پوست و مو, زیبایی

چین و چروک های بارداری و رفع مشکلات ناشی از آن

این پست چقدر براتون مفید بود؟

خانم های محترم می دانند که زیبا ترین دوران زندگی یک زن زمانی است  که حامله می شوند و موجود کوچک و دوست داشتنی را با خود حمل می کنند ولی بجز این زیبای ها باید به نکته نه چندان خوشایند این دوران فکر کرد و آن چیزی نیست جز چین و چروک دوران بارداری.

این چین و چروک را در ۷۵ تا ۹۰ درصد زنان باردار در اواخر دوران بارداری و پایان آن میتوان دید. رنگ این چین و چروک ها بستگی به رنگ پوست شخص دارد و ممکن است به رنگ صورتی، ارغوانی یا قهوهای باشد. هیچ خطر جانی برای مادر یا جنین ندارد. ولی بخاطر شکل بدی که دارد در مادر ایجاد اضطراب و تشویش می کند. این خطوط  در نقاطی که چربی جمع شده است نمایان می شود. مانند شکم، ران ها، سینه ها و بازو.

علت ایجاد چین و چروک های بارداری

این خطوط برای افزایش وزن سریع در پایین تنه و ران ها در دروان بارداری ایجاد می شوند.

همان طور که میدانید کلاژن و الاستین موجود در پوست، کار حفظ شکل و سفتی پوست را دارند و با این افزایش وزن تا سرحد پاره شدن می روند.

لایه قابل مشاهده پوست همان کوریوم که زیر اپیدرم قرار دارد. با کشیده شدن فیبرهای الاستیک در کوریوم ضعیف می شوند و بطور طبیعی  سطح کورتیزون تولید شده در سه ماه  آخر بارداری زیاد می شود.

چین و چروک های بارداری

وقتی این فیبر ها از هم جدا شوند، پوست در نتیجه این جدا شدن کشیده می شود و کلاژن زیادی تولید می شود و اسکاری روی پوست باقی می ماند و به شکل چین و چروک خود را نشان می دهد.

درمان چین و چروک های بارداری

توجه داشت باشید که این چین و چروک ها هیچ درمان قطعی ندارند و روند ایجاد اسکاری که در پوست شکل گرفته قابل برگشت نیست، ولی با گذشت زمان  این چین و چروک ها کم رنگ تر و صاف تر می شوند.

کرمهای دارای استروئید مثل هیدروکورتیزون یا کرم های ترتینوئین، را در دوران بارداری نباید استفاده کرد. این کار بخصوص در سه ماه اول بارداری بسیار مهم است. چون جنین در این سه  ماه بیشتر از هر زمانی آسیب پذیر است.

اما تکنیک های جدید مانند جراحی پلاستیک مثل درمابراسیون یا لیزر می توانند در از بین بردن این خطوط موثر باشد. ولی همین طور که می دانید بسیار گران است و دوام آن برای همیشه نیست.

بارداری

اگر مادر شما در دوران بارداری خود دچار چین و چروک ناشی از بارداری بوده، امکان اینکه شما هم در دوران بارداری به این عارضه دچار شوید. به این عامل، عامل ژنیتکی می گویند. عوامل  دیگری نیز وجود دارد که در چین و چروک ناشی از بارداری  نقش مهمی دارد.

این عوامل عبارتنداز : وزن، نوع پوست، نوع تغذیه در دوران بارداری و شدت ایجاد این خطوط.

راه هایی برای کمتر کردن این چین و چروک ها

پوست های که آب کافی دریافت کنند و سالم باشند راحت تر کشیده می شوند و کمتر اسیب می بینند، پس نوشیدن آب فروان و خوردن غذاهایی که ویتامین c, ویتامینi, روی و سیلیس دارند که در تولید کلاژن نقش دارد خوب است.

برای تسکین خارش و خشکی پوست میتوان از لوسیون ها یا کرم ها و دیگر درمان های موضعی به لایه کورین پوست استفاده کرد.

اگر پوست را مرطوب کنید از ناراحتی حاصل از بروز چروک ها می کاهیم.

توجه داشته باشید به محض دیدن این خطوط برای درمان آن فکری بکنید تا بتوانید تا حد زیادی از شدت آن بکاهید ولی از مصرف کرم ها و لوسیون ها بدون مشورت پزشک خودداری کنید. چرا که ممکن است این مواد برای شما و جنین مضر باشد و جذب آن به جنین در حال رشد آسیب برساند.

برای ماساژ از روغن های طبیعی مانند روغن جوانه گندم و جوجوبا که حاوی ویتامین i هستند، استفاده کنید. به ترمیم لایه اپیدرم کمک می کند  و همچنین جریان خون را  در اطراف شکم افزایش داده و باعث می شود ترمیم بهتر  انجام گیرد.

برخی از بی نظمی های هورمونی یا مصرف بعضی داروها باعث چین و چروک های بارداری می شوند.

حرف آخر

به طور کلی باید گفت کرم های ضد چروک یا مرطوب کننده یا ضد اسکار نمی توانند به طور کامل چروک را از بین ببرند و مواد آرایشی هم نمی توانند  آن را به طور کامل بپوشانند. ولی توصیه ما به زنان باردار این است که در همان ابتدا که چروک ها را دیدن از مایعات که ویتامین i دارند استفاده کنند و بعد از حمام و خشک کردن بدن از انها استفاده کنند.

نوشیدن چای و قهوه بخاطر کافئین باعث از دست دادن آب پوست می شود و پوست را در برابر جین و چروک های ناشی از بارداری آسیب پذیرتر می کند. بدانید که این چروک ها با گذشت زمان کم رنگ می شوند ولی برای پیش گیری بهترین و راحت ترین راه حفظ سلامت پوست است.

چین و چروک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *