تغذیه, خشکبار, درمان, غذا و مواد مغذی

فرق کشمش با مویز | چه فرقی بین کشمش و مویز وجود دارد؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه فرق بین کشمش با مویز را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”کشمش” link=”https://attarchian.com/product/%da%a9%d8%b4%d9%85%d8%b4-%d9%be%d9%84%d9%88%db%8c%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”مویز” link=”https://attarchian.com/product/%d9%85%d9%88%db%8c%d8%b2-%d8%a7%d8%b9%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

سه نوع از انگور خشک  که در میان مردم دنیا بسیار محبوب می باشد را می توان به: کشمش، کشمش سلطانی و مویز اشاره کرد. این انگورهای خشک شده سرشار از: ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری هستند و در غذاهای مختلف در سرتاسر جهان چه شیرین و چه شور استفاده می‌شوند. ما در این مقاله درباره تفاوت میان کشمش، سلطانی و مویز نکاتی را برای شما بیان کرده ایم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

درک تفاوت بین این ۳ می تواند گیج کننده باشد به ویژه برای کشمش و کشمش سلطان ها، زیرا تعاریف آنها در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در بعضی کشورها اصطلاح کشمش برای هر ۲ کشمش و سلطان استفاده می شود و برای تشخیص این دو، سلطان ها را کشمش طلایی می نامند. در اکثر کشورها کشمش و سلطانی بر اساس نوع انگور و روش فرآوری مورد استفاده متمایز می شوند.

فرق کشمش با مویز

فرق کشمش با مویز

کشمش

کشمش نوعی انگور است که در حدود ۳ هفته طول می کشد تا خشک شود. انگور با خشک شدن تیره می شود و رنگ قهوه ای تیره را به کشمش می دهد. طیف وسیعی از انواع انگور برای تهیه کشمش استفاده می شود. اندازه، طعم و رنگ به نوع انگور مورد استفاده بستگی دارد.

کشمش سلطانی

سلطانی از انگورهای سبز بدون دانه تهیه می شود و بر خلاف کشمش معمولاً قبل از خشک شدن در محلول روغنی می پوشانند تا فرآیند را تسریع کنند و به همین دلیل رنگ آنها اغلب روشن تر از کشمش و مویز است. برخی از سلطانی ها بدون محلول خشک کردن ساخته می شوند. خشک شدن این انگورها بیشتر طول می کشد  و تا ۳ هفته به رنگ قهوه ای تیره هستند. آنها اغلب به عنوان سلاطین “طبیعی” شناخته می شوند. این انگورها با یک ماده نگهدارنده به نام دی اکسید گوگرد پوشانده می شوند تا رنگ روشن انگور حفظ شود. سلطان‌ها معمولاً کوچک‌تر از کشمش هستند و از کشمش و مویز شیرین‌تر، آب‌ دارتر و روشن‌تر می باشند.

مویز

مویز به عنوان انگور ریز و خشک و برخلاف نامش بیدانه است. در واقع از خشک کردن انواع انگورهای کوچک و بدون هسته ساخته می‌شود و تا ۳ هفته خشک شدن آن به طول می انجامد. مویزها به دلیل اندازه کوچکشان طعمی شیرین و تند دارند و به غذاهای شیرین و خوش طعم شیرینی می بخشند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید مویز اعلا در عطاری انلاین[/info_box]

خواص کشمش، مویز و کشمش سلطانی

کشمش، سلطانی و مویز بسیار مغذی هستند و این به دلیل فرآیند خشک کردن است که محتوای آب را از ۸۰  درصد به ۱۵درصد کاهش می دهد. انگور در طی این فرآیند کوچک می‌شود و میوه‌ای خشک کوچک با مواد مغذی باقی می‌ میگذارد. از نظر وزن انگور خشک حاوی ۴ برابر: فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی انگور تازه است.

کشمش، سلطانی و مویز سرشار از قند طبیعی هستند و حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد قند دارند. کشمش، سلطانی و مویز همچنین مملو از فیبر و پتاسیم هستند و منبع عالی از ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان های قوی می باشند. از نکات منفی کشمش، سلطانی و مویز باید گفت که محتوای ویتامین C و ویتامین K به میزان قابل توجهی از گونه های تازه در هنگام خشک شدن انگور کاهش می یابد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خواص کشمش | آیا کشمش برایمان مفید است؟[/info_box]

سلامت بدن

درست است که فرق بین کشمش با مویز وجود دارد اما از نظر خاصیت، کشمش، سلطانی و مویز از طرق مختلفی برای سلامتی بدن مفید می باشند. هر ۳ منبع عالی از آنتی اکسیدان ها از جمله پلی فنول ها هستند. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های مضر ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می کنند که به التهاب و بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان کمک می نماید.

علاوه بر این کشمش، سلطان‌ها و مویز سرشار از فیبر هستند. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت کمک کند و همچنین خوردن کشمش ممکن است فشار خون پایین، بهبود کنترل قندخون و احساس سیری را افزایش دهد.

در حالی که مزایای سلامتی سلطانی و مویز به طور خاص اثرات مشابهی بر سلامتی دارند. در نهایت، گر چه کشمش، سلطانی و مویز می‌توانند یک انتخاب سالم باشد اما مهم است که به خاطر داشته باشید که میوه‌های خشک قند و کالری بالایی دارند و می‌توان به راحتی در خوردن آنها زیاده روی کرد. به همین دلیل میوه های خشک را فقط باید به مقدار کم و ترجیحاً همراه با سایر مواد غذایی مغذی مانند مغزها، دانه ها یا ماست مصرف کرد.

کاربردهای مشابه

کشمش، سلطان‌ها و مویز همگی به‌طور باورنکردنی همه‌کاره هستند و می‌توان آنها را به تنهایی به عنوان میان وعده یا به غذاهای: برنجی، خورش‌ها، سالادها، بلغور جو دوسر و محصولات پخته اضافه کرد. با وجود تفاوت های جزئی در اندازه و طعم هر کدام را می توان در بسیاری از دستور العمل های مشابه استفاده کرد و به راحتی می توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.

در اینجا چند ایده برای نحوه گنجاندن آنها در رژیم غذایی برای شما بیان کرده ایم:

  • به بشقاب پنیر اضافه کنید: انگور خشک یک افزودنی لذیذ به یک بشقاب پنیر است.
  • به عنوان میان وعده صبح یا بعد از ظهر میل کنید: می توانید آنها را به صورت ساده میل کرده یا به ماست یا آجیل اضافه کنید تا یک میان وعده مفیدتر داشته باشید.
  • به بلغور جو دوسر اضافه کنید: پاشیدن کمی کشمش، سلطان‌ها و مویز شیرینی طبیعی به فرنی شما می‌افزاید.
  • افزودن به محصولات پخته شده: افزودن میوه های خشک به کلوچه ها، گرانولا و کوکی ها راهی عالی برای شیرین کردن محصولات پخته شده است. کشمش و سلطان به ویژه برای جذب طعم های دیگر خوب هستند و محصول نهایی را خوشمزه تر می کنند.
  • به سالاد اضافه کنید: مویز برای افزوده شدن به شیرینی و سالاد عالی است و آنها به خوبی با سبزیجات تلخ و آجیل ترد جفت می شوند.
  • به غذاهای شور اضافه کنید: سعی کنید یکی از این ۳ را به غذاهای خوش طعم مانند: کاری، کوفته و پلو اضافه کنید. مویز اغلب به دلیل اندازه کوچکشان بهترین عملکرد را دارند.

سعی کنید کشمش، سلطان‌ها و مویز را در جای خنک، خشک و تاریک مانند انبار نگهداری کنید. آنها را در یک کیسه دربسته قرار دهید یا در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید.

کدام نوع را باید انتخاب کنید؟

در کنار فرق کشمش با مویز حال نوبت این است بدانیم بهتر است از کدام استفاده نماییم؟ کشمش، سلطان‌ها و مویز همگی بسیار مغذی هستند و جایگزین‌های خوبی برای یکدیگر می باشند. بهتر است بسته به دستور غذا و ترجیحات ذائقه خود هر مورد را انتخاب کنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی از تولیدکنندگان ماده نگهدارنده ای به نام دی اکسید گوگرد اضافه می کنند تا رنگ انگور تازه را حفظ کند و عمدتاً برای سلطان یا کشمش طلایی استفاده می شود. برخی از افراد به دی اکسید گوگرد حساس هستند و پس از خوردن آن علائمی مانند: گرفتگی معده، بثورات پوستی و حملات آسم را تجربه می کنند. اگر به دی اکسید گوگرد حساس هستید مراقب این ماده نگهدارنده روی برچسب باشید.

کلام آخر در فرق کشمش با مویز

کشمش، سلطانی و مویز انواع مختلف انگور خشک هستند که سرشار از: فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان هستند. کشمش از طیف وسیعی از انواع انگور تهیه می شود و آنها به طور طبیعی خشک می شوند و معمولاً بزرگترین آنها از این سه هستند. سلطان ها از انگور سبز بدون هسته درست می شوند و اغلب قبل از خشک شدن در یک محلول غوطه ور می شوند که این روند را تسریع می کند و اغلب آبدارترین و روشن تر از سایر انگورهای خشک شده می باشد. مویز از انواع کوچک انگور تهیه می شود و به طور طبیعی خشک می شوند و کوچک و تیره هستند.

کشمش، سلطانی و مویز گزینه های خوبی هستند که حتی ممکن است برای سلامتی مان مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *