداری کمک می کنند.

برای بررسی این تحقیق، یک گروه از ۱۰۰ زن باردار، اسانس لیمو یا بادام را هنگام‌ تهوع به آنها دادند تا به محض احساس تهوع، استنشاق کنند.

نتیجه مطالعه در طی ۴ روز، نشان داد که افرادی که عطر لیمو استفاده کردند، حالت تهوعشان تا ۹ درجه کمتر از کسانی بود که از روغن بادام استفاده کردند.

با ایجاد خراش در پوست مرکبات، روغنهای اساسی از آن در هوا منتشر می شوند. با استنشاق یک فنجان اسانس لیمو، جایگزین خوبی برای استفاده در منزل است.

استفاده از اسانس مرکبات، چه لیمو تازه و چه روغن های ضروری دیگر، شاید به شما در کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند.

  • کنترل میزان تنفس

نفس کشیدن به آرامی و با عمق بیشتر می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

محققان طبق بررسی تعیین کردند که رایحه درمانی در کاهش حالت تهوع، بعد از جراحی بسیار موثرتر است.

برای انجام بررسی بر این تحقیق، دستور دادند که افراد، آرام و از بینی نفس عمیق بکشند و ۳ بار از طریق دهان بازدم کنند، این کار با در معرض رایحه های مختلف قرار گرفتن است.

با چنین آزمایشی، همه افراد شرکت کننده، کاهش تهوع را اعلام کردند. در نتیجه محققان گمان کردند تنفس کنترل شده تسکین دهنده تهوع است.

اما طی مطالعه بعدی، محققان اعلام کردند که رایحه درمانی و تنفس کنترل شده، تهوع را به طور مستقل آرام می کند. در این مطالعه، تنفس کنترل شده تهوع را کاهش می دهد.

اما در الگوی تنفسی در آخرین مطالعه از افراد خواسته شد تا با بینی به انداره بوییدن ۳ بوته گل نفس بکشند و تا ۳ بشمارند، سپس دوباره تا ۳ بشمارند.

این تکنیک های تنفسی برای کنترل و درمان خانگی تهوع روشی رایگان است.

  • استفاده از ادویه جات خاص برای درمان حالت تهوع

اکثر مردم با ادویه های خانگی برای رفع حالت تهوع آشنایی دارند.
هر چند که از تاثیر ادویه‌جات در رفع تهوع بسیار گفته شده اما قدرت رفع تهوع در ۳ ادویه، از طریق شواهد علمی تأیید شده است:

پودر رازیانه: این ماده با ترکیبات خود در درمان علائم قاعدگی، از جمله حالت تهوع، به زنان کمک می کند تا مدت زمان کمتری را طی کنند.

دارچین: طبق تجربه، دارچین هم به رفع حالت تهوع در دوران قاعدگی زنان کمک می کند.

عصاره زیره: این عصاره هم می تواند در بهبود علائمی مانند: درد شکم، تهوع، یبوست و اسهال در افرادی که از IBS رنج می برند کمک می کند.

هر چند این چند ادویه به بهبود تهوع در بعضی افراد کمک می کند، اما باز هم به مطالعه بیشتری نیاز است.

البته میزان مصرف این ادویه ها در مطالعات فوق، حدود ۱۸۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز بوده است. هر چند در دسترس بودن و مصرف این‌ مقدار از دوزهای زیاد برای استفادهای معمولی روزمره، مشکل خواهد بود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید پودر رازیانه در عطاری انلاین[/info_box]

  • آرام نمودن عضلات

آرامش ماهیچه ها ممکن است به رفع حالت تهوع کمک کند.

یکی از فنون جهت دستیابی به تاثیر بیشتر، آرام سازی پیش رونده عضلات (PMR) است. لازم است که عضلات در افراد، پیوسته برای رسیدن به آرامش جسمی و روحی منقبض و شل شود. طی بررسی اخیر، PMR یک روش برای کاهش شدت تهوع شیمی درمانی موثر است.

  • مکمل ویتامین B6

مصرف ویتامین B6 یکی از راههای درمانی برای زنان باردار است تا از تهوع آنها جلوگیری شود.

از طرفی هم چند مطالعه در مورد مکمل های ویتامین B6 است که به عنوان پیریدوکسین، تهوع در دوران بارداری را بسیار کاهش می دهد.

اکثر متخصصان هم مصرف ویتامین B6 در بارداری را برای درمان حالت تهوع خفیف پیشنهاد می کنند.

استفاده از میزان کم از ویتامین B6 تا حدود ۲۰۰ میلی گرم در روز در بارداری هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند.

چند نکته رایج که بطور جدی توصیه می شود و به رفع حالت تهوع و تسکین علائم کمک می کند شامل:

  1. غذاهای تند یا چرب نخورید.
  2. از مصرف غذاهای نامناسب مانند: موز، برنج، سیب، کراکر یا سیب زمینی پخته دوری کنید.
  3. وعده های پروتئینی به وعده های خود اضافه کنید.
  4. وعده های پروتئین برای حالت تهوع بهتر از وعده های غذایی چرب یا کربوهیدرات بالا است.
  5. از وعده های غذایی حجیم استفاده نکنید.
  6. با مصرف غذای کمتر و توالی بیشتر، تهوع را کاهش دهید.
  7. بعد از خوردن غذا دراز نکشید.
  8. با خوردن غذا و داراز کشیدن در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از غذا، دچار رفلاکس یا حالت تهوع می شوید.
  9. همراه غذا آب ننوشید
  10. مصرف مایعات همراه غذا باعث احساس سیری می شود، که شاید باعث ایجاد حالت تهوع در افراد شود.

نکاتی که ذکر کردیم هر چند که ممکن است از تهوع جلوگیری کند یا آن را تسکین دهد. ولی نیاز به بررسی دقیقتر دارد. با رعایت این نکته های طبیعی، بدون دارو، حالت تهوع خود را کاهش دهد. در صورت ادامه دار شدن حالت تهوع، قطعاً مشاوره با یک پزشک ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *