زیبایی

لاک ناخن و واقعیات پزشکی آن!

این پست چقدر براتون مفید بود؟

لاک ناخن

می توان گفت امروزه زیبایی و زیبا بودن یکی از رکن ها و اصلی ترین موضوع در بین خانم ها به خصوص خانم های جوان می باشد. خانم ها علاقه دارند که زیبایی خیره کننده ایی داشته باشند و به همین منظور از هر روشی برای زیبایی خود استفاده خواهند کرد. یکی از آن، روش های زیبایی دادن به دستانشان می باشد. که با لاک زدن، مانیکور کردن و از این قبیل کارها علاقه دارند زیبایشان دو چندان شود. در این مطلب سعی داریم راجب لاک زدن ناخن و اینکه آیا از نظر پزشکی این کار صحیح می باشد یا خیر؟ امیدواریم این مطالب فایده برای شما داشته باشد.

بهتر است دفعه بعد که قصد استفاده کردن از لاک ناخن را داشتید کمی دوباره راجب این کار فکر کنید. چرا که سه ماده شیمیایی که برای انسان به شدت سمی هستند در بیشتر لاک‌های ناخن وجود دارند و برخلاف باورهای برخی افراد حتی می‌توانند به درون بدن هم نفوذ پیدا کنند.

می توان گفت پوست یکی از بزرگ‌ترین اندام بدن انسان به حساب می آید و تقریباً هر چیزی که با آن در تماس باشد را به بدن جذب می‌کند. اگر به دلیل سخت بودن ناخن‌ها فکر می‌کنید آن‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم می باشند و این مواد وارد بدن شما نمی‌شوند، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید.

بستر کوتیکول که اطراف ناخن‌ها قرار دارد به نرمی دیگر بخش‌های پوست می باشد و حلال‌های موجود در لاک‌های ناخن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا میزان جذب توسط ناخن‌ها افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که لاک ناخن برای مدت زمان طولانی‌تری می‌تواند روی ناخن‌های افراد باقی بماند و البته بگوییم که احتمال نفوذ مواد مضر به بدن هم افزایش پیدا می‌ کند.

اما کمی فکر کنید ببینید آیا ارزشش را دارد؟

وقتی که متوجه شدید لاک ناخن سرشار از مواد شیمیایی سمی می باشد، به احتمال زیاد پاسخ شما منفی است. می توان گفت یکی از مواد شیمیایی سمی موجود در لاک ناخن در رنگ‌ها و آفت‌کش‌ها وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک عامل سرطان‌زا در جهان شناخته می‌شود.

یک ماده سمی دیگر هم وجود دارد که با دیابت و اختلال تیروئید پیوند خورده است، در شرایطی که ماده دیگر در آتش خاموش کن‌ها هم یافت می‌شود و طی یک پژوهش با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که می‌تواند باعث ناهنجاری‌های استخوانی نیز شود.

تنها بوی لاک ناخن مورد علاقه شما نیز می‌تواند به شما بگوید که دارای مواد شیمیایی مختلفی است که هیچ‌کدام از آن‌ها نه تنها سودی برای سلامت شما ندارند، بلکه حتی مضر هم می باشند.

تولوئن موجود در لاک ناخن

بهتر است بدانید که تولوئن یکی از پر استنشاق‌ترین مواد مخدر ها به حساب می آید. تولوئن در چسب‌ها و رنگ‌ها هم وجود دارد. مسمومیت ایجاد شده با این ماده شیمیایی می‌تواند باعث رابدومیولیز شود. می توان گفت که در این بیماری، الیاف ماهیچه مورد تخریب قرار می گیرند و محصولات زائد آن‌ها نیز وارد جریان خون می‌شود و این در شرایطی قرار دارد که کلیه‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ای سریع کار خود را انجام دهند تا بتوانند آن‌ها را از بین ببرند. بیماری کلیوی یا نارسایی کلیوی هم می‌توانند در نتیجه این شرایط به این بیماری مبتلا شوند.

به خاطر این موضوع، استفاده از لاک ناخن، به ویژه در فضاهای بسته، می‌تواند بسیار هم خطرناک باشد. اگر فردی مشغول به کار در یک سالن زیبایی است و روزانه با لاک ناخن کار می کند، بهتر است بدانید که در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.

فرمالدئید موجود در لاک ناخن

سازمان حفاظت از محیط زیست در آمریکا فرمالدئید را به عنوان «یک ماده سرطان‌زای احتمالی» برای انسان ها طبقه‌بندی کرده است. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و انسانی، موسسه ملی سرطان آمریکا اعلام داشته است که فرمالدئید ممکن است باعث ایجاد لوسمی (سرطان خون)، به ویژه لوسمی میلوئید حاد در انسان‌ها شود. لوسمی میلوئید حاد نوعی از سرطان می باشد که مغز استخوان را درگیر خود می‌کند.

تری‌فنیل فسفات موجود در لاک ناخن

تری‌فنیل فسفات (TPHP) را برای چسبندگی بهتر لاک به ناخن استفاده می کنند و در این محصول اضافه می کنند. در مطالعات انجام شده در ای باره می توان گفت که این ماده شیمیایی به شکلی مخفیانه می تواند محرکی برای چاقی باشد. این ماده می تواند سلول‌های تمایز نیافته را از تبدیل شدن به سلول‌های استخوانی باز دارد و باعث تبدیل شدن آن‌ها به سلول‌های چربی شود.

پژوهشگران در طی تحقیقاتی که انجام داده اند درباره این موضوع، دریافته اند که تری‌فنیل فسفاتی که در لاک ناخن وجود دارد به صورت مستقیم از ناخن می تواند جذب ‌شود یا امکان ورود آن به بدن از طریق هوایی که تنفس می‌شود نیز وجود دارد.

مراقب سمومی که در لوازم آرایشی دیگر وجود دارند باشید

خوب است بدانید که لاک ناخن تنها محصول دارای مواد خطرناک نمی باشد. این را هم بدانید که تولیدکنندگان بر نمی گردند و حقیقت را درباره آنچه برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، را بازگو نمی کنند. از این رو، باید شما خودتان در انتخاب محصولات آرایشی دقت لازم را داشته باشید و بهتر است از برندهای معتبر در این زمینه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *