پوست, خارس پوست, درمان

درمان خارش سر | ۹ درمان خانگی برای خارش سر

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی خارش سر را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”روغن نعنا” link=https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/”” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن درخت چای” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%da%86%d8%a7%db%8c-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن نارگیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d9%84-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه نعناع” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%b9/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

یکی از بیماری های شایع در دنیا خارش پوست سر می باشد. برای خارش پوست سر دلایل زیادی وجود دارد که از مهمترین دلایل خارش پوست سر شوره سر و بیماری پوستی التهابی به نام درماتیت سبورئیک است.

علت بوجود آمدن درماتیت سبورئیک را می توان: استرس، تغییرات فصلی، نوسان هورمون ها یا رشد بیش از حد مخمر روی پوست باشد و شوره سر از خشکی بیش از حد پوست، موهای چرب و انواع بیماری پوستی است.

دلایلی مانند: اختلالات خود ایمنی مانند: پسوریازیس، عفونت های قارچی مانند کچلی یا کرم حلقوی، واکنش آلرژیک به محصولی مانند رنگ مو، اگزما، درماتیت آتوپیک، شپش سر، استرس یا اضطراب، دیابت و هرپس زوستر یا زونا می توانند باعث خارش پوست سر شوند.

برخی از علل خارش سر نیاز به درمان دارویی دارد. در صورت بروز علائمی مانند: خارش بیشتر از یک هفته، خارش همراه با درد، زخم، ورم و یا شدت خارش به حدی باشد که نتوانید بخوابید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ما در این مطلب داروهای خانگی متعددی را برای درمان خارش سر به شما پیشنهاد می کنیم با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

درمان خانگی و موثر خارش سر

درمان خارش سر

سرکه سیب

اولین داروی خانگی جهت درمان خارش سر سرکه سیب می باشد. سرکه سیب بخاطر داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی می تواند خارش ناشی از خشکی پوست را کاهش دهد. سعی کنید سرکه سیب را در آب گرم رقیق کنید و بعد از شستن موها از آن به عنوان شستشو دهنده استفاده نمایید تا شوره سر و خارش سر از بین برود.

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک حاوی اسید لوریک چربی اشباع شده است که دارای خواص ضد میکروبی است. اسید لوریک به پوست کمک می کند تا روغن نارگیل را به طور موثر جذب کند. این باعث می شود که یک درمان آرام بخش برای خارش پوست سر باشد.

روغن نارگیل برای خارش پوست سر ناشی از اگزما مفید باشد. همچنین ممکن است برای مبارزه با شپش سر نیز مفید عمل کند.

روغن نعناع

یکی دیگر از درمان های خانگی خارش سر استفاده از روغن نعناع می باشد. روغن نعناع در کاهش شوره سر و تسکین پوست سر موثر است و خارش را آرام می کند. سعی کنید آن را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کرده و قبل از شامپو زدن به پوست سر ماساژ دهید. همچنین می توانید از چای نعناع برای شستشو بعد از شستن موها استفاده کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید گیاه نعناع در عطاری انلاین[/info_box]

مدیتیشن از درمان های خارش سر

مدیتیشن در از بین بردن خارش پوست سر ناشی از اضطراب موثر است. همچنین ممکن است به خارش ناشی از اگزما نیز کمک کند. مدیتیشن را می توان به تنهایی یا همراه با سایر داروهای خارش سر انجام داد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کننده و همچنین دارای اثرات ضد التهابی است. روغن درخت چای می تواند برای پوست تحریک کننده باشد بنابراین مهم است که از آن کم استفاده کنید یا قبل از استفاده آن را رقیق کنید.

سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ قطره روغن درخت چای را به یک شامپوی ملایم بیفزایید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید. روغن درخت چای می تواند به کاهش یا از بین بردن خارش مرتبط با شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر کمک کند.

شامپو پیریتیون روی

طبق یک مطالعه افرادی که از شامپوی پیریتیون روی برای درمان خارش پوست سر استفاده کرده اند نتایج بسیار مثبتی کسب نموده اند و این شامپو باعث کاهش هیستامین در پوست سر می شود. این نوع شامپوها به آسانی در داروخانه ها و سایر مراکز خرده فروشی موجود هستند.

شاید در بعضی افراد استفاده هر روز از شامپو برای درمان خارش سر جواب دهد و برای بعضی دیگر هر دو سه روز یک بار شستن موها با این شامپو جواب ده باشد. شامپوی پیریتیون روی علاوه بر تأثیر مثبت آن بر هیستامین رشد مخمر را نیز کاهش می دهد که این عامل درماتیت سبورئیک است.

سالیسیلیک اسید از درمان های خارش پوست سر

شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید در درمان خارش سر ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک موثر هستند. سالیسیلیک اسید دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد و همچنین می تواند لایه برداری از پوست را ایجاد کند.

شما می توانید از این شامپو هر روز استفاده کنید و در هنگام استفاده به آرامی پوست سر را ماساژ دهید. توجه داشته باشید سالیسیلیک اسید نباید برای افرادی که به آسپرین حساسیت دارند استفاده شود.

شامپو کتوکونازول

یکی دیگر از درمانهای خوب و موثر برای خارش سر استفاده از شامپوی کتوکونازول می باشد. کتوکونازول یک عامل ضد قارچ با طیف گسترده است و در کاهش مخمر مالاسزیا موثر می باشد.

این قارچی است که ممکن است بیش از حد بر روی پوست سر ایجاد شود و باعث مالاسیزیا فولیکولیت یا پسوریازیس سر شود. شامپوهای کتوکونازول ممکن است شوره سر، لکه های پوسته پوسته و خارش ناشی از درماتیت سبورئیک را کاهش دهند.

شما می توانید این شامپو را هر روز یا یک روز در میان استفاد کنید. در ضمن توجه داشته باشید از کتوکونازول در زخم های باز یا روی پوست متورم استفاده نکنید.

سلنیوم سولفید برای درمان خارش سر

آخرین مورد برای درمان خارش پوست سر استفاده از سولفید سلنیوم می باشد. سولفید سلنیوم یک داروی ضد عفونی است که برای درمان درماتیت سبورئیک استفاده می شود و با کند کردن رشد مخمر روی پوست سر عمل می کند.

سولفید سلنیوم هم به عنوان شامپو و هم لوسیون موجود است. دوز توصیه شده برای تجویز سلنیوم سولفید ۲ بار در هفته در ۲ هفته اول است و پس از آن هفته ای یک بار تا یک ماه استفاده می شود. توجه داشته باشید در صورت بروز سوزش یا تشدید علائم استفاده از آن را متوقف کنید.

آیا خطرات و عوارض جانبی دارد؟

اگر این درمان ها را برای کودکان می خواهید انجام دهید حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. اگر پس از استفاده خارش پوست سر کاهش پیدا نکرد یا بدتر شد حتما با پزشک خود مشورت نمایید. روغنهای اساسی و مواد فعال موجود در شامپوها ممکن است پوست متورم یا شکسته را تحریک کنند. پس حتما از موادی که به آن حساسیت دارید استفاده نکنید.

حرف آخر

خارش پوست سر یک بیماری شایع با دلایل متعدد است. اغلب افراد می توانند در خانه درمان شوند اما گاهی اوقات نیاز به درمان پزشکی دارند. اگر علائم شما به راحتی یا در عرض چند هفته از بین نمی روند در مورد علت زمینه ای خارش سر و نحوه درمان آن با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *