سبک زندگی

بیماری بواسیر یک مشکل بزرگ! چگونه درمان می شود؟

درمان بواسیر
این پست چقدر براتون مفید بود؟

بواسیر و راه های درمان

بیماری بواسیر یا هموروئید؛ یک نوعی از بیماری می باشد که ممکن است بیمار به دلیل خجالت کشیدن از پزشک، کار را به جراحی بکشاند! البته بگوییم که این بیماری راه های درمان خانگی نیز دارد.

نام دیگر بیماری بواسیر، هموروئید می باشد. می توان گفت که این بیماری در گذشته، غالبٱ در افراد سالمند دیده می‌شده، اما این روزها به‌ دلیل سبک زندگی که افراد پیدا کرده اند و همچنین رژیم‌های غذایی ناسالم، بسیاری از جوانان هم به این مشکل یعنی بواسیر دچار می‌ شوند.

خیلی از افراد هم هستند به ‌خاطر آنکه از معاینه‌ پزشک می‌ترسند یا خجالت می‌کشند، درمان هموروئید را پشت گوش می‌اندازند و وقتی هم به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر دیر شده است و راهی ‌جز جراحی باقی نمانده است.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

می توان گفت هموروئیدها یا بواسیرها، رگ‌های خونی می باشند که در اطراف مقعد یا قسمت پایینی راست ‌روده (رکتوم) قرار دارند. بهتر است بدانید که بواسیرها می‌توانند داخلی یا خارجی نیز باشند.

بواسیرهای داخلی در داخل رکتوم قرار دارند، در حالی‌ که بواسیرهای خارجی در بیرون دهانه‌ مقعد قرار می گیرند. همچنین هموروئیدها می‌توانند گاهی هم بسیار دردناک یا خارش‌دار نیز شوند. و یا حتی ممکن است هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی نیز شوند.

علائم بیماری بواسیر

امکان دارد شما دچار هموروئیدهای داخلی شده باشید اما هیچ‌گونه علائم قابل ‌توجهی را نداشته باشید. گاهی اوقات می توان گفت، اجابت مزاج می‌تواند یک هموروئید داخلی را تحریک سازد و باعث خونریزی شود. اگر بواسیر داخلی از دهانه‌ مقعد بیرون بزند، ممکن است شما هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی نیز بشوید. از علائم این مورد در اطراف مقعد می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

_خارش

_سوزش

_ناراحتی

_درد

_توده

_تورم

اینها همان علائمی هستند که در صورت داشتن هموروئیدهای خارجی تجربه خواهید کرد.

راه‌های درمانی بواسیر

می توان گفت بواسیرهای کوچک، اغلب بدون درمان یا با درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی برطرف می‌شوند. ولی اگر مشکلات و عوارض ناشی از بواسیر مثل خونریزی، همچنان ادامه پیدا کند، بایستی به پزشک مراجعه شود.
پزشک می‌تواند سایر عللی که باعث خونریزی هنگام اجابت مزاج می شود را بررسی کند. اگر ببیند علائم شدید دارید امکان دارد از عمل جراحی برای برداشتن یا کوچک کردن هموروئیدها استفاده کند.

بیماری بواسیر

درمان های خانگی بواسیر

آلوئه‌ورا

شما می توانید ژل آلوئه‌ورا را به‌ صورت بسته‌بندی از داروخانه ها تهیه نمایید یا آن را به ‌طور مستقیم از برگ‌های گیاه آلو‌ئه‌ورا جدا کرده و استفاده کنید. چرا که ژل آلوئه‌ورا خواص ضد التهابی داشته و می تواند به درمان مشکلات التهابی پوست اطراف مقعد کمک کند و بیماری بواسیر را کاهش داده و درمان کند.

وان آب گرم با نمک اپسوم ( نمک حمام )

می توان گفت که وان آب گرم هم می‌تواند به تسکین سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئید کمک بسیاری کند.

پمادهای درمانگر

بهتر است بدانید کرم‌ها و پمادهای درمانگر مثل Preparation H تقریبا در هر داروخانه‌ای وجود دارند و می‌توانند باعث تسکین فوری علائم هموروئید شوند. برخی از آنها حتی می‌توانند باعث کاهش تورم نیز شوند.

دستمال‌های مرطوب

استفاده کردن از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می‌تواند هموروئیدهای موجود را بدتر کند. پس برای بهره‌مندی از آن، می‌توانید دستمال‌های مرطوبی پیدا کنید که دارای مواد تسکین‌دهنده و ضد هموروئید مثل فندق افسونگر یا آلوئه‌ورا باشند.
حتما هم دقت کنید که دستمال مرطوب مورد نظر شما فاقد الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده باشد. این موارد می‌توانند به‌ جای تسکین علائم باعث تشدید آنها نیز شوند.

کمپرس سرد

برای کاهش دادن ورم در ناحیه‌ مقعد، هر بار به ‌مدت ۱۵ دقیقه می توانید روی آن، یک بسته‌ یخ یا کمپرس سرد قرار دهید. این مسئله می‌تواند درمان بسیار مؤثر برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک شما باشد.

نرم‌کننده‌های مدفوع

طبق مطالعات انجام شده معلوم شده است که نرم‌کننده‌های مدفوع یا مکمل‌های فیبری مثل پسیلیوم می‌توانند به کاهش یبوست، نرم‌تر کردن مدفوع و اجابت مزاج سریع و بدون درد بسیار کمک کنند.

استفاده از لباس پنبه‌ای و گشاد

یکی از راه های کاهش بیماری بواسیر استفاده از لباس پنبه ایی می باشد. به ‌جای اینکه از لباس‌های تنگ از جنس پلی‌استر استفاده کنید بهتر است از لباس‌های پنبه‌ای (به‌ ویژه لباس زیر پنبه‌ای) استفاده نمایید. این کار می‌تواند به تمیزی و همچنین خشک نگه‌ داشتن ناحیه‌ مقعد شما کمک بسیاری کند و بهتر است برای کاهش دادن تحریکات پوستی از شوینده‌های معطر یا نرم‌کننده‌های پارچه، دوری کنید.

درمان بواسیر

چه عواملی خطر ابتلا به بواسیر را می توانند افزایش ‌دهند؟

داشتن سابقه‌ خانوادگی هموروئید می‌تواند خطر ابتلای شما، به این بیماری را افزایش دهد. عوامل خطر ساز در این رابطه عبارت‌اند از:

_ سن

_ بارداری

_ چاقی

_ یبوست یا اسهال مکرر

_ نشستن طولانی‌مدت در توالت

_ عدم مصرف فیبر رژیمی کافی

_ استفاده‌ بیش ‌از حد از تنقیه یا مسهل‌ها

_ زور زدن هنگام اجابت مزاج.

اگر قبلا به هموروئید دچار شده باشید، احتمال اینکه برگشت داشته باشد وجود دارد.

پیشگیری از بیماری بواسیر

_ داشتن یک رژیم غذایی مناسب

_ استفاده از مایعات زیاد

_ استفاده از نرم کننده های مدفوع، البته با نظر پزشک

_ به ‌طور منظم ورزش و فعالیت بدنی داشتن

_ کاهش وزن و داشتن وزنی متناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *