نسخه های گیاهی

راهکارهای مفید برای درمان درد عضلانی

2/5 - (1 امتیاز)

اگر شما برای مدت زمان طولانی ورزش نکرده اید و یا به تازگی علاقه به ورزش کردن پیدا کرده اید. این را بدانید که احتمالٱ بعد از تمرین و ورزش، دچار درد و گرفتگی عضلات خواهید شد. خوب است بدانید که این گرفتگی معمولا یک روز بعد از انجام دادن حرکات ورزشی رخ می دهند و غالبٱ هم بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه خواهد داشت. ولی اگر متوجه شدید که درد و گرفتگی بعد از گذشت چندین روز از بین نرفته و یا زیادتر هم شده، می تواند نشانه هایی از آسیب های جدی عضلانی بدن باشد. حال ما می خواهیم در این مطلب برای شما راهکارهای مفید که بابت درمان گرفتگی عضلات است را بیان کنیم. یک راهکار عالی، استفاده از روغن گرفتگی عضلات است.

فقط توجه داشته باشید که اگر درد عضلانی شما همراه با مشکل تنفس، تب بالا، ضعف عضلانی و سفتی گردن اتفاق افتاد، حتما بدون وقت هدر دادن به یک پزشک مراجعه نمایید.

۱_  یخ درمانی

از آنجا که غالبٱ گرفتگی های عضلات ناشی از یک التهاب خفیف به وجود می آید، بهتر است در این گونه حالات، یک بسته یخ را درون یک حوله قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه روی منطقه آسیب دیده بر روی بدن خود بگذارید. توجه داشته باشید که از تماس مستقیم یخ با پوست جدٱ جلوگیری کنید. چرا که می تواند باعث ایجاد سوختگی در پوست شود. توجه کنید که چنان چه تورمی وجود نداشت و عضله تنها به دلیل تحرک زیاد دچار گرفتگی و درد شده باشد، از یک کمپرس آب گرم به منظور زیاد شدن جریان گردش خون استفاده کنید و آن را برای مدت ۱۵ دقیقه روی عضله خود قرار دهید تا درد کاهش پیدا کند.

۲_ داشتن پیاده روی به همراه حرکات کششی ساده مانع گرفتگی عضلات

بهتر است که پس از انجام حرکات ورزشی، به طور یک دفعه ای تمرین را قطع نکنید. ابتدا کمی پیاده روی به همراه حرکات کششی سبک و ملایم انجام دهید، تا در کاهش گرفتگی عضلات و درد موفق باشید و این مشکل بعد از تمرینات برای شما اتفاق نیافتد. پس  بنابراین به مدت ۱۰ دقیقه پس از تمام کردن ورزش، این کار را انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است قبل از شروع ورزش اصلی ابتدا با حرکات ساده مثل پیاده روی و نرمش بدنتان را گرم کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که پیاده روی کردن به همراه حرکات کششی سبک و ملایم، باعث می شود تا گرفتگی عضلات و درد بسیار کاهش پیدا کند.

 ۳_  استفاده از غلتک فومی

خوب است بدانید که غلتک فومی یکی از روش های موثر در کاهش این نوع گرفتگی در ورزش می باشد. این غلتک ها در تراکم های مختلفی نیز وجود دارند. معمولا غلتک های فوم سیاه دارای تراکم بالا، برای ماساژ دادن بافت های عمیق تر به کار گرفته می شوند. در حالی که غلتک های فوم سفید دارای تراکم کم، برای گرفتگی های سبک تر مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکار بهتر است از یک غلتک فومی متناسب با میزان دردی که در عضلات تجربه نموده اید، تهیه کنید و آن را زیر ناحیه آسیب دیده خود قرار دهید و به آرامی برای مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روی آن حرکت کنید. با این حرکت، باعث می شوید تا عضله درد آزاد شود. این روش را بهتر است چندین بار در روز تکرار کنید.

۴_  ماساژ درمانی برای درمان گرفتگی عضلات

ماساژ درمانی یا همان ماساژ ورزشی، روشی مناسب برای کم کردن درد های عضلانی به شمار می آید. و همچنین به ریلکس شدن و کم شدن تنش عضلات کمک بسیار می‌کند. اینکار، باعث می شود تا جریان خون و سرعت ترمیم عضله ها افزایش پیدا کند. پس بهتر است هنگامی که گرفتگی عضله دارید، از ماساژ استفاده کنید. درست است که ماساژ کمی دردناک است، اما یک درمان بسیار مؤثر و زود هنگام می باشد. همچنین می توانید با استفاده از روغن گرفتگی عضلات و کرم های موضعی مثل: کرم منیزیم، تاثیر این روش را زیاد‌تر نیز کنید.

گرفتگی عضلات

۵-دوش آب گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم باعث می شود تا گرفتگی عضلات را از بین برده و همچنین گردش خون نیز افزایش پیدا می کند. برای تاثیر بیشتر نیز می توانید از نمک اپسوم نیز استفاده کنید. نمک اپسوم از سولفات منیزیم و  مواد معدنی که برای آرامش دادن عضلات مناسب می باشد، تشکیل شده است. برای اینکار شما می توانید دو فنجان نمک اپسوم را در آب وان حمام ریخته و حدود نیم ساعت قسمتی از بدن که آسیب دیده را در آب قرار دهید. حتی می توان مقدار کمی از روغن های رزماری، روغن اسطوخدوس و نعنا را، به ترکیبات آب اضافه نمود. توجه داشته باشید، که این روش درمانی برای افرادی که دچار مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا دیابت هستند اصلٱ توصیه نمی شود و بهتر است از روش های دیگر برای کاهش دادن درد عضلات خود استفاده کنند.

۶_  استفاده از روغن گرفتگی عضلات معدنی منیزیم

می توان گفت یکی از داروهایی موثری که بعد از تمرینات ورزشی به افراد توصیه می شود، استفاده کردن از روغن معدنی منیزیم می باشد. با انجام دادن حرکات ورزشی، سطح هورمون استرس و کورتیزول افزایش پیدا کرده و این روغن، به خوبی توانایی کاهش و کنترل کردن آن را دارد. همچنین می توان گفت دارای اثرگذاری و توانایی جذب بالایی نیز می باشد. شما برای اینکار، می توانید مقدار مناسبی از این روغن را روی ناحیه آسیب دیده خود بزنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست شما باقی بماند. بعد از گذشت این مدت زمان با آب به خوبی آن منطقه را بشویید.

[ux_products auto_slide=”3000″ cat=”55″ products=”12″ orderby=”rand”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *