پوست و مو, زیبایی

راه هایی برای جلوگیری یا درمان جوش و آکنه

این پست چقدر براتون مفید بود؟

جوش زدن

بوجود آمدن جوش های پوست بیشتر در ناحیه صورت و سرشانه ها دیده می شود. عوامل مختلفی برای بوجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست وجود دارد مثل: استرس، عصبانیت، استفاده کردن از غذا های چرب، استفاده کردن از لباس های تنگ، استفاده از شامپو های نامناسب و…

 

جوش و آکنه

داشتن پرهیز غذایی مناسب

قبل از اینکه به سراغ انواع داروهای شیمیایی و داروهایی گیاهی بروید. بهتر است اول به سراغ تغییر وضعیت هورمونی بدن خود بروید، تا مانع از جوش جوشی شدن بدن خود شوید. با نگاهی کوتاه به رژیم غذایی‌تان بهتر متوجه بوجود آمدن جوش هایتان می شوید.

مثلا: خوراکی‌ها و تنقلاتی که روی میز کارتان یا اتاقتان خودنمایی می‌کنند، غذاهایی که هر روز در سفره خود به صورت رنگارنگ و هوس انگیز می‌چینید و موادغذایی که در  کابینت‌های خانه‌ خود را پُر کرده اید، می توانند دلیل اصلی در پیداشدن آکنه روی پوست شما باشند.

اگر گرمای داغ تابستان، با رژیم غذایی شما دست به یکی کرده اند و باعث بروز آکنه‌های روی پوست صورت و بدنتان و همچنین بیشتر شدن آنها شده است، بهتر است به این توصیه‌ها گوش فرا دهید. شما با ایجاد کردن تغییرات کمی در الگوی غذایی‌تان، می‌توانید بدن خود را از چربی‌ها پاک‌سازی کرده و از بروز آکنه‌های تازه همچنین پیشگیری کنید.

جوش و آکنه

پیدا کردن علت جوش ها

نان‌‌ها به‌ خصوص استفاده کردن از نان سفید و شیرینی‌هایی که با آرد سفید درست می‌شوند، باعث می شود بدن شما جوش‌جوشی شود. محققان دریافته اند، مصرف موادغذایی حاوی گلوتن و همچنین مصرف کردن آرد سفید، باعث ایجاد آکنه بر روی پوست‌ها می شود. در بسیاری از مواقع، آکنه وقتی بوجود می آید، که بدن شما به ماده غذایی خاصی آلرژی نشان می‌دهد. پس بهتر است تا مدتی خوراکی‌هایی که در طول روز مورد مصرف قرار می دهید را روی یک تکه کاغذ فهرست کنید و با مقایسه کردن با موادغذایی که در روزهای دیگر مصرف کرده‌اید، علت جوش‌زدن پوستتان را می توانید پیدا کنید.

موادغذایی قند‌دار، درست مثل کربوهیدرات‌های ساده(شامل: نان‌های سفید، برنج سفید، نوشابه، آب نبات، شکر و همچنین شیرینی های قنادی)، پوستتان را دچار جوش‌جوشی شدن می‌کنند. بررسی‌هایی که محققان بابت این موضوع انجام داده اند، نشان دهنده آن بوده است که  شکلات‌هایی که دارای کاکائو بوده است، بیشتر از دیگر انواع مختلف شکلات‌ها، زمینه را برای پیداشدن آکنه‌ها فراهم می سازد.

استفاده از شوینده مناسب برای رفع جوش و آکنه

شوینده‌‌ی مخصوصی که هر روز پوست خود را با آن می‌شویید، تاثیر بسیار زیادی بر میزان وجود آکنه‌ها دارد. شاید لازم باشد که شوینده‌ایی که برای پوستتان استفاده می کنید، را تغییر دهید. البته شاید امکان دارد که طولانی‌شدن زمان استفاده‌ شما از یک محصول، دلیل از دست‌رفتن تاثیر شوینده بر پوست شما باشد.

استفاده از چای سبز

مصرف کردن چای سبز و حتی پاک‌کردن پوست بوسیله پنبه آغشته به چای سبز، می‌تواند به پاک‌سازی کردن بهتر پوست شما کمک بسزایی کرده باشد و از جمع شدن چربی‌ها  و ایجاد جوش و آکنه در پوست شما جلوگیری کند.

استفاده از دمنوش بابونه برای رفع جوش و آکنه

گذشته از این مورد حتی به غیر از مصرف کردن دمنوش بابونه، شما هم می‌توانید بخور بابونه را نیز مورد امتحان قرار دهید و با تکرار این درمان، میزان چربی پوست خود را منظم و ثابت کنید.

استفاده از لیمو ترش و سرکه

حتی با استفاده کردن و کمک لیموترش یا سرکه سفید، هم می‌توانید پوستی که عرق کرده است را به خوبی تمیز و پاکسازی کنید. پس بهتر است بعد از برگشتن به خانه، حتما از یکی از این دو ماده عالی برای تمیز کردن و براق‌کردن پوست خود کمک بگیرید.

استفاده نکردن از لبنیات چرب برای رفع جوش و آکنه

استفاده کردن از لبنیات چرب و همچنین پنیرهای خامه‌ای، باعث زیاد شدن و چند برایر شدن آکنه‌های صورت و بدنتان می شوند. بخصوص که اگر یک پوست خود به خود چرب باشد آن زمان بیشتر از قبل پوست‌شان دارای جوش‌ها زیادتری می شود، بهتر است مصرف این مواد غذایی به صورت چرب را از خود دور کنید. و از مواد و لبنیات کم چرب استفاده شود.

رفع جوش و آکنه

در آخر گفته ها

درست است که تحقیقات نشان داده که خوراکی‌های چرب، باعث جوش جوشی شدن پوست می شود، اما با کمک چربی‌های غیراشباع، شما می‌توانید طراوت و شادابی را به پوست‌‌ خود دوباره برگردانید. برخی از پژوهشگران و متخصصان پوست، مصرف مکمل امگا۳ را به‌عنوان راهی برای خلاصی پیداکردن از شر آکنه معرفی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *