مراقبت و سلامتی, میوه ها

شناخت خواص درمانی و عوارض میوه زردآلو

خواص درمانی زردآلو
این پست چقدر براتون مفید بود؟

زردآلو درختی کوتاه، پهن و دارای برگهای سبز روشن و شکوفه های سفید و گرده افشان است. زردآلو نارس سخت و بی طعم است اما میوه رسیده آن طعم مطلوبی و دلپذیری دارد. با ما همراه باشید تا با خواص درمانی زردآلو میوه ارزشمند آشنا شویم.

زردآلو مانند هلو، پوستی پرزدار و میوه ای گرد یا کمی بیضی شکل دارد و قسمت گوشته آن به رنگ زرد مایل به نارنجی است. میوه زردآلو رسیده را وقتی میخوردید، بسیار نرم و قوام دار است.

زردآلو دارای مواد مغذی فراوانی است و به همین دلیل آنرا به عنوان سالم ترین میوه جهان می شناسند. خشک شده آن را به عنوان برگه در: خورشت، آب میوه، مربا و زردآلو خشک خوراکی مصرف می کنند. برگه زردآلو را به ۲ روش خشک می کنند. بکار بردن گوگرد برای سرعت فرآیند خشک شدن، باعث خشک شدن سریعتر نسبت به فرآیند طبیعی آن می شود. زردآلو تهیه شده از فرآیند گوگرد، ماندگاری بالاتری نسبت به روش سنتی دارد.

زردآلو میوه ای بومی در کشورهای: ترکیه، پاکستان، ایتالیا، ایران، فرانسه، اسپانیا، مراکش، ایالات متحده، سوریه، مصر، یونان و چین است. فروانی زردآلو در ترکیه به حدی است که از این کشور به عنوان تولید کننده اصلی، زردآلو در دنیا نام برده شده است.

خواص درمانی زردآلو

از جمله مصارف دارویی آن در درمان: آسم، سرفه، خونریزی، رفع یبوست، التهاب چشم، ناباروری، عفونت های واژن و اسپاسم مناسب می باشد.

خواص درمانی زردآلو

بهبود بینایی

زردآلو منبع غنی از ویتامین A محلول در چربی (رتینول) است که در بینایی چشم بسیار تاثیر گذار است. تحقیقات نشان می دهد، رتینول زردآلو و بتا کاروتن نقش اساسی در درمان اختلالات چشمی دارند. نکته اساسی، اینکه در مورد بیماری های چشمی و پیر چشمی، بسیار موثر عمل می کند.

منبع خوبی از فیبر

فیبر موجود در زردآلو تازه یا خشک بسیار فراوان است. اگر زردآلو را در برنامه غذایی خود بطور منظم جای دهید، می تواند به درمان: دیابت، فتق مادرزادی، اضافه وزن و انواع سرطان ها کمک کند.

تحقیقات میدانی نشان داده اند که فیبر موجود در زردآلو، اسیدهای چرب را در خود حل می کند که این امر عاملی جهت بهبود هضم غذا می باشد.

خواص درمانی زردآلو

سلامت قلب از خواص زردآلو

مقدار پتاسیم موجود در زردآلو برای کارکرد درست قلب بسیار موثر است. پتاسیم موجود در زردآلو به تعادل الکترولیت در بدن کمک می کند و نتیجه این تعادل حفظ فشار خون مناسب بدن و حفظ و محافظت از قلب است. توصیه به خوردن زردآلو در برنامه غذایی معمولی و چه بیماران دارای مشکلات قلبی بسیار توصیه می شود. حفظ سلامتی قلب و پیشگیری از حملات قلبی از تاثیرات مصرف زرد آلو به شمار می رود.

رفع مشکلات پوست

زردآلو بطور ذاتی حاوی مقدار زیادی آب و املاح معدنی و چربی های محلول است. ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین A و C است و مواد مغذی گیاهی برای حفظ سلامت پوست سودمنداند. آب آن سلول های بدن را آبرسانی می کند و در نتیجه پوست با آب و مواد مغذی در سلامت کامل می باشد.

سلامت روده

میزان فراوانی فیبر محلول در زردآلو، موجب بهبود فعالیت و سلامت روده و کارکرد بهتر آن است‌. فیبرهای محلول در زردآلو باعث زیاد شدن حجم مدفوع و کمک به دفع و عملکرد بهتر دستگاه گوارش شده و باکتریهای روده با آزادی بهتری عمل می کنند.

سلامت استخوان

کلسیم مورد نیاز بدن از طریق غذایی که می خورید جذب می شود. جذب بهتر کلسیم در نتیجه به رشد مناسبتر استخوانها کمک می کند. همانطور که میدانید زردآلو سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است و کلسیم موجود در این میوه هم، نقش مهمی در رشد استخوان های شما دارد.

رشد مو از خواص زردآلو

لینولئیک اسیدها عامل اصلی رشد مو هستند. زردآلو نیز از اسید چرب ضروری یعنی لینولئیک اسید تشکیل شده است. لینولئیک اسید نیز در سلامتی و درخشان بودن موهای شما تاثیر شگرفی دارد. از طرف دیگر اسیدهای چرب موجود در زردآلو در تغذیه مناسب مو تاثیر می گذارد و پوست سر را در شرایط مطلوب نگاه می دارد و رشد مو را افزایش می دهد.

خواص درمانی زردآلو

خواص روغن زردآلو

از آنجا که اسید های چرب ضروری موجود در زردآلو بسیار پر اهمیت است، از دانه های این میوه برای تهیه روغن زردآلو استفاده می شود و با یک فرمولاسیون خاص در مصارف موضعی، مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار توصیه شده محصولات زردآلو

در طب سنتی، میزان استفاده از زردآلو بستگی به نوع و چگونگی صرف محصول دارد. برای لایه برداری پوست، ترکیب یک قاشق ماست و دو قاشق چایخوری پودر هسته زردآلو را با هم ترکیب کنید و بصورت خود، قرار دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

روش دیگر، بستگی به نوع پوست شما، یک قاشق چایخوری پودر هسته زردآلو را با گلاب مخلوط کنید و روی صورت یا گردن به مدت ۵ دقیقه بگذارید. می توان از ترکیب ۲ قطره روغن زردآلو و نارگیل بصورت مخلوط استفاده کنید و صورت خودتان را قبل خواب با آن ماساژ دهید.

عوارض جانبی زردآلو

استفاده از چند عدد زردآلو در روز برای بدن کافی است. مصرف بیش از حد زردآلو می تواند منجر به: استفراغ، تعریق، ضعف، گیجی و از دست دادن هوشیاری می شود.

علاوه بر مصرف بیش از حد زردآلو، مصرف زیاد دانه آن نیز خطرناک است چون به یک ترکیب سمی مثل سیانور تبدیل می شود که بسبار مهلک وخطرناک است.

خلاصه

زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است و از بدن در برابر آلودگی و نور خورشید، محافظت می کند. این‌ میوه تابستانی مانند یک ضد آفتاب عمل می کند. آنتی اکسیدان های موثر در زردآلو می تواند، چین و چروک و آفتاب سوختگی پوست را از بین ببرد. آب و املاح فراوان در زردآلو به آب رسانی سلوهای بدن کمک کرده و با واکنش های مناسب در بدن برای حفظ ضربان قلب و فشار خون مطلوب، لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *