زیبایی

لک های پوستی چرا و چگونه به وجود می آیند؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

عوامل بوجود آمدن لک صورت

لک های پوستی دارای انواع مختلفی می باشد که می توان به: کک و مک، لک های دوران بارداری و لک های ناشی از تابش نور آفتاب و همچنین افزایش سن اشاره کرد. و هر کدام شیوه درمانی خاص خود را دارد.

“علت بوجود آمدن لک صورت” چیست؟

خوب است بدانید که رنگ پوست به وسیله رنگدانه ایی به نام ملانین فراهم مي شود. رنگدانه ملانین بعنوان یک پلیمر مخلوط تعریف می شود. به دلیل بوجود آمدن اختلال در توزیع رنگدانه ها امکان آن وجود دارد که لکه های پوستی، کک و مک، خال و لکه های مرتبط با سن ایجاد شود. لکه های پوستی که امکان دارد در پی عوامل مختلف بوجود آید.

انواع لک های پوستی

۱_ ملاسما یا همان لک حاملگی

یکی از رایج ترین دلایل بوجود آمدن لک صورت می باشد و اغلب در خانم های مراجعه کننده براي درمان لک صورت، دیده مي شود. که می توان گفت یک لک اکتسابی قهوه ای رنگ می باشد و بصورت آهسته و به مرور ایجاد می شود.

چون بیشتر در زنان باردار شایع می باشد به این منظور به لک حاملگی نیز معروف می باشد. این لک ها در زنان مجرد و مردان کمتر دیده شده و بیش تر در پیشانی و چانه شخص دیده مي شود و در اشخاصی که پوست سبزه دارند مشخص است.

تیرگی یا لک پوستی معمولاً بعد از زایمان کردن از بین می رود اما امکان آن هم هست که ماه‌ها و یا سال‌ها نیز بر روی پوست باقی بماند.
در خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده مي کنند، شایع می باشد.

۲_ کک مک یا فرکل(FRECKLE):

از عواملی که در بوجود آمدن این بیماري دخالت دارند، می توان به: عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و همچنین عوامل هورمونی اشاره کرد. یکی از مهمترين عواملی که باعث بوجود آمدن کک و مک می شود، می توان به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اشاره کرد. این کار باعث بیشتر شدن این نوع لک ها نیز مي شود. در خانم های باردار و یا افرادی که در سن بلوغ هستند نیز نمایان می شود.

۳_ لک های پوستی پیری:

می توان گفت که وجود لک های پیری ارتباطی با بالا رفتن سن ندارد، بلکه به قرار گرفتن در معرض مستقیم نور افتاب مربوط مي باشد.
لکه های پیری را می توان، کک و مک های ناشی از نور آفتاب دانست، و بیشتر بر پشت دست ها دیده می شوند. وجود داشتن این لکه ها در افراد مسن، یک امر عادی می باشد، ولی این را هم بدانید که در اثر تماس زیاد با آفتاب، این امکان وجود دارد که در اواخر دهه های سوم، چهارم و پنجم زندگی هم بوجود آیند.

حتی قرار گرفتن، در معرض آفتاب، آن هم به مقدار کم، هم باعث ایجاد لکه های پیری می شوند. این را می دانیم که نور خورشید دارای پرتوهای فرا بنفش می باشد که باعث می شود پوست، برنزه و یا سوخته شود.

۴_ کمبود ویتامین B۱۲:

در اثر کمبود ویتامین B۱۲ لکه لکه هایی در پوست بوجود می آیند که می توان گفت که این اتفاق در نژادهایی با پوست تیره رواج بیشتری دارد.

۵_ مصرف داروها:

خوب است بدانید که بیماري ها و داروهای خاص نیز می توانند عاملی براي بوجود آمدن لک های پوستی باشند. با قطع کردن دارو این امکان هست که لک ها تا حد زيادي بهبود پیدا کنند و حتی ممکن است کمرنگ تر و محو نیز شوند.

مصرف این داروها می تواند باعث ایجاد لک بر روی پوست شوند: کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان، استفاده طولاني‌مدت قرص ماینوسیکلین در طول درمان باعث ایجاد جوش و غرور جوانی، سبب تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز مي شود.

۶_ لک ناشی از التهاب پوست:

این نوع لک‌ها بیشتر بعد از التهابات پوستی که در اثر بیماري هایی مانند لیکن پلان( بیماري التهابی پوست و دهان)، لوپوس اریتماتویا( بیماري التهابی بافت همبند پوست)، پس از سوختگی پوست در اثر افتاب سوختگی یا سوختگی خفیف با عوامل ديگر، ساییدن پوست براي از بین بردن اسکار( جای زخم)، جوش غرور جوانی دست کاری شده و فرو رفتگی پوست در همان محل به وجود می آیند.

این لک ها بیشتر در افرادی که پوست تیره و سبزه دارند شایع می باشد. در نواحی باز بدن مثل صورت بیشتر نمایان می شود.
لک های پوستی

۷_ بیماری ها:

لک هایی هم هستند که در اثر بیماري هایی همچون: آسم، نارسایی کبدی و کلیوی که در حین حملات آسماتیک. این لک ها سه تا چهار روز حداقل بر روی پوست باقی می مانند.

۸_ عوامل متفرقه:

از دیگر دلایلی که باعث ایجاد لک های تیره ی پوست می شوند می توان به: لک های ارثی، لک اطراف دهان، لک اطراف چشم و لک در ناحیه پیشانی، لک روی گونه، لک روی بینی و لک های کوچک قهوه ای در نقاط گوناگون بدن اشاره کرد که این موارد می توانند همراه یا بدون علائم هم باشند.

دلایل مختلف زیادی نیز در رابطه با ایجاد لک روی صورت و بدن موثر می باشند که به علت نادر بودن آنها، ضرورتی برای یادآوری آن ها نمی باشد، ولی در احتمال بروز حتمٱ به پزشک مراجعه کنید.

درمان لک‌ها

برای درمان کردن لک هایی که در بالا ذکر کردیم راه حل جداگانه ایی باید انتخاب کرد و مورد انجام قرار داد. پس بهتر است برای درمان لک های پوستی خود به پزشک مراجعه کنید. تا بتوانید بهترین درمان را شناسایی کرده و انجام دهید.

بهتر است برای بعضی لک ها که امکان پیشگیری دارند کاری انجام دهید به طور مثال: قبل از اینکه جلوی نور آفتاب قرار بگیرید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. این را هم بدانید که کرم ضد آفتاب به عنوان، پایه و اساس شیوه های درمانی لک های پوستی به شمار می رود و شما می توانید بدون اینکه دچار عوارضی شوید در بیشتر مشکلات پوستی خود از آن استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که باقی می ماند بهتر است از داروهای ضدلک و کرم های لایه بردار هم با تجويز پزشک استفاده کنید.

اگر شخص بتواند به خوبی از ضدآفتاب ها نهایت استفاده را ببرد و مراقبت های لازم را با آن انجام دهد، احتمال بازگشت این لک ها می تواند بسیار کاهش پیدا کند.

هرگز اجازه ندهید اشخاص غیرمتخصص یا آرایشگاه ها، براي درمان لک صورت شما درمانی انجام دهند و کرم ضد لک یا دارویی برای‌تان تجویز کنند. چون امکان دارد ترکیباتی که در کرم و داروها وجود دارد با پوست شما سازگار نباشد و مشکلات عدیده‌ایی را برایتان بوجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *