سبک زندگی

خوردن نان و برنج در برنامه روزانه لازم است؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

آیا به همراه برنج می توان نان خورد؟

از قدیم تا کنون کسی نبوده که از خوردن نان و برنج یا ته ‌دیگ نان و سیب‌ زمینی لذت نبرد. حال سوال پیش می آید که آیا نان و برنج را می توان با هم خورد یا خیر؟ برای جواب دادن به این سوال می توانید در این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز زیر سر کربوهیدرات می باشد

بهتر است بدانید که چنانچه کربوهیدرات‌ها از جمله نان و برنج از برنامه و رژیم غذایی ما حذف شوند، چربی‌ها دچار سوخت سوز ناقص می‌شوند.

می توان گفت یکی از عادت‌های غذایی بسیار شایعی که در بین افراد و به‌ خصوص در افرادی که دارای رژیم لاغری هستند و بسیار هم رواج فراوان دارد، حذف کردن مواد نشاسته‌ای به ‌خصوص نان و برنج می باشد. این افراد بر این باور هستند که نان و برنج یک چاق‌کننده عالی می باشد و باید به طور کامل از الگوی غذایی روزانه خود، آنها را حذف کنند.

البته بگوییم که مواد نشاسته‌ای از جمله نان و برنج جزء منابع انرژی برای بدن محسوب می‌شوند و هر یک از مواد قندی – نشاسته‌ای حدود ۴ کالری می تواند انرژی تولید کنند و بهتر است آنها را از برنامه غذایی خود حذف نکنند. چرا که کالری در حد تعادل می تواند برای فعالیت‌های حیاتی بدن هر فردی ضروری باشد.

رژیم لاغری و ارتباط مستقیم آن با خوردن نان و برنج

بهتر است بدانید که حذف کردن مواد نشاسته‌ای مانند نان و برنج از برنامه غذایی خود، نه تنها باعث لاغری شما نمی شود بلکه باعث چاقی بیشتر هم در شما می‌شود.

یکی از مشاورین تغذیه می گوید که: ” کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منابع تأمین انرژی برای بدن می باشند. غذاهایی که دارای نان یا برنج هستند، ارزش سیری بالایی دارند و انسان می تواند تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نکند. پس حذف کردن این مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث این می‌شود که شخص احساس گرسنگی مداوم در خود داشته باشد و دچار دل‌ضعفه نیز شود.

در نتیجه هم به خوردن هله‌هوله پناه برده و چون ریزه ‌خواری باعث پری معده نمی‌شود و به انسان احساس سیری هم نمی‌دهد. پس باعث چاقی در شما می‌شود.”

پرخوری عصبی

در اصل شما با احساس کردن گرسنگی و دل‌ضعفه ناشی از حذف خوردن نان و برنج از رژیم لاغری خود، دچار استرس می‌شوید و پیامد استرس هم، پرخوری عصبی می باشد.

بهتر است بدانید که افرادی که از رژیم‌های لاغری بسیار کم‌کالری و بدون نان و برنج و سایر مواد نشاسته‌ای استفاده می‌کنند، ممکن است در دراز مدت قادر به تحمل چنین رژیم دشواری نباشند و برای جبران آن نیز امکان دارد پس از مدت کوتاهی به پرخوری به ‌خصوص مصرف کردن مواد پرکالری پناه ‌ببرند.

خوردن نان و برنج

استرس

احساس کردن گرسنگی و دل‌ضعفه داشتن به طور مداوم که از حذف نان و برنج نشات می گیرد، همچنین باعث ایجاد استرس در فرد نیز می‌شود.

استرس هم عاملی برای افزایش پیدا کردن وزن و چاقی می باشد. چرا که تنظیم کردن تمام دستگاه‌های بدن با هم، کار مشکلی می باشد. همچنین با استرس داشتن، ارگان‌ها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند. درنتیجه هم متابولیسم (سوخت و ساز) مواد انرژی‌زا در بدن مختل می‌شود و مواد انرژی‌زا به جای اینکه بسوزند و باعث تولید انرژی شوند، به چربی تبدیل شده که همین باعث پیامد چاقی می شود.

افسردگی در زنان یائسه

محققان هم در جدیدترین پژوهش‌های خود به این مطلب دست یافته اند که مصرف کردن بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند خوردن نان و برنج سفید می‌تواند باعث تغییر خلق و خو، تشدید خستگی و همچنین سایر علائم افسردگی در زنان یائسه شود.

همچنین مطالعات جدید نشان می‌دهد که زیاده‌روی کردن در خوردن نان سفید، برنج سفید و دیگر مواد غذایی که دارای کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده هستند، احتمال مبتلا شدن به افسردگی را در زنان یائسه بسیار افزایش می‌دهد. علاوه بر آن هم، یافته‌های این پژوهش‌ها نشان می دهد که مصرف کردن فیبر در رژیم غذایی همانند؛ غلات، سبزیجات و میوه‌های تازه، باعث کاهش میزان افسردگی در زنانه یائسه خواهد شد.

از عوارض دیگر حذف نان و برنج

بهتر است بدانید که مواد نشاسته‌ای مانند نان و برنج اگر از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند، تمایل فرد را به مصرف مواد قندی افزایش می دهند. مصرف کردن مواد قندی هم باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شود. به غیر از آن هم، مواد قندی بعد از مصرف به سرعت جذب خون می‌شوند و به همین خاطر در فاصله کوتاهی بعد از مصرف کردن باعث ایجاد سیری در فرد می شود. جذب کردن سریع مواد قندی، باعث بالا رفتن گلوکز خون و همچنین ترشح انسولین می‌شود. در نتیجه هم پس از مدتی افت قند خون و عوارض عصبی ناشی از آن در فرد نشان داده می شود.

بهتر است بدانید که خوردن نان و برنج و همچنین سایر مواد نشاسته‌ای در رژیم غذایی روزانه برای همه افراد بسیار ضروری می باشد. ولی توجه داشته باشید که به ‌هیچ وجه نباید در مصرف این مواد غذایی افراط کرد. چرا که باعث ایجاد افزایش وزن و چاقی در شما می‌شوند. در ضمن هم کربوهیدرات‌ها هم می‌توانند به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره شوند. پس در هنگام مصرف کردن آنها حد تعادل را نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *