طب سنتی, مراقبت و سلامتی

گیاهان دارویی برای سرماخوردگی

گیاهان دارویی برای سرماخوردگی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

هر چقدر هم محتاط باشید و نکات بهداشتی و سلامت را رعایت کنید، امکان ندارد سالی یکبار دچار سرماخوردگی نشوید. هر فردی در سال امکان دارد یک تا چند بار دچار این بیماری ویروس گردد. هیچ درمان خاصی را هم در بر ندارد و با: محتاط بودن، استراحت داشتن، استفاده از داروهای شیمیایی و یا استفاده از گیاهان دارویی برای سرما خوردگی می تواند کمی با این بیماری مقابله کرد تا دوران خود را طی و فرد بهبود کامل پیدا نماید.
در این جا می خواهیم ببینیم این بیماری یا ویروس دارای چه علایمی است و با چه گیاهان دارویی می توان این بیماری را کنترل و کاهش داد پس اگر مایل هستید به دانستن این موضوع با ما همراه باشید.

گیاهان دارویی برای سرماخوردگیعلائم سرماخوردگی

سرما خوردگی نیز همچون سایر بیماریها دارای چند علامت و مشخصه است که اگر به آنها توجه کنید بهتر می توانید این بیماری ویروسی را شناسایی و به درمان آن بپردازید.

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • سوزش گلو
  • سرفه
  • ترشحات پشت حلق
  • پرآبی چشم‌ها
  • در برخی مواقع وجود تب

این علائم به طور معمول طی ۲ تا ۳ روز بعد از اینکه ویروس وارد بدن شد با علائم خفیف یا متوسط خود را نشان می دهند و اعلام می نمایند که فرد دچار بیماری شده است.

چقدر طول می کشد تا فردی که دچار بیماری سرماخوردگی شده است بهبود یابد؟

به طور عادی با رعایت بهداشت، استراحت و خوردن دارو این بیماری ۱۰ تا ۱۴ روز در فرد باقی می ماند و بعد از این دوره بهبود کامل را کسب می کند اما اگر توجه نشود و این بیماری را جدی نگیرد ممکن است باعث بروز بیماریهای عفونی حاد دیگر شود.

گیاهان دارویی برای سرماخوردگی

حال که با علائم بیماری سرماخوردگی آشنا شدیم بهتر است چند مورد از گیاهانی که برای این بیماری مناسب هستند را نیز بشناسیم.

گیاه آویشن

گیاه آویشن یکی دیگر از گیاهان دارویی برای سرماخوردگی است. آویشن به دلیل خواص: آنتی بیوتیکی، آنتی میکروبی و آنتی ویروسی که دارد می تواند از ایجاد سرماخوردگی تا حد ممکن جلوگیری نماید. یا اگر دچار بیماری باشید علائم را تا بهبودی کامل کاهش دهد تا فرد بیمار از لحاظ شدت بیماری دچار مشکل نگردد.
عرق آویشن نیز برای درمان خلط سینه و التهاباتی که در دوران این بیماری ایجاد می گردد مناسب می باشد و همچنین باعث کاهش و درمان سرفه های شدید نیز می گردد.

گیاه زنجبیل

خواص: آنتی هیستامینی، ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد باکتریایی که این گیاه دارد باعث باز شدن راه تنفسی و رفع مشکلات تنفسی شده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد تا بهتر بتواند با این بیماری مبارزه و آن را ازبین ببرد.
پیشنهاد می کنیم همین که اولین علائم سرماخوردگی را مشاهده نمودید از دم‌نوش زنجبیل برای پیشگیری و کاهش بیماری استفاده نمایید. همچنین میتوانید از نبات زنجبیل نیز استفاده کنید و همچون دمنو زنجبیل از آن بهره ببرید.

گیاه شیرین بیان

از دیگر گیاهان دارویی برای سرماخوردگی می توان به گیاه شیرین بیان اشاره نمود. به دلیل وجود مقدار بسیاری: گلیسیریزین، فلاوونوئیدها و فیتواستروژن‌ها که در شیرین بیان وجود دارد باعث می گردد تا سیستم ایمنی بدن تقویت گردد و خاصیت ضد التهابی داشته باشد و به پاکسازی سیستم تنفسی، درمان سرفه و گلو درد کمک نماید.

دارچین

چوب دارچین

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای سرماخوردگی دارچین است. استفاده از چوب و یا ادویه دارچین نیز می تواند به پیشگیری و بهبود بیماری سرماخوردگی کمک نماید و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نموده و به درمان گلو درد و پایین آوردن تب کمک شایانی می نماید.

چگونه از بروز این بیماری جلوگیری کنیم؟

به دلیل اینکه بتوان ایجاد بیماری را کاهش یا از آن جلوگیری نمود کافی است به برخی موارد پیشگیرانه توجه و از آنها در برابر بیماری سرماخوردگی استفاده نمود:

  • شستن مرتب دست‌ها با شوینده های بهداشتی
  • با دست آلوده: دهان، بینی و چشم ها را لمس نکنید.
  • استفاده از لباس های مناسب هر فصل
  • در نزدیکی فرد بیمار قرار نگیرید.
  • ضد عفونی کردن اجسام و سطوحی که بسیار لمس می شوند.
  • اگر با فرد بیمار در ارتباط هستید از ماسک و مایع ضد عفونی کننده برای تمیزی دستان خود استفاده نمایید.
  • استفاده از دم نوش های گیاهی در فصل سرما

شما می توانید به مراجعه به عطاری، انواع ادویه ها و عرقیات و حبوبات را با قیمت مناسب تهیه کنید. انواع شیرین کننده ها و ادویه های ترکیبی به همراه انواع نمک ها را اینجا ببینید. مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *