پوست و مو

علت خارش پوست سر چیست؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

شامپو مناسب شوره سر

امروزه در بازار انواع مختلفی از شامپوها وجود دارند و برای هر مشکلی که برای موها پیش بیاید یک نوع شامپو مناسب موجود می باشد. مثل شامپو سیر، سدر، حنا، بابونه و… که هرکدام از اینها برای انواع موها و مشکلات مختص به مو، مثل خارش پوست سر یا ریزش مو مناسب می باشند. اینبار می خواهیم در رابطه با شامپو ضد شوره که در بازار و داروخانه ها موجود می باشند صحبت کنیم.

نکته ایی که باید در ابتدا درباره این شامپو بازگو کنیم، این می باشد که این شامپو برای درمان شوره سر نمی باشد. بلکه تا زمانی که از آن شامپو استفاده می شود کمک به کاهش و همچنین باعث کنترل شوره سر می شود و باید در کنار مصرف کردن از این شامپو، علل شوره سر را توسط پزشک متخصص ریشه یابی و با درمان مناسب این مشکل را ریشه کن کنید. پس شامپو شوره فقط برای کاهش دادن شوره بکار می رود نه از بین بردن شوره سر!

می توان گفت انواع شامپو های مختص شوره که در بازار وجود دارند تقریبٱ مکانیزم عمل کردنشان مشابه یکدیگر می باشد و هیچ تفاوتی بینشان نیست.

راه مقابله کردن با شوره سر چگونه است؟

کلوتریمازول، کتوکونازول، سلنیوم سولفاید، زینک پریتیون از موادی هستند که در شامپوها، کرم ها و لوسیون های ضدشوره برای مقابله کردن با شوره سر پیدا می شوند. البته بگوییم که این مواد نمی توانند پرکاری غدد چربی ساز را برطرف کنند. فقط می توانند باعث کاهش پیدا کردن آن شوند. در اصل اگر مسبب بیماری از بین نرود ممکن است مشکل شوره سر تا پایان عمر باقی بماند و درمان ها برای این مشکل فقط دوره ای و مقطعی بوده باشد. شامپوهای ضد شوره دارای مواد لایه برداری هستند که لایه شاخی را تراش داده و سلول های مرده را از پوست سر خارج می سازند. این شامپوها همچنین دارای ترکیبات ضد قارچی و همچنین ضدالتهابی می باشند.

عوامل بوجود آمدن خارش پوست سر

۱_ می تواند اولین علت شوره مربوط به خشک بودن پوست سر باشد.

۲_ داشتن مشکلات عاطفی.

۳_ داشتن آلرژی به محصولات مراقبت از مو

۴_ داشتن پوستی چرب و یا تحریک شده

۵_ تمیز کردن سر و همچنین جلوگیری از خارش پوست سر

۶_ بوجود آمدن و داشتن استرس

۷_ داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل

۸_ هورمون ها

۹_ نداشتن و کمبود ویتامین ها

۱۰_ تعویض کردن مداوم و زودهنگام محصولات مراقبت از مو

۱۱_ مالاسزیا، یک نوع قارچ

۱۲_ تغییر آب و هوا، به خصوص در فصل زمستان

۱۳_ استفاده کردن زیاد از ژل مو یا اسپری مو یا سایر محصولات

درمان کردن شوره سر

بهترین راه درمان و همچنین کنترل و جلوگیری از شوره سر، استفاده کردن از شامپو ضد شوره و کرم ضد شوره می باشد. از انواع این شامپو می توان به؛ شامپو مختص موهای خشک، شامپو مختص موهای چرب، کرم ضد شوره خشک و کرم ضد شوره چرب اشاره کرد که در داروخانه ها و فروشگاه ها به طور وفور موجود می باشد. از درمان های خانگی نیز می توان برای رفع شوره سر استفاده کرد.

رفع خارش پوست سر با شامپو ضد شوره

درمان های خانگی

سرکه سیب:

شما می توانید سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی با هم ترکیب کرده، سپس آن را روی موهای خشک خود بریزید و شروع به ماساژ دادن کنید. بهتر است توجه داشته باشید که این محلول باید کامل پوست سر شما را بپوشاند. پس از چند دقیقه انتظار، موی خود را با آب شستشو دهید. برای تاثیر داشتن، بهتر است این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید.

جوش شیرین:

شما می توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب ترکیب نموده و همانند شامپو از آن استفاده کنید. با استفاده در طی چند روز، شاهد معجزه آن خواهید بود.

شنبلیله:

مواد مغذی که در شنبلیله وجود دارد باعث رشد سالم موها شده، خارش پوست و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد.
دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب بگذارید تا کامل خیس شود. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید. سپس ماده خمیری به دست آمده را به مدت ۴۵ دقیقه به موی سر خود بمالید و بعد از چند دقیقه با شامپو بشویید.

آسپیرین:

برای کنترل کردن شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین را پودر کرده و به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت ۲ دقیقه روی موها باقی بمانند. بعد آن را با آب به خوبی شست و شو دهید.

روغن نارگیل:

بهتر است قبل از حمام ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت بر روی سر باقی بماند. سپس آن را با شامپو خوب بشویید.

لیموترش:

شما کافی است فقط ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به پوست سر خود بمالید و با آب بشویید. سپس ۱ قاشق مرباخوری آب لیمو را با ۱ لیوان آب ترکیب نمایید و موها را با آن محلول بشویید. این روش را بهتر است به طور روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود.

نمک:

نمک نیز برای از بین بردن شوره سر بسیار موثر و مفید می باشد. می تواند جایگزین مناسبی برای شامپو ضد شوره باشد. کافی است کمی نمک را به موهای نم زده بزنید و کمی مالش دهید تا همه اطراف سر و موها را بگیرد. سپس بعد چند دقیقه موهای سر را با شامپو به خوبی بشویید.

آلوئه ورا:

دارای خاصیت خنک کننده می باشد و خارش پوست سر را از بین می برد. فقط کافی است قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بزنید و کمی ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *