طب سنتی, مراقبت و سلامتی

گیاه دارویی برای نفخ

گیاه دارویی برای نفخ
این پست چقدر براتون مفید بود؟

از شایع ترین مشکلاتی که می تواند در همه افراد وجود داشته باشد باد شکم یا همان نفخ شکم می باشد. یکی از گزینه های مناسب برای بر طرف نمودن این مشکل استفاده از گیاه دارویی برای برطرف نمودن نفخ است.
گیاهان بسیاری در طبیعت وجود دارند که می تو‌ان به صورت: خام، روغن گیاه، عرق گیاه، دمنوش و… برای درمان و پیشگیری این عارضه استفاده نمود گیاهانی همچون: رازیانه، گلپر و… اما طرز استفاده صحیح آنها نیز مهم می باشد.

نفخ چیست؟

تجمع گاز در دستگاه گوارش باعث ایجاد نفخ می گردد. به معنی ساده تر وقتی هوا به همراه غذا وارد دستگاه گوارش می شود نفخ ایجاد می شود. این عارضه با: بادکردن شکم، احساس‌پری و همچنین فشار در شکم بعد از خوردن غذا و آروغ زدن خود را نشان می دهد. یک امر طبیعی است که در بعضی از مواقع و در شرایطی که در بالا نیز ذکر نمودیم ممکن است رخ دهد.

چه عواملی باعث ایجاد نفخ در بدن می شوند؟

ایجاد نفخ به دو عامل اصلی بستگی دارد این دو عامل شامل:

بلعیدن هوا: این کار باعث می شود تا گاز درون معده جمع گردد و این عمل می تواند به دلیل نجویدن یا تند خوردن غذا باشد. به همین دلیل اگر می خ‌اهید دآار این مشکل نگردید در هنگام غذا خوردن عجله را کنار گذاشته و کامل غذای خودرا بجوید.

گاز ناشی از تجزیه غذای هضم نشده: در روده باریک برخی از قندها به آسانی هضم نمی شوند و وقتی به روده بزرگ منتقل می گردند با برخی از باکتری‌های بی ضرر واکنش داده و در نتیجه باعث ایجاد نفخ در شکم می شوند.

چه خوراکی هایی باعث ایجاد نفخ شکم می شوند؟

خوردن خوراکی هایی همچون: نوشیدنی های گاز دار، مواد فیبر دار (کلم و کاهو)، آدامس، پیاز، آلو، کشمش، حبوبات، سیر، چای، پیاز، جوانه گندم، موز، کرفس، سیب زمینی و مرکبات باعث ایجاد نفخ می گردد و بهتر است از یک مسهل برای استفاده از آنها انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ازبین بردن نفخ حبوبات می توانید از ادویجاتی که ضد نفخ هستند مثل زیره یا هل استفاده نمایید.

انواع گیاه دارویی برای نفخ

گیاهان دارویی بسیاری هستند که می توانند به صورت خام یا از طریق محصولاتشان از خواص ضد نفخ و سایر خواص دارویی آنها استفاده نمود.
از گیاهان دارویی ضد نفخ می توان به این موارد اشاره نمود:

نعناع

گیاه نعناع

نعناع به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان در جهان شناخته می شود و می توان به صورت خشک، تازه، عرق، روغن و چای از خواص بی‌نظیر دارویی آن بهره برد.
همچنین این گیاه اثر بخشی قوی برای برطرف نمودن نفخ، اسپاسم و درمان درد نیز دارد.

گیاه بادرنجبویه

این گیاه جزو خانواه نعناعیان بوده و از نظر فیزیکی شباهت زیادی به نعناع دارد.
در قدیم از گیاه بادرنجبویه برای برطرف نمودن: درد شکم، درمان نفخ ، تقویت قلب، درمان تبخال و… استفاده می شد و نتیجه موثر و مطلوبی را برای سلامت بدن داشته و دارد. همچنین این خواص از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است.

گیاه دارویی برای نفخ

گیاه دارچین

یکی دیگر از انواع گیاه دارویی برای نفخ گیاه دارچین می باشد.
این گیاه به دلیل داشتن اسانس و تانن، یک محرک و قابض کننده است و می تواند باعث تقویت، عمل هضم و جریان گردش خون شود. از همه مهمتر یک بادشکن قوی نیز می باشد.
برای درمان این مشکل می توان از دمنوش آن یا از ترکیب دارچین و سیاه دانه استفاده نمود.

گیاه دارویی برای نفخ

گیاه سیاهدانه

نفخ یک بیماری شایع است که می توان از طریق چند گیاه این عارضه را برطرف نمود و گیاه سیاهدانه به دلیل اثر بخشی و خاصیت ضد باکتریایی خود می تواند به درمان نفخ کمک نمایند.
همچنین به دلیل مسهل بودن و قاعده آور باعث ازبین رفتن گازهای معده می گردد.

گیاه زیره سبز

یک گیاه دیگر که باعث دفع نفخ می گردد زیره می باشد.
یک گیاه بوته‌ای و علفی می باشد که خواص منحصر به فردی را در خود جای داده است. از بادشکن و ضد نفخ بودن گرفته تا افزایش شیر مادران شیرده پر از خاصیت و خواص می باشد.
می توان برای بهره برداری از خواص این گیاه به صورت دمنوش، ادویه در غذاها، روغن و عرق از آن استفاده نمود.

هل

گیاه هل

هل دارای عطر و طعم معطر بوده و در کنار این دو مورد خواص دارویی منحصربه فردی نیز برای سلامت بدن دارند. یکی از این خواص ضد نفخ بودن این گیاه می باشد.
این گیاه طبع گرم و خشکی داشته و باعث هضم راحت غذا می شود و به عنوان ادویه در پخت غذا یا برای تهیه چای از آن استفاده می گردد.
همچنین یک بادشکن قوی بوده و به تقویت نمودن و کاهش درد رماتیسم کمک می نماید.

گیاه دارویی برای نفخ

گیاه گلپر

گلپر یکی دیگر از انواع گیاه دارویی برای نفخ می باشد و می توان به صورت دمنوش یا چای از خواص آن بهره برد.
این گیاه از گروه کرفس می باشد و می توان از ریشه این گیاه برای درمان برخی از بیماری‌ها همچون: درمان یبوست، هضم غذا، ضد نفخ و تنظیم ترشح اسید معده بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *