بیماری ها, گوارش

درمان گلو درد | روش های خانگی برای درمان گلو درد

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی گلو درد را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”فلفل قرمز” link=”https://attarchian.com/product/%d9%81%d9%84%d9%81%d9%84-%d9%82%d8%b1%d9%85%d8%b2-%d8%ae%d8%b4%da%a9/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه ختمی” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%da%af%d9%84-%d8%ae%d8%aa%d9%85%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه شیرین بیان” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه شنبلیله” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b4%d9%86%d8%a8%d9%84%db%8c%d9%84%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جوش شیرین” link=”https://attarchian.com/product/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%88%d8%b4-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”بابونه” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

به خارش، درد یا سوزش گلو به اصطلاح گلودرد می گویند‌. درد در گلو از اولین علائم بیماری گلو درد می باشد و هنگام خوردن، آشامیدن و بلعیدن گلو درد بدتر می‌شود. گلو درد در بیشتر مواقع احتیاج به پزشک ندارد، حتی اگر باعث درد و بی خوابی ناشی از درد شود. برای درمان گلو درد و سوزش گلو می توان از داروهای طبیعی و خانگی تسکین دهنده درد و سوزش گلو استفاده کرد. ما در این مطلب در مورد استفاده بعضی از داروهای طبیعی خانگی برای درمان گلو درد صحبت می کنیم و امیدواریم بتوانیم به درمان گلو درد شما کمک کنیم.

داروی طبیعی درمان گلو درد

درمان گلو درد

عسل

عسل به تنهایی یا همراه با چای یک درمان رایج برای گلو درد است. عسل می تواند سرفه را هم مهار کند و به عنوان یک داروی ضد سرفه معمولی مورد استفاده قرار بگیرد. عسل برای بهبودی زخم هم موثر است، پس می تواند گلودرد را هم درمان کند.

آب نمک

به وسیله غرغره کردن آب نمک می‌توانید گلو درد را بهتر کنید. برای از بین بردن باکتری های گلو نیز می تواند به فرد کمک کند.

طرز استفاده: محلول آب گرم با نصف قاشق چایخوری نمک را روزی چند بار غرغره کنید، این کار باعث کاهش تورم و تمیز نگه داشتن گلو می شود. می توانید این کار را هر ۳ ساعت یک بار انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه خشک | ۱۳ درمان خانگی برای سرفه خشک

روغن نعناع فلفلی

برای تازه کردن نفس بسیاری از افراد از نعناع فلفلی بهره می گیرند. اسپره های رقیق شده روغن نعناع که در بازار یافت می‌شود نیز می تواند گلودرد را تسکین دهد.

چون نعناع سرشار از منتول است می تواند مخاط را نازک و همچنین برای تسکین گلو و سرفه مفید باشد. نعناع خاصیت های چون: ضدالتهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی هم دارد که می تواند به بهبودی فرد کمک شایانی کند.

توجه داشته باشید که هرگز از روغن های اساسی به تنهایی استفاده نکنید و آن را با روغن های مانند: روغن زیتون، روغن بادام‌ یا روغن نارگیل مخلوط کنید.

چای بابونه داروی طبیعی درمان گلو درد

چای یا هر نوشیدنی گرم می تواند به بهبود گلودرد کمک کند. چای بابونه به خودی خود آرام بخش است و سالیان دراز است که برای تسکین گلو درد مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه خاصیت: ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و منقبض کننده گی دارد. همچنین نفس کشیدن در بخار بابونه می تواند علایم سرماخوردگی، از جمله گلودرد را تسکین دهد. نوشیدن چای بابونه هم می تواند مفید باشد و سیستم ایمنی بدن را تحریک کند و بدن را در مقابله با عفونت ها که یکی از این عفونت ها گلو درد است کمک کند.

غرغره کردن جوش شیرین

غرغره کردن می تواند بسیار به شما کمک کند. اگر جوش شیرین را با آب گرم و نمک مخلوط کنید به نتیجه بهتر و سریع تری دست پیدا می کنید. همچنین غرغره این محلول باکتری های موجود در گلو را از بین می برد و از رشد مخمر و قارچ جلوگیری می کند.

طرز استفاده: یک استکان آب گرم و ۱/۴ قاشق چایخوری جوش شیرین و ۱/۸ قاشق چای خوری نمک را مخلوط کنید، سپس با آن روزی چند بار دهان خود را شستشو دهید.

شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان سبز برگ است که فواید زیاد و هم عوارضی برای سلامتی می تواند داشته باشد. شما می توانید از دانه شنبلیله میل کنید، از روغن آن به طور موضعی استفاده و از چای آن بنوشید. چای شنبلیله برای درمان طبیعی گلو درد بسیار مفید می باشد.

این گیاه می تواند درد را تسکین دهد و همچنین باکتری های که باعث تحریک یا التهاب می شوند را از بین ببرد. شنبلیله ضد قارچ نیز است. توجه داشته باشید زنان باردار نباید از شنبلیله استفاده کنند چون به جنین و مادر آسیب می رساند.

ریشه گل ختمی برای درمان گلو درد

ریشه گل ختمی حاوی ماده ای شبیه مخاط است که گلو درد را می پوشاند و تسکین می دهد. برای تهیه چای ریشه گل ختمی، کافی است مقداری از ریشه خشک شده را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. از این چای می توانید ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید تا گلو درد را تسکین دهد.

توجه

کسانی که دیابت دارند قبل از مصرف چای گل ختمی با پزشک خود مشورت کنند. این چای در حیوانات باعث کاهش سطح قند خون شده است.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه | بهترین داروهای طبیعی سرفه

ریشه شیرین بیان

سالهاست که از ریشه شیرین بیان برای درمان گلو درد استفاده می کنند. از ریشه شیرین بیان به صورت غرغره کردن می توان استفاده کرد.

هشدار:

زنان باردار و مادران شیرده از استفاده از ریشه شیرین بیان اجتناب کنند.

نارون لغزنده

نارون لغزنده نیز مانند گل ختمی دارای ماده شبیه مخاط است. وقتی با آب مخلوط می شود، تشکیل یک ژل نرم را می دهد که گلو را می پوشاند و تسکین می دهد.

طرز استفاده: آب جوش را روی پوست پودر شده نارون بریزید، هم بزنید و بنوشید. در داروخانه ها قرص های لغزنده نارون وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

سرکه سیب داروی طبیعی درمان گلو درد

سرکه سیب ضد باکتریایی است. این ضد باکتریایی بودن سرکه سیب می تواند با عفونت گلو مبارزه کند. چون سرکه نوعی اسید است، می توان از آن برای تجزیه مخاط در گلو و جلوگیری از گسترش باکتری کمک گرفت. زمانی که درد را در گلو احساس کردید ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک استکان آب ریخته و غرغره کنید. یک جرعه از مخلوط را بنوشید و این کار را مرتب انجام دهید. برای استفاده از سرکه سیب حتما با پزشک خود صحبت کنید.

فلفل قرمز یا سس تند داروی طبیعی درمان گلو درد

فلفل دلمه ای به عنوان یک مسکن موثر شناخته شده است و با داشتن مقدار زیادی کپسایسین می تواند گیرنده های درد را مسدود کند. خوردن فلفل قرمز مخلوط شده با آب گرم و عسل می تواند گلو درد را تسکین دهد. استفاده از فلفل باعث سوزش اولیه می شود. در صورت وجود زخم در دهان از فلفل استفاده نکرده یا  از فلفل بسیار کم استفاده کنید.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتری طبیعی است. حاوی آلیسین، یک ترکیب ارگانوسوافر است که به دلیل توانایی آن در مقابل با عفونت ها شناخته شده است.
مصرف مکمل سیر به طور منظم می تواند ویروس سرماخوردگی را درمان نماید. از سیر تازه هم می توان در رژیم غذایی استفاده و از خواص ضد باکتریایی آن بهره برد. بوی بد سیر را می توان به وسیله آب لیمو از بین برد.

داروهای طبیعی گلو درد برای نوزادان و کودکان

گلودرد در نوزادان و کودکان بسیار سخت است، ولی این گلودرد در بسیار از موارد به پزشک نیاز ندارد و با همین دارو های طبیعی می توان آن را درمان کرد.

مه خنک یا مرطوب کننده

شما می توانید در اتاق کودک خود از مه خنک یا مرطوب کننده استفاده کنید که باعث زیاد شدن رطوبت هوا می شود و در نتیجه گلو درد را تسکین دهید. کودک خود را به خوردن آب و نوشیدنی های ولرم و گرم تشویق کنید. از آب میوه و بستنی در این دوره درمانی اجتناب کنید.

از قطره سرفه استفاده کنید.

توجه داشته باشید قطره سرفه را برای کودکان زیر ۱۰ سال با احتیاط مصرف کنید و برای کودکان زیر ۵ سال از قطره سرفه و آب نبات استفاده نکنید چون احتمال خفگی می رود.
به کودکان خود می توانید عسل بدهید تا بهبود کامل پیدا کنند.

توجه

به کودک زیر یک سال عسل ندهید.

بیشتر بخوانید: درمان لارنژیت | درمان خانگی بیماری حنجره یا بیماری لارنژیت

برای جلوگیری از گلودرد چه باید کرد؟

  • از کسانی که بیماری آنفولانزا و یا گلودرد استرپتوکوکی دارند دوری کنید.
  • دست های خود را مرتب بشوید.
  • از خوردن غذاهای تند و اسیدی اجتناب کنید.
  • از کشیدن سیگار مخصوصا سیگار های الکترونیکی پرهیز کنید.
درمان های بدون نسخه

وقتی استفاده از داروهای طبیعی برای درمان گلو درد موثر نبود می توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد.

  1. استامینوفن تسکین دهنده درد است و می تواند گلودرد را تسکین دهد. برای کودکان هم تجویز می شود.
  2. پاستیل یا اسپری های بی حس کننده که می تواند درد را تسکین دهد.
  3. قرص های طبیعی گلو و شربت های سرفه را نیز می توان استفاده کرد.
چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی، سیاه سرفه و دیفتری تنها عامل درصد کمی از گلو درد هستند، که احتیاج به درمان پزشک دارند.
در مورد گلو درد شدید، مانند گلودرد همراه با تب یا هنگامی که لوزه های متورم گلو مسدود باشد به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *