زیبایی

راه و روش صحیح استفاده از لنز رنگی

ادویه تندوری
این پست چقدر براتون مفید بود؟

استفاده‎ ی صحیح از لنز های رنگی

امروزه بیشتر زنان در تلاش هستند تا بتوانند در برابر دیگران زیبا به نظر برسند از آرایش کردن و عمل های زیبایی گرفته تا حتی به رنگ چشم‌ ها نیز رسیده است. حال سوالی که پیش روی شما می خواهیم قرار دهیم این می باشد که آیا از رنگ چشم‎های ‏خود خسته شده‎اید و علاقه دارید زیباتر شوید؟ اگر به لنز رنگی گذاشتن علاقه دارید بهتر است ابتدا به این مطلبی که برایتان گذاشته ایم توجه کنید! پس با ما همراه باشید.

انواع لنز

خوب است قبل از خرید لنز بدانید که لنز رنگی از نظر کاربردی، به دو نوع تقسیم می شود، لنزهای طبی و لنزهای تزئینی.

لنزهای تزئینی:

اگر بخواهیم از کاربرد این نوع لنزها بگوییم می توان گفت: تنها برای زیباتر شدن و همچنین برای تغيير دادن رنگ چشم‏ ها بیشتر مورد استفاده است. بهتر است بدانید این نوع لنزها هیچ تاثیر خاصی در اصلاح دید شما نخواهد گذاشت و صرفا برای زیبایی و تغییر چهره مورد استفاده قرار می گیرد.

لنزهای طبی:

از این نوع لنز هم برای تغيير رنگ چشم استفاده می شود و هم در اصلاح دید می تواند کاربرد داشته باشد. افردی که دچار مشکلات دوربینی، آستیگمات و یا نزدیک ‏بینی هستند، می توانند از لنزهای طبی که برای اینکارها آماده شده اند استفاده کنند. با استفاده کردن از لنزهای طبی، دیگر می توان از شر عینک رهایی پیدا کرد. این نوع لنز به خاطر طبی بودنش قيمت بالاتری نسبت به نوع تزئینی خود دارد.

انواع لنز رنگی

باید گفت که لنز های رنگی قابل تقسیم شدن به سه نوع می باشد، که می توان اینگونه نام برد:

۱_ لنزهای رنگی پدیداری( visibility tint)

این نوع از لنز به رنگ‎های ‏سبز و آبی روشن بوده است. به علت این که رنگ لنز کمرنگ می باشد، تأثير زيادي را بر روی تغيير رنگ چشم نخواهد گذاشت. تأثير لنز پدیداری بر روی چشم، مربوط به افزایش قدرت دید می باشد.

۲_  لنزهای رنگی شفاف( Enhancement tint)

از لنزهای رنگی شفاف برای اصلاح کردن دید و همچنین تغيير رنگ چشم بیشتر استفاده می‏ شود. این نوع لنز رنگی نسبت به لنز پدیداری کمی فرق می کند، این لنز نسبت به لنز پدیداری پررنگ‏تر بوده و به‏ همین علت باعث تغيير رنگ چشم و همچنین زیبایی نیز می ‏شود. اما این را هم بدانید که تأثير آن‎‏ها ‏برای تغيير رنگ چشم، بیشتر بر روی چشم‎هایی که دارای ‏رنگ روشن هستند معلوم می ‏شود. اگر که رنگ چشم‎های ‏شما تیره می باشد، لنزهای رنگی شفاف، در تغيير رنگ چشم‏ شما نمی تواند هیچ اثر و تاثیری بگذارد.

۳_  لنزهای رنگی مات( Opaque tint)

نوع سوم از لنز رنگی مربوط به لنزهای رنگی به صورت مات می باشد. از این نوع لنزها می ‏توان برای اصلاح دید خود استفاده کرد. در عین حال هم می تواند رنگ چشم را بطور کامل تغيير دهد. حتی در صورتی که رنگ چشم‎های فرد تیره نیز باشد، لنز رنگی مات می ‏تواند رنگ چشم‎هایتان را به طور کامل تغيير دهد. لنزهای رنگی مات در رنگ‎های ‏مختلفی قابل استفاده می باشد. رنگ هایی از جمله: آبی، بنفش، قهوه‏ ای، توسی، فندقی، سبز و ارغوانی در بازار موجود و قابل دسترسی و استفاده می باشد.

نکاتی مهم قبل از استفاده‎ از لنزهای رنگی

در صورتی که علاقه به استفاده از لنز رنگی دارید، دانستن اینکه باید چه نکات بهداشتی را برای نگهداری از چشم، انجام دهید دارای اهمیت زيادي می باشد. بهتر است بدانید سهل‏ انگاری در مراقبت از چشم در مواقع استفاده از لنزهای رنگی، ممکن است عوارض جبران‏ ناپذیری را برای شما به‏ همراه داشته باشد. پس بهتر است به‏ سادگی از کنار این مسئله مهم عبور نکنید. نکاتی که می تواند در این زمینه شما را یاری کند عبارتند از:

لنز رنگی

۱_  قبل از اینکه برای استحمام بروید لنز رنگی خود را از چشم خارج کنید.

چون که در حین حمام کردن آب و مواد شوینده وارد چشم می‏ شود که این کار باعث می ‏شود تا لنز به قرنیه شما بچسبد. در نتیجه جداکردن آن از قرنیه کار سخت و دشواری می ‏شود و ممکن است مشکلات زيادي را برای شما به‏ همراه بیاورد. حتی قبل از ورود به استخر و یا قبل از شستشوی صورت خود باید لنز رنگیتان را از چشم خود خارج کنید.

۲_ بهتر است به مدت طولانی از لنز رنگی (به‏ خصوص نوع تزئینی) استفاده نکنید.

بهتر است قبل از خواب، لنز را از چشم خود خارج کنید. چون در زمان شب قرنیه چشم به استراحت و اکسیژن احتیاج دارد. در حالیکه با وجود لنز این کار میسر نبوده و مانع از اکسیژن‎ رسانی به قرنیه چشم می ‏شود. استفاده‎ کردن طولانی مدت از لنز باعث می شود تا انواع عفونت در چشم و التهاب قرنیه بوجود آید.

۳_ لنز رنگی را باید حتمٱ در ظرف مخصوص خود مراقبت و نگهداری کرد.

باید بدانید که درب ظرف لنز باید کامل بسته شود تا از نفوذ کردن میکروب به داخل لنز جلوگیری شود.

۴_استفاده از مایع مخصوص لنز

بهتر است لنز را در مایع مخصوص خود قرار داده و بشویید تا با اینکار از ورود میکروب به داخل چشم‌تان جلوگیری شود.

انتخاب کردن لنز رنگی بی ضرر

با گفته هایی که راجب لنز رنگی و نکاتش در بالا بیان کردیم، این را می دانیم که برای ما این امکان وجود دارد که مهم ترین قسمت خرید یک لنز و همچنین کم اهمیت ترین آن هم مربوط به تهیه لنز با نسخه و تجویز پزشک می باشد. خوب است بدانید که لنز های رنگی که هم چنان در بین مردم محبوبیت دارد و دارای انواع مختلفی از رنگها و اثرات نیز هستند را، به هیچ عنوان از دست فروش ها و همچنین لوازم آرایشی فروشی ها تهیه و خریداری نکنید. چون با انجام این کار به شدت خطر مبتلا شدن به مشکلات جدّي چشمی را برای خود افزایش خواهید داد.

در بسياري از کشورهای معتبر جهان حتی برای خریدن لنز رنگی بدون شماره که صرفا اختصاص به زیبایی دارد هم به تجویز پزشک معتبر نیاز می باشد. چون که لنز ها را بعنوان وسایل پزشکی می شناسند و نمی توان به راحتی مثل ایران، با مراجعه به داروخانه و لوازم آرایشی ها آن ها را تهیه و خریداری کرد. پس بهترین و بی ضرر ترین کار این می باشد که لنز خود را به کمک و مشورت چشم پزشک معتبر انتخاب کنید.

شاید برایتان سوال باشد که چرا احتیاج به کمک پزشک است؟

باید گفت که چون لنز ها به یک اندازه مناسب استفاده ی همه افراد نیستند و لازم است حتمٱ چشم پزشک(چشم پزشک یا متخصص اپتومیست) با انجام معاینات درست و سنجش مناسب که برای چشم است بهترین انتخاب را برای چشم شما انجام دهد. و در صورتی که اینکار را پشت گوش بیاندازید و بدون مشورت اقدام به خرید لنز کنید ممکن است آسیب های جدّي از جمله: عفونت قرنیه، کاهش بینایی و همچنین در آخر امکان به نابینایی و کور شدن در شما شود.

با استقبالی که امروزه در رابطه با خرید لنز های رنگی بوجود آمده، لنزها دارای قيمت های متفاوتی شده اند. و قیمت آن بستگی به نوع برند و مارک و همچنین مدت زمان استفاده از آن مختلف است. در صورتی که برای شما سلامتی چشم هایتان بسیار مهم و با اهمیت باشد و همچنین به دنبال صورت طبیعی هستید و علاقه دارید یک لنز با ماندگاری خوب را تهیه و داشته باشید و بتوانید با فکر اسوده از آن کمال استفاده را ببرید بهتر است سعی کنید از بهترین برند ها و مارک های موجود در بازار استفاده کنید و گول قيمت های ارزانی که در بازار موجود می باشد را نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *