سوپ و غذای گیاهی

قارچ خوراکی از خوشمزه ترین غذاها!

این پست چقدر براتون مفید بود؟

عجیب ترین خوراکی خوشمزه دنیا!

قارچ یکی از عجیب‌ترین خوراکی های دنیا می باشد! می توان گفت این ماده‌ که شبیه به گوش‌ شما است، دارای خاصیت و خصوصیات فراوانی می باشد.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما ۱۴۰,۰۰۰ نوع قارچ خوراکی در دنیا وجود دارد که علم ۱۰ درصد از آن‌ ها را شناسایی کرده است و فقط در مورد ۱۰۰ نوعشان می توان گفت که تحقیق شده است. پس دنیای شگفت‌انگیز قارچ‌ ها هنوز برایمان کشف نشده است.

کالری و ویتامین های قارچ خوراکی

 

بهتر است بدانید که ویتامین D به سختی در سبزیجات پیدا می‌شود، اما قارچ سرشار از ویتامین D می باشد و می توان گفت این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر هم بسیار کمک می‌کند. همچنین  این گیاه مقدار زیادی کلسیم و فسفر را دارا می باشد. حال بگویید حاضرید از خیر این ماده مغذی با این همه ویتامین و خاصیت بگذرید؟ بگذریم که خیلی هم خوش طعم می باشد!

انواع مختلف قارچ خوراکی

قارچ را می توان به عنوان یک خوراکی خوشمزه‌ دانست که انواع مختلف و متنوعی نیز دارد. البته بگوییم که خانواده قارچ‌ها کلٱ به دو دسته خوراکی و سمی تقسیم می‌شوند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما یال شیر، مرغ جنگلی، کامبوجا و گانودرما همه نوعی از قارچ هستند آن هم با این نام‌های جالب!

 

خواص و فواید قارچ

 

هر چه از خواص قارچ خوراکی گفته شود کم می باشد و بهتر است شما هم کمی از خواص این ماده خوشمزه را بدانید. می توان گفت قارچ‌های خوراکی با انواع مختلفی که دارند، می‌توانند بسیاری از بیماری‌های ما را به راحتی درمان کنند.

 

۱_ زیبایی پوست و مو

 

می توان گفت این گیاه منبع غنی از ویتامین D می باشد و شما می‌توانید از این ماده خوراکی به صورت موضعی و یا خوردنی برای درمان کردن آکنه‌های پوستی خود استفاده کنید.

همچنین آهنی که در قارچ موجود می باشد، یک ماده معدنی و حیاتی است و در تشکیل سلول‌های قرمز خون نقش بسیار زیادی دارد. پس خوردن این گیاه باعث می شود تا رشد مو تقویت پید ا کند و همچنین از ریزش مو نیز پیشگیری کرده و آن را برطرف می کند.

 

۲_ کاهش وزن و لاغری

 

پروتئینی که در قارچ وجود دارد دارای کربوهیدرات کمی می باشد و همچنین بدون چربی و کلسترول و سرشار از فیبر است. با این ترکیب فوق‌العاده‌ای که این گیاه دارد می تواند به کاهش وزن و لاغری شما کمک بسیاری ‌کند.‌

 

۳_ مفید برای دیابت

 

این گیاه دارای چربی و کلسترول نمی باشد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و دارای کربوهیدرات کمی هم است. به علاوه، قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی را نیز دارا است که به شکستن قند و نشاسته‌ موجود در غذا بسیار کمک می‌کنند. معمولا افراد مبتلا به دیابت با مشکلات عفونی مواجه می باشند، آنتی‌ بیوتیک‌ های طبیعی موجود در این ماده مغذی می تواند به درمان کردن این عفونت‌ها کمک لازم را کند.

 

۴_ خداحافظی با پوکی استخوان

 

همانگونه که گفتیم قارچ خوراکی یک منبع غنی از ویتامین و به خصوص کلسیم می باشد. این ماده ارزشمند برای قدرت و استحکام استخوان‌ ها بسیار پر فایده‌ است. اگر این گیاه را به طور مداوم در رژیم غذایی‌ خود قرار دهید، خطر ابتلا به پوکی استخوان و همچنین درد مفاصل را تا حد بسیار زیادی کم می‌کنید.

 

۵_ سلامت استخوان گوش

به خاطر داشتن ویتامین D که در قارچ وجود دارد می تواند برای سلامتی استخوان ها به خصوص استخوان های کوچک و ریزگوش بسیار حائز اهمیت باشد و سلامت آنها را تضمین کند.

 

۶_ کنترل فشار خون

 

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که این گیاه مقدار زیادی از پتاسیم را دارا می باشد. که این ماده می تواند به گشاد شدن رگ‌ ها کمک کرده و کشش و فشار رگ‌ ها را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه هم فشار خون را پایین می‌ آورد. چرا که فشار خون بالا عوارض و خطرهای مرگ‌آوری همچون سکته و حمله‌ قلبی را در پی دارد.

قارچ خوراکی

۷_ تنظیم کلسترول بدن

 

شاید برایتان عجیب باشد اما قارچ کلسترول و چربی در خود ندارد و میزان کربوهیدراتش هم بسیار کم می باشد. پس با مصرف کردن آن مقدار زیادی پروتئین کم‌چرب به بدنتان خواهید رساند. از خواص دیگر قارچ هم می توان به فیبر و آنزیم‌های خاصی که در آن وجود دارند اشاره کرد. چرا که می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک بسیاری ‌کند.

 

۸_ درمان کم‌ خونی به وسیله قارچ خوراکی

 

این گیاه یک منبع مناسب آهن می باشد و حدود ۹۰ درصد این آهن توسط بدن ما جذب می ‌شوند. در نتیجه هم با جذب کردن آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری هم تولید کند. پس دیگر لازم نیست نگران کم‌ خونی و فقر آهن خود باشید، به جای آن به آشپز خانه‌ خود بروید و یک سوپ قارچ خوشمزه آماده کنید و نوش جان نمایید!

 

۹_ ماده ضد سرطان

 

قارچ می تواند دو نوع سرطان شایع در خانم‌ها و آقایان، یعنی سرطان سینه و سرطان پروستات را درمان ‌کند. می توان گفت این ماده مغذی سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه است. این مواد دارای خاصیت ضد سرطانی می باشند.

همچنین با تخقیقاتی که بر این گیاه انجام شده ثابت شده است که می توان برای درمان تومور هم از آن استفاده نمود.

 

از مضرات قارچ خوراکی

 

_ باید گفت که همه قارچ‌ ها خوراکی نمی باشند و بسیاری از آن‌ها سمی بوده و باعث بیماری یا مسمومیت در بدن فرد می‌شوند.

_ یک قارچ سمی در غذا می‌تواند باعث ایجاد بی‎هوشی، مسمومیت گوارشی، تهوع، استفراغ، تشنج، درد شدید و حتی دیوانگی شود.

_ مصرف کردن بیش از حد این گیاه هم می‌تواند علاوه بر خستگی، باعث خارش و حساسیت پوستی و حتی سردرد در فرد شود.

_ زیاده‌روی کردن در مصرف قارچ باعث ایجاد غلظت خون می‌شود.

_ کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند، باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ پرهیز نمایند.

_ مصرف کردن این ماده غذایی به علت اینکه دیر هضم مى‌شود، براى افراد سالمند، زنان باردار و شیرده مناسب نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *