نسخه های گیاهی

با عوارض مصرف کردن دارچین به میزان زیادآشنا شوید

دارچین سیگاری یا کاسیا
2.7/5 - (3 امتیاز)

با عوارض مصرف زیاد دارچین آشنا شوید

 

دارچین، گیاهی است که از پوسته‌ی داخلی درخت دارچین تهیه می‌شود. دارچین ادویه‌ای مشهوری در تمام دنیا به شمار می رود که برای سلامتی فواید زیادی دارد. مثل کاهش ریسک دیابت، سرطان و بیماری قلبی. مصرف کردن دارچین همانطورکه فایده زیادی دارد دارای عوارضی هم است.

دو نوع دارچین وجود دارد دارد که مورد استفاده قرار می گیرد:

کاسیا: به آن دارچین معمولی هم گفته می شود و از نوعی است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند و در غذا های خود اضافه می کنند.

سیلان: که به آن دارچین واقعی هم می‌گویند و طعمی سبُک‌تر نسبت به دارچین کاسیا دارد و تلخی‌اش نیز کمتر است.

دارچین کاسیا، در بیشتر فروشگاه‌ها پیدا می‌شود و نسبت به دارچین سیلان، بسیار هم ارزان‌تر است. مصرف کردن دارچین کاسیا در مقدار های کم، خطری را بوجود نمی آورد. اما مصرف کردن زیاد آن باعث مشکلاتی برای سلامتی میشود. چون دارای مقدار زیادی از ترکیبی به نام کومارین است.

پژوهش‌ها نشان می دهند که خوردن زیاد کومارین می‌تواند باعث شود که به کبد آسیب وارد شود و همچنین ریسک سرطان را نیز بالا می برد. در ضمن، مصرف کردن زیاد دارچین کاسیا، عوارض جانبی دیگری نیز به همراه دارد که در این مطلب،مواردی را برای شما اشاره می‌کنیم.

مصرف کردن دارچین

عوارض مصرف کردن زیاد دارچین

۱_  مشکلات تنفسی

مصرف کردن دارچین در یک وعده به اندازه زیاد می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. دلیل این مشکل این است که ادویه، دارای بافت ریزی است که می تواند به راحتی وارد بینی فرد شود. تنفس کردن تصادفی دارچین می‌تواند باعث سرفه، احتقان و حتی تنگی نفس شود. و کسانی که مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌ها هستند باعث می شود سیستم تنفسی‌شان  تحت تاثیر قرار بگیرد و باید خیلی مراقب باشند تا اشتباهی دارچین را تنفس نکنند. چون این افراد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی می توانند قرار بگیرند.

۲_ پایین آوردن قند خون

 

قند خون بالای مزمن شده، برای سلامتی مشکل ایجاد می کند که اگر درمان نشود می‌تواند باعث دیابت شود، و همچنین باعث بیماری قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. دارچین به دلیل توانایی‌اش برای کاهش دادن قند خون نیز شهرت دارد. اگر فرد سالم دارچین را زیاد مصرف کند باعث افت قند خون بدن خود می شود.

مطالعات امروزه نشان داده است که این ادویه می‌تواند تاثیرات که انسولین دارد را تقلید کند. استفاده زیاد از ادویه دارچین عوارضی همچون ضعف و خستگی، احساس گیجی و احتمالا غش کردن را می تواند به همراه داشته باشد. بهتر است کسانی که افت قند خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند، بهتر است از دارچین کمتر استفاده کنند چون دارچین می‌تواند اثرات دارو را بیشتر کرده و موجب افت بیش از حد قند خون شود.

مصرف کردن دارچین

۳_ آسیب رساندن به کبد

کاسیا یا همان دارچین معمولی، منبع قابل توجهی کومارین در خود دارد . این نوع دارچین تقریبا حاوی ۵ میلی گرم کومارین در هر قاشق چایخوری است، در حالیکه دارچین سیلان تنها ردی از کومارین را در خود دارد. تنها میزان مجاز دارچین، مصرف کومارین، تنها ۰.۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در یک روز است. یعنی شما در طول روز، فقط نصف یک قاشق چایخوری از دارچین کاسیا می توانید مصرف کنید. همچنین خوردن زیاد کومارین می‌تواند باعث شود که کبد سمی شود و به آن آسیب برسد.

 ۴_ ریسک گرفتن سرطان بالا می رود

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که خوردن زیاد کومارین آن هم زیاد، که در دارچین کاسیا وجود دارد می‌تواند باعث شود ریسک ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها  افزایش پیدا کند.

مصرف دارچین

اما در تحقیقاتی که  بعضی از دانشمندان انجام داده اند، به این نکته اعتقاد دارند که  کومارین می‌تواند به طور مداوم به یک سری از ارگان‌های بدن آسیب برساند و به مرور زمان این آسیب در بدن می‌تواند سلول‌های سالم را با سلول‌های سرطانی جایگزین می کند.

۵_ احتمال تداخل دارویی

خوردن مقدار کمی دارچین معمولا تداخلی با بیشتر  داروها ایجاد نمی‌کند. اما اگر مشکل  دیابت، بیماری قلبی یا کبدی دارید و دارو مصرف می‌کنید بهتر است از دارچین کمتر استفاده کنید، چون دارچین زیاد می‌تواند باعث مشکل شود. زیرا دارچین با این داروها امکان دارد تداخل پیدا کرده و تاثیرات و یا عوارض جانبی آنها را بیشتر کند.

مثلا: اگر داروهایی مصرف می‌کنید که کبدتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثل پاراستامول، استامینوفن و استاتین‌ها، مصرف زیاد دارچین هم می‌تواند باعث ریسک افزایش آسیب کبدی شود. همچنین دارچین ممکن است به کاهش قند خون هم کمک کند، بنابراین اگر داروی دیابت مصرف می‌کنید بهتر است از دارچین استفاده نکرده یا کمتر استفاده کنید چون ادویه می‌تواند اثر آن را بیشتر کرده و باعث افت زیاد قند خون شود.

۶_  زخم دهان

بعضی از افراد هستند که وقتی زیاد دارچین مصرف می کنند دچار زخم‌های دهانی می‌شوند. دارچین حاوی سینامالدهید است. این ترکیبی است که می‌تواند در صورت مصرف زیاد، واکنش آلرژیک را بوجود آورد. ظاهرا استفاده کردن کم از این ادویه چنین واکنشی را در بر نخواهد داشت. چون بزاق دهان مانع تماس طولانی مدت این مواد شیمیایی با دهان می‌شود. سایر واکنش‌های آلرژیک نسبت به سینامالدهید می توانیم به: التهاب زبان یا لثه، احساس سوزش یا خارش و لکه‌های سفید رنگ در دهان اشاره کنیم.

زخم دهان

هر چند ادویه دارچین علائم خطرناک ندارد اما موجب ناراحتی می‌شوند. بهتر است بدانید تنها کسانی که دچار زخم دهان ناشی از سینامالدهید می‌شوند که به آن آلرژی داشته باشند. بهتر است این را هم بدانید که زخم دهانی بیشتر کسانی را دچار می‌کند که به مقدار زیاد از روغن دارچین استفاده می‌کنند یا مدام در حال جویدن آدامس دارچینی هستند، چون این محصولات دارای سینامالدهید بیشتری هستند.

از آنجایی که این روزها دارچین شهرت زیادی پیدا کرده، خیلی از افراد در تلاش برای مصرف بیشتر این ادویه هستند، مقدار زیادی از آن را بصورت خشک مورد مصرف قرار می دهند. این نوع خوردن شامل خوردن یک قاشق چایخوری دارچین پودر شده در عرض کمتر از یک دقیقه و بدون اینکه آب بنوشند رخ می دهد.

شاید به ظاهر بی‌خطر باشد اما باید گفت واقعا کار خطرناکی است! خوردن دارچین خشک می‌تواند گلو و ریه‌ها را هم تحریک کند. همچنین ممکن است باعث آسیب دائمی به ریه‌ها شود. چون ریه نمی‌تواند فیبرهای این ادویه را تجزیه کند و در نتیجه در ریه جمع می شوند و باعث التهاب ریه می‌شوند که به آن پنومونیا یا سینه پهلو هم می‌گویند. اگر پنومونیا درمان نشده باقی بماند، در ریه‌ها زخم همیشه باقی می ماند. و احتمالا ریه را از کار می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *