طب سنتی, مراقبت و سلامتی

گیاهان دارویی و طبیعی را بشناسیم.

شناخت گیاهان دارویی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

داروهای شیمیایی درست است که برای سلامتی مفید هستند و تاثیر پذیری زودتری نیز دارند اما به دلیل شیمیایی بودن می توانند مخاطراتی را در بدن و در دراز مدت عوارضی را ایجاد کند. به همین دلیل بهترین پیشنهاد برای سلامتی و درمان استفاده از گیاهان دارویی می باشد. اما

شناخت گیاهان دارویی چگونه میسر است؟

در این مطلب سعی داریم گیاهانی که برای سلامتی ما مفید هستند را بشناسیم و ببینیم هر گیاه دارویی برای چه مشکل و بیماری مناسب و درمانگر می باشد. پس با ما در عطاری انلاین همراه باشید.شناخت گیاهان دارویی

شناخت گیاهان دارویی

گیاهانی که برخی از اندامشان مثل: ساقه، برگ، ریشه، گل، میوه خاصیت دارویی و درمانی داشته باشند جزو گیاهان دارویی قرار می گیرند.
به طور کلی گیاهان را به صورت های مختلفی می توان از آنها استفاده و بهره برد که به شرح زیر می باشد:

گیاه تازه، گیاه خشک شده، کنسرو شده، بصورت فرآوری شده توسط حرارت و استحصال مواد مؤثر در صنعت( عرق، روغن و … ).

آیا گیاهان دارویی عوارض دارد؟

درست است که گیاهان دارویی مفید هستند اما اگر بیشتر از حد معمول استفاده شوند می توانند عوارضی را در پی داشته باشند. پس استفاده بی رویه در گیاهان دارویی می تواند مشکلاتی را ایجاد یا بیماری را بیشتر از قبل کند.

در ایران حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی وجود دارد و از بین آن ها حدود ۲۳۰۰ گونه از آنها جزو گیاهان دارویی هستند و فقط ۴۵۰ گونه از آنها در عطاری ها در حال فروش می باشند.

بیشترین گیاهانی که در عطاری ها بسته به فصل سال خریداری و مصرف می شود شامل: گل گاو زبان ایرانی، سنبل الطیب، خاکشیر، بنفشه، کاسنی، شاه تره، تخم شربتی، آویشن، پنیرک، گل ختمی، دارچین، زنجبیل، چهارگل (ترکیبی از نیلوفر، پونه، گل ختمی، سپستان، پرسیاوشان، عناب و گل بنفشه) می باشد.شناخت گیاهان دارویی

شناخت گیاهان دارویی

گیاهان تلخ

این گیاهان به سه گروه: تلخ خالص، تلخ قابض و تلخ لعابدار تقسیم می گردد و برای درمان های: معده، بهبود اشتها، زکام، گاستریت، قابض، کاهش تورم مفید می باشد این گیاهان شامل:
گیاهان تلخ خالص: قنطوریون صغیر، گل سپاس (جنتیانا-کوشاد)، شبدر آبی، درمنه، سنبل ختایی.
گیاهان تلخ قابض: پوست کندور و انگور.

گیاهان تلخ لعابدار: شاهدانه، پای خر، مورد، گل غافث، هوفاریقون، مریم گلی، انجبار، گوش خر، گل مینا، تره تیزک، سنفتیون، پوست درخت بلوط و بید، ریشهٔ بابا آدم، درخت گردو، توت روباه، هفت بند، آویشن، دم شیر و زوفا.

گیاهان دارویی ضد التهاب

به درمان زخم‌ها، کوفتگی‌ها، کاهش ورم، جوش و بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می کند و شامل این گیاهان دارویی می باشد: بابونه، اکلیل کوهی، خزه، گل نرگس، رزمارینوس و توت فرنگی.ضد نفخ

گیاهان ضد نفخ

این گیاهان به دفع گازهای معده، تشنج عضلات شکم و انقباضات معده کمک شایانی می نماید. به عبارتی رشد باکتری را متوقف می سازد و شامل این گیاهان دارویی: بابونه، انیسون، رازیانه، سرو کوهی، نعناع، مریم گلی، اکلیل کوهی، میوه شیرین رازیانه، زیره و زوفا است.

گیاهان معرق

این گیاهان به تعریق کمک بسزایی می کنند و شامل: گل ماهور، آقطی سیاه، بابونه، زیرفون، شاه تره، برگ انگور فرنگی، ریش بز، تره تیزک، ریشه بابا آدم، بید گیاه می باشد.

گیاهان دارویی کاهش دهندهٔ تعرق

مریم گلی، سنبل الطیب، شابیزک (بلادون)، برگ گردو و پوست درخت بلوط برای کاهش تعریق بالا بسیار مناسب می باشد.ضد سرفه

ضد سرفه

گیاهانی که به درمان سرفه کمک کرده و خلط آور هستند شامل: ختمی، پنیرک، گیاه پای خر، بارهنگ، به دانه و شیرین بیان است

مسهل صفرا

به تولید و افزایش صفرا کمک کرده و به کار دفع، درمان ورم کیسه صفرا، ضد عفونی کننده و ضد تورم کمک شایانی می نماید و شامل: برگ بولدو، زنجبیل شامی، گندنای کوهی، ریوند، مامیران، گل قاصدک، پوست درختچهٔ زرشک، آویشن معمولی و بومادران می باشد.

ملین و مسهل

به دلیل لعاب دار بودن برای درمان یبوست و بهبود دفع مناسب می باشد وشامل: گل ماهور، بومادران، فاشرای سفید و کتان است.

گیاهان دارویی دیگری نیز هستند که دارای خواص: آرامبخش، ضد دیابت، تقویت کننده، بهبود اعصاب و … را شامل می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *