پوست و مو, زیبایی

پیری پوست و مشکلات و راه حل های برطرف کردن آن

برگ گل محمدی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

شاید دیده باشید افرادی که سنشان خیلی بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه ای شان به نظر می رسد. آنها خیلی جوان تر یا خیلی پیرتر از سن واقعی شان به نظر می رسد. ما در این مقاله به عوامل بروز پیری زود رس پوست می پردازیم.

پیری پوست چگونه به وجود می اید و روش پیشگیری از پیری زود رس چگونه است؟

پیری زودرس

پوست دارای پروتیئن های زیادی است یکی از این پروتیئن ها به نام کلاژن است که وظیفه شادابی و جوانی پوست را دارد. عوامل زیادی مانند: سن، تغذیه نامناسب، چاقی، بیماری های مزمن و تابش آفتاب می تواند تعداد سلول های کلاژن و فیبروپلاست در پوست را کاهش دهد و موجب پیری پوست شود.

پوست چگونه پیر می شود؟

همان طور که گفتیم پروتیئن های زیادی در داخل پوست وجود دارد که یکی از آنها کلاژن است که به وسیله فیبروبلاست تولید می شود و باعث جوانی و شادابی پوست می شود. وقتی سن انسان بالا برود، تعداد این سلولها در روی پوست به شدت کاهش می بابد و به خاطر ترشح نشدن پروتیئن های لازم برای شادابی پوست کم کم چین و چروک پوست پیدا می شود: البته عوامل دیگری نیز بر پیری پوست دخالت دارند مثل: تغذیه نامناسب، چاقی، بیماری مزمن، و تابش اشعه های خورشید که سلول های فیبروبلاست را روی پوست کاهش می دهند.

مشکلات پوست

پژدهشکده رویان با توجه به سلول های فیبرو بلاست و وظیفه آنها در پیریپیری زودرس پوست به این مسئله اشاره می کند که:

فیبروبلاست ها سلول های دوکی شکل هستند که در همه اعضای بدن از جمله پوست یافت می شوند؛ سلول های بدن برای تبادل مواد غذایی و رشد خود در محیطی قرار دارند که همانند یک داربست، سلول ها را در خود نگه داشته است.

این داربست از مواد معدنی و پروتیئن های رشته ای تشکیل شده است که در پوست، همه این مواد ها و پروتیئن ها توسط سلول های فیبروبلاست تولید و ترشح می شوند. از سه لایه اپیدرم، درم و زیر پوست تشکیل شده است. امیدرم خارجی ترین لایه پوست است که از سلول های شاخی یا کراتینوسیت  تشکیل شده است.

ترشح این پروتیئن به وسیله سلول ها باعث جاافتادگی پوست و مقاوت پوست در مقابل پارگی و خراش می شود و لایه درم در زیر لایه ایپدرم واقع شده است که متشکل از بافتهای حمایتی مانند: عروق خونی، اعصاب، ریشه، مو و غدد عرقی می باشد. اصلی ترین و مهمترین لایه درم همان فیبروبلاست آن است که با ترشح کلاژن والاستین قوام پوست را حفظ می کند. و اما لایه زیری پوست به عنوان حمایت کننده درم است و عروق خونی پوست از آن منشاء می گیرد.

فیبروپلاست پوست چگونه درست می شود؟

 

تمام سلول های بدن به دو صورت درست و جایگزین می شوند، تکثیر خود سلول و دیگری تمایز سلول های بنیادی به سلول مورد نیاز، در صورت از دست دادن سلول های فیبروبلاست از پوست، ابتدا این سلول ها به اندازه کافی تکثیر می شوند. باید توجه داشته باشید که این تکثیر به مقدار محدود پنج تا شش بار از هر سلول می تواند انجام گیرد و سلول بعد آن دیگر نمی توانند تکثیر شوند.

پیری

در حالت دوم سلول بنیادی که در بافت وجود دارد را تکثیر می کنند تا به سلول جدید فیبروبلاست تبدیل شود. سلول بنیادی می توانند به تعداد فراوان تکثیر شوند و تا مدت طولانی از تکثیر باز نایستند.

چه زمانی سلول فیبروبلاست در پیری پوست اثر می کند؟

برای این که سلول های پوست به اندازه لازم تکثیر شوند و مواد لازم برای بهبودی بافت پوست را تولید و ترشح کنند و به آن برسانند، به زمانی بین ۴ تا ۶ ماه نیاز دارد و آثار آن را می توان از این ۴ تا ۶ ماه مشاهده کرد. تزریق این سلول ها به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد به بهبودی چین و چروک پوست، اسکار و آکنه یا سایر ضایعات فرو رفته می شود. البته ۱۰ درصد از افراد از این درمان جواب نمی گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *