مراقبت و سلامتی

راه حل مناسب برای مواجهه با درد معده در زمستان

درمان درد معده
این پست چقدر براتون مفید بود؟

اگر با تغییر دما هوا، احساس درد می کنید، مصرف داروی مسکن معروف به NSAID یا داروهای ضدالتهابی که هورمونی نیستند، می توانند موقتاََ کمک کننده باشند. ولی متاسفانه با مصرف مسکن ها ممکن است احساس سوزش، سر دل موجب آزار شما بشود. آیا شما هم با این مشکل رو برو شده اید؟ با ما همراه باشید تا با چند درمان خانگی بهبود سوزش معده آشنا شویم.

درمان درد معده

داروی های NSAID برای درد معده

داروهای NSAID، موجب کاهش تولید مواد شیمیایی در بدن به نام پروستاگلاندین می شوند. آنها نیز عامل درد و التهاب در بدن هستند. NSAID ها مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن با توانایی که دارند، از تولید اسید جلوگیری می کنند، این امر باعث می شود، معده برای محافظت از خود در برابر اسیدهای معده، زخمی شوند. اگر چه اسیدها در معده، هضم و جذب غذا را انجام می دهند. اما این داروها باعث می شود که پوشش محفاظتی معده، کم و به معده شما آسیب وارد آید.

توضیح عملکرد NSAID ها قدم به قدم:

مرحله ۱:

از آنجا که NSAID ها آنزیم های تولید پروستاگلاندین را قطع می کند. پروستاگلاندین عامل اصلی درد است، پس نقش درد در این جریان کاهش می یابد.

مرحله ۲:

پروستاگلاندین ها به عنوان یک نوع پوشش ژله ای از معده محافظت می کند. پس موقعی که این لایه از پوشش ژله ای از بین‌ برود، امکان آسیب به لایه آن وجود دارد.

مرحله ۳:

زمانی که اسیدهای ترشح شده و طبیعی در معده سرکوب می شوند، پوشش داخلی معده دچار التهاب می گردد.

مرحله ۴:

با گذر زمان، پوشش داخلی و ملتهب معده ممکن است یک رگ خونی یا مویرگی، پاره گردد و باعث خونریزی و زخم در مخاط شود.

مسکن هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن ممکن است، عوارضی چون ترشی و سوزش سردل ایجاد کند. مسکن ها یا NSAID ها، تولید لایه پوششی و محافظت کننده را کند کرده و مواد تشکیل دهنده آن پوشش و شکل آن را تغییر می دهند.

تعدادی از اثرات مسکن بر بدن شما:

  1.  زیاد شدن مواد ترش یا اسیدی در معده.
  2. توقف پروستاگلاندین ها، که محافظت دستگاه گوارشی هستند.
  3. پوشش محافظی معده، زیاد می شود و اسید وارد سلول ها شده و باعث التهاب می شود.

توصیه می شود که مسکن هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن که ضد االتهاب اند، را همیشه استفاده نکنید. زیرا خطر زخم معده را ۵ برابر زیادتر می کند.

چند راه حل جهت جلوگیری از ترشی و سوزش سردل در معده:

  • داروهای مسکن را کوتاه مدت استفاده کنید. در صورت استفاده همراه آب و با غذا صرف شود.
  • کشیدن سیگار و مصرف الکل را ترک کنید.
  • بهتر است بعد از ظهر و عصر از مسکن استفاده کنید.

از علائم مشکوک در صورت آسیب می توان به:

  1. درد شکم
  2. مدفوع تیره
  3. مدفوع خونی روشن
  4. از بین رفتن سریع اثر دارو

اگر حس کردید مدت طولانی به آرامبخش احتیاج دارید، شاید مشکل جدی تر باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. شاید پزشک بتواند، بعضی از داروها را به شما پیشنهاد کند، تا علائم ناراحت کننده شما، برطرف شود.

درمان درد معده

درمان درد معده

مشکل سوزش سر دل را آرام کنید.

اگر دائما دچار سوزش سر دل می شود. درمان آن را جدی بگیرید. در طولانی مدت و با بازگشت اسید به مری (ریفلاکس)، اسید معده، واقعاََ می تواند به مری شما آسیب برساند. با پزشک خود صحبت کنید و داروی مناسب، برای رفع مشکل خود تهیه کنید.

اسیدهای معده توسط آنتی اسیدها خنثی می شود.

با بهبود سریع اوضاع دستگاه گوارش به وسیله آنتی اسیدها، همچنان مری که دارای التهاب و تحت تاثیر اسید معده بوده است را درمان نمی تواند کند. به عنوان مثال: کربنات کلسیم به عنوان مسدود کننده، باعث کاهش receptor تولید اسید می شود: کربنات کلسیم به سرعت وارد عمل می شود و با کمک آنتی اسیدها، اسید معده را به مدت ۱۲ ساعت کم می کند. به عنوان نمونه داروهایی مثل فاموتیدین یا سایمتیدین.

مهارکننده های پمپ پروتون (PPI ها) که تولید اسید بلوک و التیام مری

آنها مسدود کننده اسید قوی تر از H2 هستند. receptor و زمان رسیدن به پوشش مری آسیب دیده، را ترمیم می کند. داروهایی مثل امپرازول، لانسوپرازول، پنتوپرازول و اسومپرازول.

برای برگشتن شدید اسید از مری، مهار کننده ای به نام، پمپ پروتون (امپرازول) effective بهترین درمان در حال حاضر است. سطح تحقیقات ایمن بودن شواهد را نشان داده است. انواع پمپ های پروترون یک جور کارکرد را نشان می دهند.

با همه این تفاسیر، از سالها پیش یعنی حدوداََ ۲۵ سال اخیر، امپرازول بدلیل کار کرد مناسب و سالم و درمان موثر برای برگشت اسید از مری و ترش شدن معده و سوزش سر دل، یک راه درمان عالی در حیطه پزشکی است.

دذر کنار مواد این داروهایی که نام برده شد توجه به این نکات نیز می تواند به درمان سوزش سر دل کمک کند.

برای درمان درد معده با سیگار خداحافظی کنید.

مصرف دخانیات موجب کاهش سطح بزاق دهان می شود و خشکی دهان باعث آزاد شدن اسید معده شده و احساس سوزش درد مری را موجب می شود. عواملی چون سیگار، همچنین باعث اسیدی شدن معده می شود و در نهایت ماهیچه هایی که در انتهای مری است، شل شده و شکاف بین معده و مری را می بندد.

دوری از غذاهای چرب و تند

در موقع مشکلات معده، از غذاهایی که مثل یک تحریک کننده قوی عمل می کند، صرف نظر کنید. غذاهای تند و پرچرب را از خود دور کنید. از شکلات، نعناع، قهوه، دوری کنید. مرکبات یا آب میوه ها، رب و کمپوت گوجه فرنگی، نوشیدنی های گازدار و پیاز ،معده شما را آزار می دهد.

استراحت بعد از خوردن غذا

توجه کنید بلافاصله بعد نهار و شام دراز نکشید. اگر هم عادت به چرت زدن و استراحت دارید، می توانید به صورت نشسته یا روی صندلی چرت بزنید. وعده غذایی خود را حتما ۲ تا ۳ ساعت قبل از خوابیدن، مصرف کنید. البته حتما غذا سبکی مصرف کنید.

تشک مناسب خواب برای درمان درد معده

دقت کنید که بدن شما نیاز دارد که سر شما، در سطح بالاتری از بدن باشد. بدین گونه برگشتن اسید از معده به سمت بالا سخت تر خواهد شد. تشک بالای سرتان را بالا ببرید یا از متکا بلند استفاده کنید.

توجه به دارویی که مصرف می کنید.

به مصرف داروهایی هر چند ساده توجه داشته باشید، زیرا داروهایی چون آسپرین، ایبوپروفن، برخی آرام بخش ها و داروهای فشار خون، موجب سوزش سردل و تحریک معده می شود. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید، چه داروهای موجب ایجاد مشکل در شما می شوند.

به اندازه غذا بخورید.

معده شما به اندازه ای اسید تولید می کند که غذا می خورید. پس بهتر است چند وعده و به اندازه کم غذا بخورید تا در معده اسید کمتری تولید شود. لازم نیست در معده شما بیش از اندازه غذا وجود داشته باشد.

درد

مصرف مشروبات الکل را ترک کنید.

ماهیچه هایی اطراف و انتهای مری وجود دارد که الکل باعث شل شدن آنها می شود و جوشش اسید در معده شما را بیشتر خواهد کرد. پس در صورت مصرف الکل بهتر از آن پرهیز نمایید.

وزن خودتان را کنترل کنید.

در پی مطالعاتی، ثابت شده است که افراد چاق که در پی رژیم غذایی بوده اند، بیشتر دچار سوزش سر دلشان می شوند. پس تا حد ممکن به کنترل وزن خود توجه نمایید.

اجتناب از لباس های تنگ

لباس های تنگ، موجب فشار آمدن به معده شما می شود، پس از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کرده و نپوشید. مثلاََ بستن کمربند می تواند، محتویات معده را بالا ببرد.

برای درمان درد معده از تنش دور باشید.

اضطراب، اسید معده شما را به جوش می آورد. خوردن بعضی مواد غذایی و حتی نوشیدنی، موجب رفع علائم در معده شما شده و مشکل شما را کاهش می دهد. در حقیقت به آرام شدن شما موثر است. مثلا مواد زیر به تسکین شما کمک می کند:

  • جویدن آدامس
  • موز
  • خربزه، خیار
  • آب کرفس
  • کاهو
  • هندوانه
  • شیر و ماست بدون چربی
  • زنجبیل
  • شیرین بیان
  • محلول جوش شیرین و سرکه سیب با آب

هشدار: در صورت تصمیم به استفاده از داروهای گیاهی و حتی شیمیایی، با پزشک مشورت کنید. داروی گیاهی، ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد و مشکلات جدی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *